سینماسینما، محسن سلیمانی فاخر
فیلم تیتان (Titane) به کارگردانی ژولیا دوکورنو، روایت «خود استثماری» انسانِ «هوموساکر» است. اثری ضد استاندارد که بر ماهیت عشق و سیاستهای جنسیتی استوار است. حکایت زنی قربانی که در کودکی پس از آسیب دیدن در یک تصادف رانندگی، فلزی در سرش نصب میشود که منش و آینده او را شکل میدهد.
«الکسیا» به ندرت لب به سخن میگشاید اما به شدت تفسیرپذیر است. او رقصندهای مجنون است که میل و جبر روحیاش کشتن آدمهاست. انسان «هوموساکر»ی است که در کنار خشونت، با اتومبیل و انسانهایی که احساسات خود را بروز میدهند رابطهی عاشقانهای دارد.
او سوژه دستآوردی مدرنِ متاخر است که دنبال کارهای تکلیفی نیست. اصول او اطاعت از قانون و ادای تکلیف نیست بلکه مایل به ارضای درونیات خویش است. افسردهای در حقیقت «ناریخت» است. آدمی با منش نامرسوم که سوژه «خود استثماری» است. گرفتار خستگی و فرسودگی از کودکی تا به امروز است. خود افشاگری که بر اِشراف خود بر خود را نمایش میدهد.
ماهیت این زن هیولاگون، براساس تمایلاتی است که از رشد جزئیات کوچک در تمامیت وجودش شکل گرفته است. خوی رنجور، روانی ملتهب، عادات منفی و خشمی درونی و مزمن که حرف زدن را در او خشکانده است و باور و نگاه جنسیاش نتوانسته جلوی تخلیه تکانههای سائقهها را بگیرد.
فیلم درباره هویت جنسی مجهولی است که برخاسته از نیروی خلاقهی دیوانهواری است که توانسته کاملا افسار ذهن وحشی و سرمستش را به دست بگیرد. اثری منحصر با نشانههای موج نوی سینمای افراطی فرانسه که به تراوشات ذهن کثیف و شیطانی افسارگسیختهای در قفس میماند که چیزی جز خشونتهای عریان ندارد اما به گونهای ممتاز بیپروایی بیمارگونه رفتار جنسی را بیان میکند.
قهرمان فیلم از همان کودکیاش موجودی است با سر و شکلی اساطیری و افسانهای که در جوانی بیشتر شبیه به موجودیست آسیبپذیر، ناسازگار و گوشهگیر تا یک قاتل خطرناک زنجیرهای.
گیرایی فیلم و دو شخصیت اصلی آن _وینسنت و الکسیا_ مدیون ظرافتی است که دوکورنو آنها را در میان عقل و جنون، شگفتی و پذیرش و فراز و فرود ساخته و برجسته کرده است.
وینسنت مردی است که مسیحوار در حالیکه گرفتار مقابله با زندگی و گذشت زمان است به یاری این «زن نامیمون» میشتابد. نقش خداگونهگی بر «الکسیا»ی مالیخولیایی دارد. نقش یک نجاتدهنده در محدوده و جهان هستی خود، با قدرتی تسلیبخش!
«تیتان» ماجراجویی خاص و عجیبی است که با رویهای افراطی و رادیکال و با لحنی اندوهگین، نگاهی دیگر به ویژگیهای انسان عاطفی انداخته تا ایدههایی نو به نمایش بگذارد. گزاره ناهنجار عشق، خصومت، وحشت و روان در قالب یک موتور اتومبیل از جنس تمایلات انسانیِ، خلافِ روایتِ غالب!
منبع: جامعه سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- معرفی برگزیدگان جوایز آکادمی فیلم اروپا/ «کجا میروی آیدا؟» بهترین فیلم شد
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- جایزه «لومیر» به جین کمپیون رسید/ استقبال مخاطبان از جشنواره لومیر
- «تیتان» از فرانسه به اسکار میرود
- سینماسینما/ گزارش محمد حقیقت از کن/ نخل طلا پیدا شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





