سینماسینما، محسن سلیمانی فاخر
فیلم تیتان (Titane) به کارگردانی ژولیا دوکورنو، روایت «خود استثماری» انسانِ «هوموساکر» است. اثری ضد استاندارد که بر ماهیت عشق و سیاستهای جنسیتی استوار است. حکایت زنی قربانی که در کودکی پس از آسیب دیدن در یک تصادف رانندگی، فلزی در سرش نصب میشود که منش و آینده او را شکل میدهد.
«الکسیا» به ندرت لب به سخن میگشاید اما به شدت تفسیرپذیر است. او رقصندهای مجنون است که میل و جبر روحیاش کشتن آدمهاست. انسان «هوموساکر»ی است که در کنار خشونت، با اتومبیل و انسانهایی که احساسات خود را بروز میدهند رابطهی عاشقانهای دارد.
او سوژه دستآوردی مدرنِ متاخر است که دنبال کارهای تکلیفی نیست. اصول او اطاعت از قانون و ادای تکلیف نیست بلکه مایل به ارضای درونیات خویش است. افسردهای در حقیقت «ناریخت» است. آدمی با منش نامرسوم که سوژه «خود استثماری» است. گرفتار خستگی و فرسودگی از کودکی تا به امروز است. خود افشاگری که بر اِشراف خود بر خود را نمایش میدهد.
ماهیت این زن هیولاگون، براساس تمایلاتی است که از رشد جزئیات کوچک در تمامیت وجودش شکل گرفته است. خوی رنجور، روانی ملتهب، عادات منفی و خشمی درونی و مزمن که حرف زدن را در او خشکانده است و باور و نگاه جنسیاش نتوانسته جلوی تخلیه تکانههای سائقهها را بگیرد.
فیلم درباره هویت جنسی مجهولی است که برخاسته از نیروی خلاقهی دیوانهواری است که توانسته کاملا افسار ذهن وحشی و سرمستش را به دست بگیرد. اثری منحصر با نشانههای موج نوی سینمای افراطی فرانسه که به تراوشات ذهن کثیف و شیطانی افسارگسیختهای در قفس میماند که چیزی جز خشونتهای عریان ندارد اما به گونهای ممتاز بیپروایی بیمارگونه رفتار جنسی را بیان میکند.
قهرمان فیلم از همان کودکیاش موجودی است با سر و شکلی اساطیری و افسانهای که در جوانی بیشتر شبیه به موجودیست آسیبپذیر، ناسازگار و گوشهگیر تا یک قاتل خطرناک زنجیرهای.
گیرایی فیلم و دو شخصیت اصلی آن _وینسنت و الکسیا_ مدیون ظرافتی است که دوکورنو آنها را در میان عقل و جنون، شگفتی و پذیرش و فراز و فرود ساخته و برجسته کرده است.
وینسنت مردی است که مسیحوار در حالیکه گرفتار مقابله با زندگی و گذشت زمان است به یاری این «زن نامیمون» میشتابد. نقش خداگونهگی بر «الکسیا»ی مالیخولیایی دارد. نقش یک نجاتدهنده در محدوده و جهان هستی خود، با قدرتی تسلیبخش!
«تیتان» ماجراجویی خاص و عجیبی است که با رویهای افراطی و رادیکال و با لحنی اندوهگین، نگاهی دیگر به ویژگیهای انسان عاطفی انداخته تا ایدههایی نو به نمایش بگذارد. گزاره ناهنجار عشق، خصومت، وحشت و روان در قالب یک موتور اتومبیل از جنس تمایلات انسانیِ، خلافِ روایتِ غالب!
منبع: جامعه سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند