انتشار یادداشت محمد حقیقت با موضوع خاطرهای از حضور سینایی و فیلمش در جشنواره کن، در سینماسینما، حواشیای را به همراه داشت.
یکی از مدیران سابق سینمایی به این یادداشت واکنش نشان داد و بخشی از خاطره حقیقت را تکذیب کرد، همچنین محمد اطبایی با حقیقت تماسهایی را برقرار کرد. در همین خصوص حقیقت توضیحاتی برای سینماسینما ارسال کرد که میخوانید:
امروز آقای محمد اطبایی که قدیمترها مدتی در بنیاد فارابی کار میکرد با حالتی گلایه آمیز پیامی برای من فرستاد که آنچه که من درباره آقای آشتیانی و زیرنویس کردن فیلم «درکوچه های عشق» ساخته خسرو سینایی در سینماسینما نوشتهام، «خیال پردازی» است و از خودم درآورده ام! واصلا هم آقای آشتیانی این فیلم را به جشنواره کن نداده بوده، و ایشان هم در امور زیرنویس کردن فرانسوی کپی ۳۵ میلیمتری این فیلم دخالتی نداشته است و همه این ها را آقای اطبایی و بنیاد فارابی انجام داده اند. بههر حال آنچه که من در پاریس در آن موقع شاهد بودم این بود که: آقای آشتیانی فیلم را درپاریس به من نشان داد، او خیلی هم برای پذیرفته شدن فیلم در جشنواره کن ۱۹۹۱ تلاش کرد میتوان گفت بدون تلاش او معلوم نبود فیلم به کن برود. ایشان از من درخواست کرد به شرکت تیترا فیلم محلی که درحومه پاریس فیلم را زیرنویس میکنند بروم و کارهای فنی آن را شامل هماهنگ کردن جملات فارسی با زیرنویس فرانسه کنار کارمند تیترا فیلم انجام دهم. من این کار را انجام دادم و آقای آشتیانی دستمزدی برای چند روز کار به من داد. این نکته برخلاف پیامهای محمد اطبایی، اصلا هم «خواب وخیال»! نیست. فیلم در تیتر فیلم در منطقه ژوین ویل، زیرنویس شد و من بالای سر فیلم بودم. آن موقع آقای آشتیانی اصلا راجع به اینکه فیلم را شرکت فارابی برای او فرستاده بود تا به جشنواره کن ارایه کند، حرفی به من نزده بود. بعد از اینکه فیلم به کن رفت، آقای آشتیانی از من خواست در جشنواره همراه آقای خسرو سینایی باشم و من هم رفتم. خود آشتیانی هم تلفن مرا به جشنواره کن داده بود و آنها هم درکاتالوگ جشنواره – که سند آن همراه است – چاپ کردند. با توجه به گفته آقای محمد اطبایی، دوست بنده و از کارمندان آن موقع بنیاد فارابی، خود فارابی همه این کارها را کرده است. من همچنان بطور صددرصد راجع به اینکه آقای آشتیانی این اقدامات را انجام داده بود، شکی ندارم. گذشته از همه اینها ممکن است فارابی از آقای آشتیانی خواسته بوده این کار را انجام دهد، اما آن موقع ایشان در این باره هیچ حرفی به من نزده بود. اگر یک میلیون بار دیگر هم آقای اطبایی اصرار کند که او و فارابی همه اقدامات را انجام داده (که قابل ارج هم هست)، اما من یک میلیون بار دیگر تکرار خواهم کرد که آقای آشتیانی در پاریس مرا در جریان این کار گذاشته بود و بدون پشتیبانی او فیلم به بخش نوعی نگاه کن نمیرفت. به هرحال بنده فقط خاطره کوتاهی تعریف کردهام و هیچ ادعایی هم ندارم و نمی فهمم چرا آقای اطبایی امروز چنین واکنشی با پیامهای تند خود به من نشان داده است. با احترام پاریس- محمد حقیقت. سوم اوت ۲۰۲۰
تصویری از کاتالوگ جشنواره کن مربوط به فیلم در کوچههای عشق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





