سینماسینما، عباس اقلامی
نیما جاویدی در «سرخ پوست» نوعی از فیلمسازی را ارائه داده که از آن فیلمی مهم با ویژگی های قابل بحث ساخته است. فضاسازی متناسب با داستان فیلم در لوکیشن انتخابی که محدود است، انتخاب قصه ای را ایجاب کرده که مرحله به مرحله در طول فیلم کامل شود و اطلاعات بیشتر به تماشاگر دهد. این در کنار انتخاب یک سوژه چند وجهی برای فیلم است، با کاراکترهایی پیچیده که متناسب با روند فیلم با خصوصیات درونی آن ها آشنا می شویم.
«سرخ پوست» در یک زندانِ خالی از زندانی می گذرد که زندانیان آن به زندانی دیگر منتقل شده اند و قرار است برای توسعه منطقه تخریب شود. اما در آخرین لحظه که همه چیز روبه راه به نظر می رسد، در آمار انتقال زندانیان غیبت یک زندانی که زندانیان او را احمد سرخ پوست صدا می کنند، همه چیز را به هم می زند. گم شدن این زندانی در فیلم شروع مجموعه اتفاق هایی ا ست که تماشاگر را با چالشی ذهنی در جابه جایی مفهوم زندان و زندانی درگیر می کند.
تبدیل شدن زندانِ در آستانه تخریب به یکی از خلاصی ناپذیرترین زندان ها – البته نه برای زندانی که برای زندانبانش – را نیما جاویدی در فیلم خود با تلاش و تقلای سختِ سرگرد جاهد، زندانبان سخت گیر، برای یافتن احمد سرخ پوست، زندانیِ مخفیشده در هزارتوی زندان، نشان می دهد. تقلایی که جای زندانی و زندانبان را به تناوب عوض می کند و گاه آنکه دست پیش را دارد، زندانی ا ست و گاه برعکس. سرخ پوست در این راه کمک هم دارد. شخصیت هایی که به نوبت وارد می شوند و وجهی از شخصیت او را در جهت تغییر نظر سرگرد جاهد، بازگو می کنند؛ همسر احمد، مردم محلی و مددکار زندان، خانم کریمی.
مددکار کریمی از مهمترین شخصیت هاست که با حضو سرزده اش در زندان سرگرد جاهد را درگیر عشقی ابرازنشده می کند که بتواند زندگی اش را دگرگون کند. دیگر زندگی او به یافتن و نیافتن سرخ پوست وابسته نیست. عشق به مرور درون او عمق می یابد و تخریب زندان قدیمی شهر، گویی منجر به یک تغییر درونی در سرگرد هم می شود. آن هویت سرگردی که با زندان قدیمی تعریف شده بود، با تخریب بنای زندان از طرفی و حضور عشق در زندگی سرگرد جاهد از طرف دیگر، کارکرد خود را از دست می دهد. لودری که دیوار زندان را فرو می ریزد، همزمان شخصیت پیشین جاهد را هم فرو می ریزد تا شخصیت جدیدی در زندگی برای خود بسازد.
نیما جاویدی با این رویکرد در پرداختن به سوژه اش، فیلمش را که با پدیده زندان و مفهوم حبس و در فضایی بسته شروع می شود، به درامی عاشقانه مبتنی بر روابط میان فردی و تحولات انسانی و عاطفی تبدیل می کند
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟