اواخر بهار امسال بود که سازمان سینمایی با معرفی سامانهای، از علاقمندان به فیلمسازی خواست تا در آن ثبت نام کنند. این فراخوان سبب شد تا در مدتی کوتاه، ۵۳۲ فیلمساز ثبتنام کنند که آماری فراتر از انتظار بود.
به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی در رویکرد مهم خود طی یک سال اخیر، توجه بسیاری نسبت به علاقمندان فیلمسازی در شهرستانها داشته است. فیلمسازانی که به دلایلی چون نداشتن سرمایه کافی یا عدمدسترسی به کانونهای تولید و … تاکنون نتوانستهاند به چرخه سینمای حرفهای ورود کنند. این رویکرد سبب شد تا سازمان سینمایی با طراحی سامانهای، زمینه برای ثبتنام این افراد را فراهم کند. سامانهای که در تابستان امسال فعال بود.
حبیب ایلبیگی در این باره گفت: با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، کارگردانان سینمای ایران و انجمن سینمای جوانان ایران، موضوع حمایت از باشگاه فیلم اولیها به شکل جدی در اواخر بهار امسال اعلام شد و خوشبختانه با استقبال بسیارخوبی نیز از سوی سینماگران جوان و علاقمندانی که میخواستند وارد سینمای حرفهای شوند، مواجه شد. ما ۵۳۲ متقاضی داشتیم که در طول مهلت مجاز ثبتنام کردند که از این تعداد، ۳۵۱ پرونده به شکلی کامل به شورا ارائه شد.
وی افزود: از مجموع ۳۵۱ پرونده، ۳۰۲ پرونده بررسی شد که طی این مدت، ۴۴ فیلمساز اول، انتخاب و به سازمان سینمایی معرفی شدند. بنده بهعنوان معاون ارزشیابی و نظارت، اسامی را دریافت کردم و به بخش مربوطه در شورای پروانه ساخت دادم. از این تعداد ۴۴ فیلمساز معرفیشده، ۱۲ فیلمساز اول موفق شدند از شورا، پروانه ساخت دریافت کنند. سامانه برای ثبتنام افراد جدید تا زمان بررسی باقیمانده متقاضیان بسته است.
ایلبیگی درخصوص زمان بازگشایی مجدد سامانه گفت: ما جلسات مربوط به این موضوع را بهصورت منظم ادامه میدهیم. فکر میکنم به محض اینکه بررسی مابقی پروندهها انجام شود و ما بتوانیم کار پروندهها را به آخر برسانیم، در پایان سال، دوباره سامانه طی فراخوانی، با توجه به بازخوردهایی که گرفتیم، با یک بازنگری در شیوه برگزاری این جلسات و تماشای فیلمها و گفتوگو با فیلمسازان و انتخاب کارگردان اول، شرایط جدید را اعلام میکنیم تا علاقمندان بتوانند ثبتنام کنند.
معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: نکته مهمی که در این حوزه وجود دارد اینکه سازمان سینمایی در یک سال گذشته، با سیاست توجه به استانها و توجه به فیلمسازانی که در شهرهای مختلف حضور دارند و افراد مستعدی که توانایی ساخت فیلم سینمایی را دارند، در سفرها فیلمسازان را دعوت کرده تا در این سامانه که طراحی شده، ثبتنام کنند. خوشبختانه چندین فیلمساز خوب غیرتهرانی در فهرست انتخابشدهها حضور دارند.
وی گفت: فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران تقبل کردهاند که بهنوعی، این فیلمسازها را تحت حمایت خودشان قرار دهند تا بتوانند انشاءالله فیلم سینماییشان را بسازند. فکر میکنم مهمترین بخش کار فیلم اولی که ما انجام میدهیم، این است که ما بتوانیم برای فیلمسازانی که واقعا امکان دسترسی به تهیهکننده و سرمایهگذار برای ساخت فیلم سینماییشان ندارند را فراهم کنیم و این اتفاق دارد میافتد.
ایلبیگی افزود: البته خیلی تعجب کردیم که تعداد زیادی، متقاضی ساخت فیلم اول هستند چون میدانید بههرحال در میان ۱۱۰، ۱۲۰ فیلمی که هر سال پروانه ساخت میگیرند، ما نمیتوانیم ظرفیتی مثلا بیش از ۳۰ درصد را به فیلم اولی اختصاص دهیم. فکر میکنم که باید یک نگاه دوبارهای را به این موضوع داشته باشیم یا امکان دیگری را برای فیلمسازان در سراسر کشور فراهم کنیم تا همه نخواهند بیایند فقط فیلم سینمایی بسازند بلکه بتوانند در حوزههای دیگر تصویر نیز کار کنند.
وی ادامه داد: فیلمهای غیرسینمایی، فیلمهای بلند داستانی، فیلم کوتاه، فیلم مستند و … ولی این همه، نشاندهنده آن است که ما در کشورمان، در حوزه سینما و تربیت نیروی انسانی برای حوزه فیلم و سینما داریم نیروی زیادی را تربیت میکنیم. البته این بخش، حسن ماجراست؛ از آن طرف هم البته اینها همه شغل میخواهند و علاقمند هستند وارد سینما شوند که این هم چالشهایی را برای ما ایجاد میکند. نباید سرخورده و ناامید شوند. طبیعی هم است که رقابت سختی است و ما هم تلاش میکنیم در گزینشها و بررسیهایی که انجام میدهیم، فیلمسازانی که انتخاب میکنیم، به سراغ باکیفیتترین آنها یعنی کسانی که میتوانند واقعا در سینمای ایران بدرخشند، برویم. فکر میکنم در همین دوره از جشنواره هم با چند نمونه از این استعدادها مواجه باشیم.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





