
فرزانه متین-تقریبا پس از تماشای چندین قسمت از برنامه ی گفت وگومحور ،اکنون در پلتفرم فیلیمو به میزبانی سروش صحت،با کتاب هایی که مهمانان در این برنامه و همچنین در میان پرده توسط دختر جوانی معرفی می شد،نام کتاب ها را یادداشت کردم تا سر فرصت برای تعطیلات نوروز آن ها را فراهم کنم.کتاب هایی که با هر نوع سلیقه ای برای مخاطب توسط داستان نویسانی چون مصطفی مستور و نهال تجدد معرفی می شد تا بازیگری چون بابک کریمی.
برنامه ی اکنون به عنوان گفت و گو با مهمانانی از علیرضا قربانی تا حمید علیدوستی و آشنایی با زندگی پر فراز و نشیب آن ها و تجربیاتشان از زندگی برای ام به عنوان یک درس ارزشمند در روزهای سه شنبه درآمده بود.تا این که هفته ی گذشته طی تماسی با یکی از همکاران ام، متوجه شدم سایت ایران کتاب تخفیف خوبی برای ایام نوروز گذاشته،سراغ اسامی کتاب هایی که در اکنون معرفی شده بود،رفتم.با کمال تعجب دیدم که اکثر این کتاب ها در طاقچه ی پرفروش ترین ها چشمک می زنند،تقریبا ۱۲ ساعت بعد دوباره به سایت این بار برای ثبت نهایی کتاب ها مراجعه کردم اما هر کدام را که سرچ می کردم با جمله ی«موجود شد،خبرم کن! »رو به رو می شدم.حتی کتاب « ذن و هنر نگهداری موتور سیکلت»که مسلما خوانندگان خاصی را می طلبد اما چون در برنامه اکنون ، بابککریمی این کتاب به عنوان همراه همیشگی اش معرفی کرده بود و صحت نیز از از نمایش این کتاب در فیلم هامون نامبرده بود،علاقمند به خرید آن بودمکه در این زمینه ناکام ماندم.چند روز بعد به چند شهر کتاب سر زدم ،برخی از شهر کتاب ها،آثار معرفی شده در برنامه را تمام کرده بودند و یا این که همه ی آن کتاب ها را در قفسه ی پرفروش ترین ها چیده بودند.
به نکته ای ظریف و مهم پی بردم این که یک برنامه با وجود یک مجری کاربلد و با معلومات چگونه می تواند بر بازار کتاب تاثیر مثبتی بگذارد و به تدریج فرهنگکتابخوانی را جا بیندازد.در جامعه ایی که اساسا کتاب از سبد خرید کالای ایرانی ها به دو دلیل حذف شده است،یکی آن که مخاطب ایرانی از ارزش خواندن کتاب و تاثیر آن در زندگی خصوصی و اجتماعی اش چندان اطلاعی ندارد و دوم به دلیل قیمت بالای کتاب ها.
یاد جمله ی مرحوم جلال آل احمد افتادم،مرد بزرگی که بخش زیادی از ادبیات ما مدیون قلم استوار و افکار عمیق وی است:«هر چقدر ما ایرانی ها شلنگ قلیان به دست داریم،این غربی ها کتاب در دست دارند و کتاب جزء لاینفک زندگی این مردم است!ما چوب حماقت مان را می خوریم آن ها نان لیاقتشان را» و اگر امروز جلال زنده بود حتما می گفت«هر چقدر ما ایرانی ها به بالا و پایین کردن صفحات مجازی گوشی هایمان مشغولیم این غربی ها…»
باید از سروش صحت دوباره بعد از برنامه ی تلویزیونی پر مخاطب کتاب باز ،ممنون باشیم.او دوباره با برنامه ی جدیدش ایرانی ها را با کتاب و کتابخوانی آشتی داد هر چند بدخواهانش امثال فراستی،به او کنایه بزنند که تنها با کتاب خوانی ،نمی شود فیلمساز بود اما باید گفت هر کسی با کتاب می تواند جهانی بهتر را برای خودش خلق کند.
آقای سروش صحت،دم تان گرم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





