جایزه بزرگ سینمای مجله فرانسوی «اِل» به فیلم «یلدا» ساخته مسعود بخشی فیلمساز ایرانی اهدا شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی فیلم، «یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی، برنده «جایزه بزرگ سینما» از مجله معتبر و ۷۵ ساله «اِل» شد.
جایزه بزرگ سینمای مجله «اِل» از ۱۰ سال پیش به فیلم برگزیده این نشریه اهدا می شود. امسال و در دهمین مسابقه این جایزه، از میان بیش از ۱۰۰ فیلم اکران پاییز ۲۰۲۰ در فرانسه، هشت فیلم به بخش مسابقه راه یافتند که «یلدا» یکی از این فیلمها بود که سرانجام توانست با کسب اتفاق آرای مثبت هیات داوران ، جایزه بزرگ را برای اولین بار نصیب فیلمی از ایران کند.
رقبای «یلدا» عبارت بودند از سقوط (ویگو مرتنسون بازیگر ارباب حلقه ها و کارگردان دانمارکی آمریکایی و منتخب ساندنس)، ماندیبول (کانتن دوپیو، منتخب جشنواره ونیز)، دی ان ای (مایوان برنده جایزه بزرگ کن)، پزشک شب (الی وایمن، منتخب جشنواره کن)، اسلالوم (چارلین فاویر، منتخب جشنواره کن)، عشاق (نیکول گارسیا، منتخب مسابقه ونیز)، اصل جهان (لوران لفیت، منتخب جشنواره کن).
فیلمهای پلیس (مای وان۲۰۱۱)، شکار (توماس وینتربرگ ۲۰۱۲) و جنگ سرد (پاول پاولیکوفسکی ۲۰۱۸) از برندگان پیشین جایزه «اِل» هستند.
همچنین به گزارش نشریه «فیلم فرانسه» فیلم سینمایی «یلدا» از چهارشنبه ۱۶ مهرماه با ۸۶ کپی در سراسر فرانسه روی پرده رفته و با احتساب نسبت سالن ها در جدول فروش اولین رتبه را در نخستین روز اکران به دست آورد. استقبال از «یلدا» با نقدهای مثبت مطبوعات و منتقدان فرانسوی ادامه دارد.
«یلدا» به تهیهکنندگی علی مصفا در حال حاضر در سینماهای «هنروتجربه» در ایران روی پرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش «یلدا» از هفته آینده در اسپانیا آغاز میشود
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- چرا «خورشید» به اسکار رفت
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
- جایزه بهترین کارگردانی اسکار ترکیه به مسعود بخشی برای «یلدا» رسید
- استقبال از «یلدا» در اکرانهای عمومی خارجی/ گزینه مناسب ایران در اسکار؟
- «یلدا» در فرانسه روی پرده میرود/ استقبال فرانسویها از پیش نمایش این فیلم
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- معرفی فیلمهایی از ایران که در جشنواره ورشو حضور دارند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





