مدیرعامل سایت تیوال گفت: راهکار برای رعایت قانون متنوع است و سازمان سینمایی به جای جلوگیری از فروش، می بایست راهی دیگر را در نظر گیرد و تنها به حذف یا توقف موردی خاص اقدام نکند.
به گزارش سینماسینما، محمد عمروآبادی مدیرعامل سایت تیوال در پاسخ به سوال رادیو گفت وگو در رابطه با توقف انتشار فیلم-تئاترها طی هفته گذشته اظهار کرد: تیوال ۷ سال بر موضوع تئاتر، سینما و موسیقی متمرکز بود و در نیمه دوم سال گذشته، نسخه دوم سایت تیوال با شروع کرونا، پخش آنلاین و فروش فیلم آنلاین را شاهد بودیم.
به گفته این فعال عرصه فرهنگ و هنر بعد از ۱۰ روز که از استقبال هنرمندان و مخاطبان هنردوست گذشت، از سوی وزارت ارشاد تماسی گرفته شد که ریشه در سازمان محترم سینمایی داشت؛ بدین مضمون که فروش آثار فاقد مجوز نمایش خانگی، باید متوقف شود.
این مسئله شامل همه تولیدات فیلم-تئاتر است؛ چراکه در تئاتر به سان سینما، دریافت مجوز سینمای خانگی، مرسوم نیست. تئاتر از مرکز هنرهای نمایشی مجوز دریافت می کند که مجوزی تخصصی و مورد نظر کارشناسان بسیاری است.
مدیرعامل «تیوال» همچنین از حمایت ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) مبنی بر صدور مجوزهای تخصصی برای این سایت قدردانی کرد و گفت: قانون برای خدمت و کمک رسانی طراحی شده؛ خاصه در دوران کرونا که مردم به شادی و هنرمندان به درآمدزایی نیاز دارند.
راهکار برای رعایت قانون متنوع است و سازمان سینمایی به جای جلوگیری از فروش، می بایست راهی دیگر را در نظر گیرد و تنها به حذف یا توقف موردی خاص اقدام نکند.
عمروآبادی معتقد است سازمان سینمایی و مرکز هنرهای نمایشی می بایست هرچه سریعتر به تفاهم رسیده و مرکزی به نمایندگی از سازمان، مجوز این قبیل آثار را صادر کند. «تیوال» امروز با مخاطبی میلیونی روبرو است؛ هرچند این میزان مخاطب نسبت به جمعیت کشور اندک است اما اتفاقی مبارک رخ داده و اقدام جدید تیوال در پخش فیلم-تئاترها موجب شد این هنر علاوه بر تهران در سایر شهرها جای پایی برای خود پیدا کند.
عمروآبادی تصمیم سازمان سینمایی را به بستن پنجره هایی تشبیه کرد که رو به مخاطب باز شده و افزود: انتظار داشتیم مخاطب پله ای به بخش جدید فیلم-تئاتر جذب شود اما در پایان ماه نخست ترند قابل قبولی را شاهد بودیم. گاه بیش از سه هزار بازدید برای هر تئاتر ثبت می شد که شگفتی تازه ای برای نمایش کشور بود.
همچنین آرین رضایی، کارگردانی که آثار موفقی را در بخش آنلاین سایت “تیوال” تقدیم مخاطب کرد، با بیان اینکه فرایند تایید نمایشنامه و اجرا بسیار سخت است و در حین اجرا نیز دستورالعمل های بسیاری در نظر گرفته می شود، گفت: قصد نداریم قانون را دور بزنیم چراکه با رعایت ممیزی ها، تمام سانس های اجرا را با توجه به حساسیت های موجود پیش می بریم.
در شرایط دردناک بیکاری هنرمندان، مشکلات اقتصادی و … یک مدیر به خود اجازه می دهد مقابل هنر بایستد و حتی پاسخگو نباشد. چنین مدیری کاملا حق به جانب سخن از بازبینی اثر می زند. مگر این مدیر کارشناس تئاتر و ممیزان این مرکز، متخصص نمایش هستند؟!
ارقام فیلم-تئاتر ها بسیار پایین بود و اکران آثار ما همچون سینما بازدید کننده بالایی نداشت؛ بنابراین تنها هدف هنرمندان این عرصه، حفظ ارتباط تئاتر با مخاطب بود. در این میان سایت “تیوال” پیشگام شد و متاسفانه مسئولان به جای حمایت و ارائه راهکار بعد از سه ماه تعطیلی، تنها روزنه موجود را کور کردند.
تفاهم معاونت هنری و سینمایی در هفته جاری
در بخشی دیگر از این گفت وگوی رادیویی سید وحید فخر موسوی، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در مصاحبه تلفنی با برنامه «تقاطع فرهنگ» با اشاره به اینکه اداره کل در پی مشکل هنرمندان تئاتری است، افزود: آقای طباطبایی نژاد از سازمان سینمایی ادعا می کنند مسئولیت فیلم-تئاترها با این سازمان است و ما مطابق قانون مجوز اجراهای زنده را صادر کردیم.
در پردیس تئاتر تهران اجراها را به سرعت سر و سامان دادیم و در این باره از سازمان ساترا تشکر می کنم چراکه کارها را تسریع کردند. اما حوزه فیلم-تئاتر اندکی متفاوت است؛ گرچه همه این نهادها زیر نظر وزارت ارشاد هستند و معاونت هنری و سینمایی برادرند اما قوانین خاصِ خود را دارند.
به گفته فخر موسوی زمابندی و پیچیدگی مجوزهای آثار سینمایی سخت گیرانه تر است اما فیلم-تئاترها در وضعیت اورژانسی امروز نسخه ای قابل تامل است. بنابراین آقای قادر آشنا مکاتبه ای با سازمان سینمایی داشته و در هفته جاری احتمالا تفاهمی در این بخش میان دو معاونت منعقد شود.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلمتئاتر «روزنه آبی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معرفی آثار نمایشنامهنویسی و فیلمتئاتر بخش هنرهای نمایشی دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- اعلام برنامههای تئاتر کانون برای نوروز/ آغاز اجراها از ششم فروردین
- سجاد افشاریان با تئاترش به خانهها میآید
- اکران فیلمتئاتر در مرکز تئاتر مولوی/ نمایش آثار داخلی و خارجی
- پخش فیلمتئاترهای رضا صابری در تلویزیون تئاتر ایران
- عرضه اینترنتی مستند «نیوکمپ» آغاز شد
- رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر خبر داد/صدور مجوز فیلم تئاتر برعهده سازمان سینمایی است
- توضیحات کارگردان نمایش «دروغ» درباره صادر نشدن مجوز فیلم تئاتر این نمایش
- یادداشت محمد یعقوبی درباره فیلم-تئاتر/ علیه پایمال شدن حقوق هنرمندان حرکت باید کرد
- نامه هنرمندان به وزیر ارشاد برای رفع مشکل مجوز فیلمتئاترها / قادر آشنا اعلام کرد مشکل برطرف شده است
- درباره یک بام و دو هوای ممیزیهای وزارت ارشاد/کلافِ کلافهکننده موازیکاریهای ناتمام
- اظهارات یک مدیر سینمایی درباره حاشیههای پخش اینترنتی فیلم ـ تئاترها/ لزوم اخذ مجوز نمایش
- افشین هاشمی از تجربه اجرای آنلاین «آقای شادی» گفت/ اجرای آنلاین؛ یک امکان تازه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟