سینمای ایران این بار در قالب یک انیمیشن و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به سیف الله داد ادای احترام می کند.
به گزارش سینماسینما، احسان طاهری کارگردان سینمای انیمیشن که با فیلم ۸۵ دقیقه ای «بازمانده» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است، گفت: فیلم انیمیشن «بازمانده» به سفارش مرکز صبا ساخته شده و پیش از این نسخه سریال آن در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه ای نیز تولید شده است.

وی ادامه داد: پس از ساخته شدن سریال «بازمانده» تصمیم گرفتم نسخه سینمایی ۸۵ دقیقه ای نیز از این مجموعه درآورم و پس از تکمیل شدن نسخه سینمایی فرم حضور در بخش انیمیشن سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را پر کردم و امیدوارم با تمهیدی که در این دوره از جشنواره فراهم شده فرصت مناسبی برای دیده شدن فیلم های انیمیشن فراهم شود.
طاهری درباره داستان این انیمیشن توضیح داد: «بازمانده» ادامه داستان فیلم سینمایی «بازمانده» است که سال ها پیش سیف الله داد آن را کارگردانی کرد. با این رویکرد که فرحان پسر بچه آن فیلم بزرگ شده و ۱۶ سال بعد را در این انیمیشن سینمایی نشان می دهیم.

کارگردان انیمیشن «بازمانده» تصریح کرد: این انیمیشن ادای دینی به سیف الله داد است و امیدوارم نمایش آن در جشنواره حس نوستالژی خوبی به مخاطب انتقال دهد.
طاهری در ادامه بیان کرد: فرحان پس از ۱۶ سال جوانی رعنا شده که دنبال انتقام جویی از کسانی است که در کودکی به او دشمنی روا کرده اند. در این فیلم سعی کردیم به درستی حق مطلب را ادا کنیم به عنوان مثال صحنه انفجار در صحنه مربوط به فیلم رئال که خیلی خوب از آب درنیامده در فیلم انمیشین به خوبی پرداخته شده است.

این کارگردان درباره نگارش متن انیمیشن گفت: فیلمنامه را من، مهدی ابوهاشم و امیرمحمد دهستانی نوشتیم و سعی کردیم بیش از اینکه فیلم سیاسی بسازیم و یا بیانیه سیاسی صادر کنیم یک ملودرام خانوادگی خلق کنیم. ضمن اینکه این فیلم اساسا یک کار کودک نیست بلکه مخاطب ما نوجوانان و بزرگسالان هستند.
طاهری در پایان عنوان کرد: تلاش بسیاری کردم تا مخاطب با دیدن این انیمیشن خاطره و حس نوستالژیکش به فیلم «بازمانده» زنده یاد سیف الله داد از بین نرود. در همین راستا سعی کردیم کمترین تغییر را در لوکیشن ها ایجاد کنیم.
داستان اصلی درباره فرهان یک نوزاد فلسطینی است که پدر و مادرش توسط اشغالگران قدس کشته میشوند. یکی از تفاوت های تکنیکی این این کار نیز استفاده از موشن کپچر است. یعنی بازی های سه بعدی توسط بازیگران زنده صورت می گیرد. در «بازمانده» هنرمندان تئاتر نقش ها را بازی کرده اند و در نهایت نیز حرکات بدن آنها روی کاراکترهای این انیمیشن انتقال داده شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





