تهیهکننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با تاکید بر اینکه انتظارات بیشتری از جشنواره فیلم فجر داشته است، اطمینان داد مشکلی برای اکران این فیلم پیش نمیآید و پلیس مبارزه با مواد مخدر علیه این اثر سینمایی بیانیه نخواهد داد.
به گزارش سینماسینما، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته (دوشنبه ۲۲ بهمن) در حالی به کار خود پایان داد که بار دیگر شاهد اعتراضها و انتقادهایی توسط عوامل فیلمها روی صحنه بود. سعید روستایی، کارگردان جوان فیلم «متری شیش و نیم» و سیدجمال ساداتیان هم از معترضان این مراسم بودند.
به نظر میرسد فرآیند پر فراز و نشیبی که «متری شیش و نیم» برای حضور در جشنواره فیلم فجر طی کرد، همراه با اعمال نظر نیرویی خارج از خانواده سینما بر اکران این فیلم، فشار زیادی را به روستایی و سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده این فیلم وارد کرده بود که در اختتامیه جشنواره فجر به انتقاد از برخوردها پرداختند تا جایی که این کارگردان گفت: «پشت دستم را داغ کردم که دیگر پلیسی نه تنها از جلوی دوربین، بلکه از پشت دوربینم رد شود.»
سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده فیلم «متری شیش و نیم» که در هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از عومل این اثر سینمایی دعوت کرد روی صحنه بیایند، درباره این اقدام خود و اعتراضی که به نظر میرسید به نادیده گرفته شدن فیلمش داشت، گفت: «من برای هیئت داوران احترام قائل هستم و هیچ اعتراضی به تصمیمشان ندارم زیرا که قوانین را قبول کردیم و براساس آن نظر داوران برای ما محترم است. از باب اینکه گروه ما خیلی زحمت کشیده بود و من خودم شاهد سختیهایشان بودم، اتفاقی به فکرم رسید دعوتشان کنم که روی صحنه بیایند و اگر سخنی دارند بیان کنند.»
حرف نیروهای پلیس خیلی پیچیده نبود
این تهیهکننده در پاسخ به اینکه به نظر میرسید فشاری بیرون از سینما سعی در دیده نشدن فیلم «متری شیش و نیم» دارد و درباره احتمال صدور بیانیه پلیس مبارزه با مواد مخدر علیه این فیلم توضیح داد: «فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد، بالاخره آنها هم نقطه نظراتی داشتند که در جلساتی که باهم داشتیم از آنها مطلع شده و به تفاهماتی هم رسیده بودیم. ضمن آنکه حرفهایشان خیلی پیچیده نبود و ملزوماتی داشتند که رعایت آنها نیز به قصه، لطمهای وارد نکرد.»
زبان سینما با زبان بخشنامهها متفاوت است
ساداتیان در گفتوگو با خبرآنلاین درباره اینکه برخی معتقدند «متری شیش و نیم» تصویر خشنی از یک نیروی پلیس را به نمایش میگذارد، گفت: «فکر نمیکنم، بخشنامهها یک امری را تصویب میکنند و سینما امر دیگری را. زبان سینما با زبان بخشنامهها متفاوت است و شاید مشکل اساسی ما در کشور این است که نتوانستیم زبانمان را باهم همسان کنیم. در این فیلم نیروی انتظامی و گاهی دیگر سازمانها مانند وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و … بخشنامهها و آییننامههای داخلی دارند که در سینما جایگاهی ندارد و از اینجاست که اختلاف نظرات و گلایهها به وجود میآید. اگر بنشینیم و زبانمان را همگون بکنیم شاید دیگر این گلهگذاریهای جزیی به وجود نیاید.»
او با تاکید بر اینکه شخصیت پلیس این فیلم مقتدر و سلیم النفس است، بیان کرد: «شخصیت پلیس در این فیلم علیرغم تمام مشکلاتی که در زندگی خود دارد ولی از نظر اخلاقی وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد. پلیس مقتدر و سالم را چطور میتوان تصویر کرد؟ حداقلش این است که ما فکر کردیم چنین تصویری باید از پلیس ارائه دهیم و ممکن است فرد دیگری تصویر دیگری از پلیس در نظر داشته باشد. به ادعای تمام کسانی که فیلم را دیدند، میگویم که با پلیسِ فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده بودند.»
استقبال مخاطبان نشان از انجام وظیفه «متری شیش و نیم» است
این تهیهکننده با سابقه در پاسخ به اینکه پس از حضورش در پروژه «متری شیش و نیم» چه تغییراتی در فیلم ایجاد شد و تاثیر حضورش چه بود که فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد پسند مخاطبان قرار گرفت؟ توضیح داد: «خوشحالم از اینکه توانستیم اثر دیگری از یک جوان بااستعداد سینمای ایران را بسازیم و حداقل توانستم کمک کنم و تدارکات را فراهم کنم تا منویات او به تصویر تبدیل شود. اینکه مردم در ایام جشنواره سختیها را تحمل کردند تا فیلم را ببینند، نشانگر این است که فیلم در نگاه اول توانسته وظیفهاش را انجام دهد، با مخاطب ارتباط برقرار و پیام خود را منتقل کند.»

او افزود: «این فیلم درباره پدیده شوم مواد مخدر است که یکی از معضلات اصلی جامعه ماست که با به تصویر کشیدن آن در قالب یک فیلم سینمایی، خواستیم مردم بیشتر از تاثیرات مخرب آن آگاه شوند. رسالت سینما نیز همین است که موضوعات اجتماعی را به بهترین شکل ممکن منعکس کند تا بر مخاطب تاثیر بگذارد.»
انتظارمان از جشنواره بیشتر از این حرفها بود
تهیه کننده «متری شیش و نیم» درباره انتظارش ار جشنواره و موانعی که ممکن است سر راه اکران این فیلم قرار بگیرد، نظر خود را اینگونه بیان کرد: «انتظار ما بیشتر از این حرفها بود و گروه ما انتظار بیشتری داشتند، مانند همکاران دیگرمان که برای فیلمهایشان زحمت کشیده بودند و انتظار دیدن کارشان را داشتند. اما مشکلی سد راه خود برای اکران فیلم نمیبینیم زیرا که برای جشنواره پروانه نمایش دریافت کردهایم و تنها یک مسایل حاشیهای پیش آمد که فکر نمیکنم مشکلی برای اکران ایجاد کند. در وزارت ارشاد نیز این قانون وجود دارد که فیلم برگزیده آرای مردمی در جشنواره فجر، اولویت اکران نوروز است و ما نیز وقتی با استقبال مردم رو بهرو شدیم، تمام تلاش خود را میکنیم که این اتفاق رخ دهد.»
چرا برای سینما اعتبارات مناسب در نظر گرفته نمیشود؟
ساداتیان در پاسخ به این پرسش که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر انتقاداتی را خطاب به منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما مطرح کرده است، گفت: «نه، خطاب من به مسئولان اجرایی کشور بود که در مراسم حضور داشتند، فکر کردم از این فرصت استفاده کنم و از سهم اندکی که سینما از گردش مالی کشور دارد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان گلایه کنم. سینمایی را که اینقدر تاثیرگذار است، چرا از نظر اقتصادی ضعیف میکنیم و نمیگذاریم بزرگ شود؟ نسبت به اینکه به صنعت کشور اعتبارات زیادی اختصاص داده میشود، گلایه ندارم، بحث من سر این است که چرا در کنار آنها برای سینما اعتبار مناسبی در نظر گرفته نمیشود؟»
این سینماگر با مقایسه مالیات ارزش افزوده در سینمای ایران و جهان، توضیح داد: «همه دنیا برای رشد سینما، مالیات ارزش افزوده را در نظر نمیگیرند اما در ایران این ارزش افزوده نه تنها بخشوده نشده است، بلکه امسال دو ارزش افزوده در نظر میگیرند؛ یکی از سینماها و دیگری از صاحبان آثار. بحث من در اختتامیه بود که مسئولان اجرایی که برای سینما احترام قائل هستند و در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند، چرا به این مسایل توجه نمیکنند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





