سینماسینما، عباس اقلامی
نیما جاویدی در «سرخ پوست» نوعی از فیلمسازی را ارائه داده که از آن فیلمی مهم با ویژگی های قابل بحث ساخته است. فضاسازی متناسب با داستان فیلم در لوکیشن انتخابی که محدود است، انتخاب قصه ای را ایجاب کرده که مرحله به مرحله در طول فیلم کامل شود و اطلاعات بیشتر به تماشاگر دهد. این در کنار انتخاب یک سوژه چند وجهی برای فیلم است، با کاراکترهایی پیچیده که متناسب با روند فیلم با خصوصیات درونی آن ها آشنا می شویم.
«سرخ پوست» در یک زندانِ خالی از زندانی می گذرد که زندانیان آن به زندانی دیگر منتقل شده اند و قرار است برای توسعه منطقه تخریب شود. اما در آخرین لحظه که همه چیز روبه راه به نظر می رسد، در آمار انتقال زندانیان غیبت یک زندانی که زندانیان او را احمد سرخ پوست صدا می کنند، همه چیز را به هم می زند. گم شدن این زندانی در فیلم شروع مجموعه اتفاق هایی ا ست که تماشاگر را با چالشی ذهنی در جابه جایی مفهوم زندان و زندانی درگیر می کند.
تبدیل شدن زندانِ در آستانه تخریب به یکی از خلاصی ناپذیرترین زندان ها – البته نه برای زندانی که برای زندانبانش – را نیما جاویدی در فیلم خود با تلاش و تقلای سختِ سرگرد جاهد، زندانبان سخت گیر، برای یافتن احمد سرخ پوست، زندانیِ مخفیشده در هزارتوی زندان، نشان می دهد. تقلایی که جای زندانی و زندانبان را به تناوب عوض می کند و گاه آنکه دست پیش را دارد، زندانی ا ست و گاه برعکس. سرخ پوست در این راه کمک هم دارد. شخصیت هایی که به نوبت وارد می شوند و وجهی از شخصیت او را در جهت تغییر نظر سرگرد جاهد، بازگو می کنند؛ همسر احمد، مردم محلی و مددکار زندان، خانم کریمی.
مددکار کریمی از مهمترین شخصیت هاست که با حضو سرزده اش در زندان سرگرد جاهد را درگیر عشقی ابرازنشده می کند که بتواند زندگی اش را دگرگون کند. دیگر زندگی او به یافتن و نیافتن سرخ پوست وابسته نیست. عشق به مرور درون او عمق می یابد و تخریب زندان قدیمی شهر، گویی منجر به یک تغییر درونی در سرگرد هم می شود. آن هویت سرگردی که با زندان قدیمی تعریف شده بود، با تخریب بنای زندان از طرفی و حضور عشق در زندگی سرگرد جاهد از طرف دیگر، کارکرد خود را از دست می دهد. لودری که دیوار زندان را فرو می ریزد، همزمان شخصیت پیشین جاهد را هم فرو می ریزد تا شخصیت جدیدی در زندگی برای خود بسازد.
نیما جاویدی با این رویکرد در پرداختن به سوژه اش، فیلمش را که با پدیده زندان و مفهوم حبس و در فضایی بسته شروع می شود، به درامی عاشقانه مبتنی بر روابط میان فردی و تحولات انسانی و عاطفی تبدیل می کند
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر