سینماسینما، یزدان سلحشور
نمیخواهم «متری ششونیم» را با آن فیلم برزیلی مقایسه کنم که اوایل نخستین دهه قرن بیستویکم، سروصدا به پا کرده بود، چون فیلم روستایی، چه از نظر فرم بصری و چه از نظر نوع روایت و چه از نظر شیوه روایت، شباهت چندانی با آن فیلم ندارد[مگر در سکانس حمله ماموران به آن خرابههای مملو از معتاد- از همه نوعش- که استفاده خلاقانهای هم شده از لولههای سیمانی که انگار کندوی زنبورهای مرگبار است] که اگر بنا بود دنبال چنین شباهتی بگردیم، شباهت فیلم سال پیش هومن سیدی [باز هم با بازی درخشان نوید محمدزاده] لااقل از لحاظ فضاسازی و فرم بصری، با آن فیلم بیشتر بود، خیلی بیشتر.
همیشه برداشتن دومین قدم در سینما، خیلی مشکلتر است، مخصوصا که فیلم اولت هم سروصدا کرده باشد. اما کارگردان این فیلم، با جرئت و خاطرجمعی و البته خطرکردنی که به حذف بخشهایی از فیلمش منجر شد [و حتی اکران فیلمش را در جشنواره، تا مرز حذف کامل پیش برد] قدم دومش را برداشت و توانست منتقدان سرسخت فیلم اول را هم راضی کند.[دنبال اسمشان نگردید؛ مسعود فراستی!]
فیلم روستایی فیلم جذابی است، اما نه در آن اندازهای که مسعود فراستی در برنامه هفت، تعریفش را کرد![خب وقتی فراستی از فیلمی تعریف میکند، هم آدم ذوقزده میشود هم کنجکاو! اینقدر که بدِ فیلمها را میگوید!] واقعیتش را بخواهید، فراستی جوری از فیلم تعریف میکرد که من تصورم این بود با یکی از آثار برجسته نوآر روبهرو میشوم! در اینکه برای اولین بار در این ۴۰ سال، ما با پلیس واقعیِ زمان حال[نه زمان پهلوی دوم یا اول] روبهرو هستیم، حرفی نیست؛ اینکه واقعنمایی و باورپذیری وقایع، خیلی خوب از آب درآمده، باز هم حرفی نیست. قصه خوب تعریف شده؟ البته! فیلم، «فیلم وضعیت» است؟ بله که هست! بنابراین، اینکه غیر از «بَدمن» فیلم که نقشش را محمدزاده بازی میکند، بقیه در حد تیپ میمانند و بدل به «شخصیت» نمیشوند، چندان مهم نیست، اما مشکل فیلم، که باعث میشود بدل به فیلم بزرگی نشود، این است که «وضعیت درخشان» موقعی شکل میگیرد که بدل به «وضعیتِ انفرادی» شود نه «وضعیتِ اجتماعی». وضعیت فیلم روستایی، کاملا اجتماعی است و شخصی نمیشود؛ البته در سکانسهایی، چه «روستایی کارگردان» و چه «روستایی نویسنده» به این سمت حرکت میکنند، مثل سکانسِ شبِ آن سلول پر از آدم و درنهایت، آن آبپاشی محمدزاده روی سرِ تمام زندانیان که سکانسی بهیادماندنی است، اما «شخصیسازی وضعیت» در حد همین سکانس باقی میماند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





