مازیار پرتو، نامی آشنا و ماندگار در سینمای ایران است؛ فیلمبرداری که بدونشک از برترینهای حرفهای بوده و جدا از حرفه اصلیاش، کارگردانی و تدوین نیز بخش دیگری از کارش بوده است. بهزعم بسیاری از اهالی سینما، پرتو از جمله فیلمبردارانی بود که تکنیک دوربین روی دست را بهخوبی میشناخت و از آن بهخوبی در آثارش استفاده میکرد.
«آدمبرفی»، «کفشهای میرزانوروز»، «برزخیها»، «بابا شمل»، «طوقی» و «قیصر»، بخشی از آثاری است که پرتو فیلمبرداری آنها را برعهده داشت و کارگردانی سه فیلم گرگ بیزار، پخمه و مردان روزگار، آثاری است که از او بهجا مانده است. به بهانه زادروز او با ناصر ملکمطیعی، یکی از همکاران قدیمی و رفیق دیرینهاش، گفتوگویی کوتاه کردیم که در ادامه میخوانید.
شما در بسیاری از آثار سینمایی با مازیار پرتو تجربه همکاری داشتید که فکر میکنم شاخصترین آنها برزخیها، قیصر و بابا شمل بود. از نخستین آشنایی و همکاری چیزی به خاطر دارید؟
از سالهای همکاری با پرتو زمان زیادی گذشته و قطعا خاطرهها در ذهنم کمرنگ شده است؛ اینکه اولین همکاری ما کدام فیلم بود خیلی دقیق خاطرم نیست، اما فیلمهایی که شما نام بردید شاخصترین آنهاست. من همیشه سبک کاری مازیار پرتو را تحسین میکردم، خصوصا فیلمبرداری شاخص او در آثار علی حاتمی بسیار چشمگیر است. طوقی هم از جمله فیلمهایی است که فیلمبرداری بسیار خوبی داشت.
مازیار پرتو بهجز فیلمبرداری، چند اثر سینمایی را کارگردانی کرد؛ در همان سالهایی که شما هم چندین تجربه کارگردانی داشتید. نگاه شما به این بخش از کارش چیست؟
پرتو بیشتر از اینکه بهعنوان کارگردان شناخته شود، به دلیل مهارت در فیلمبرداری فرد شناختهشدهای بود. در بخش کارگردانی من تجربهای با او نداشتم، اما بههرحال کارگردانی هم حرفهای بود که پرتو تجربه کرد، نکتهای که فکر میکنم لازم است اینجا به آن اشاره کنم این است که در قدیم فیلمبرداران تسلط بیشتری روی صحنه و دکوپاژ فیلم داشتند. دانش فیلمبردار به پیشبرد روایت فیلم کمک میکرد و بدونشک تسلط آنها به کار یکی از ارکان موفقیت فیلم بود. از نظر من مازیار پرتو جدا از کار، شخصیت بسیار منحصربهفرد و ویژهای داشت، متأسفم که در هنگام فوتش ایران نبودم و نتوانستم اواخر عمرش او را ببینم، اما خوشحالم که خواهرزاده او، ویشکا آسایش، از بازیگران خوب سینمای ایران، در عرصه بازیگری میدرخشد.
بسیاری از تکنیک فیلمبرداری زندهیاد پرتو صحبت میکردند…
بله، بههرحال آن زمان شرایط فیلمبرداری به نسبت امروز دشوارتر بود. دیجیتال همهچیز را آسانتر کرده است و سرعت کارها بیشتر شده. در گذشته به دلیل خراببودن دواها یا نگاتیوها که مثلا ١١،١٢ قوطی بزرگ فیلم بود و بسیار جاگیر بود و البته دوربینها هم خیلی پیشرفته نبودند، روند انجام کار کندتر از الان بود. بههرحال فضا تغییر کرده است و تکنولوژی پیشرفت کرده و تکنیک کار در سینما عوض شده است. حالا تصور کنید با تمام این امکانات محدود، فیلمبردارانی از جنس مازیار پرتو در کارشان خلاقیت هم داشتند و سعی میکردند اتفاقات ویژهتری را رقم بزنند که طبعا کارشان تحسینبرانگیز است. در گذشته شش، هفت فیلمبردار خوب داشتیم که پرتو در زمره بهترینها بود.
در زمان فیلمبرداری «قیصر»، پلان یا سکانسی خاطرتان هست که به چند برداشت رسیده باشد؟
معمولا بسیاری از صحنههایی که من بازی میکردم در یک برداشت گرفته میشد؛ مثلا پلان راهرو بیمارستان که با پیشبند وارد میشوم، یک برداشت بود و من اصلا فکر نمیکردم این پلان آنقدر در خاطر مردم ماندگار شود. معمولا در فیلمهایی که کمی تم کمدی داشت گاهی از شدت خنده، برداشتها تکرار میشد. البته در «قیصر» هم صحنه سرکهفروشی و برادران آقمنگول دوبار تکرار شد. حتی صحنههایی مثل دیالوگی که در این فیلم بداهه گفتم؛ «قیصر کجایی که داداشتو کشتن» هم یکباره به ذهنم رسید و در همان برداشت گرفته شد. در فیلمهایی که با نظام فاطمی کار میکردم، به دلیل اینکه معمولا دیالوگها را یکتیک ادا میکردم، میخواست که در برخی صحنهها بداهه دیالوگ بگویم و معمولا صحنه قطع نمیشد. آن زمان با یک دوربین کار میکردم و کارکردن با همین یک دوربین هم دشواریهای خاص خودش را داشت و با وجود همه محدودیتها، گاهی فیلمبرداران تکنیکهای خوبی پیاده میکردند که مازیار پرتو جزء این دسته از فیلمبرداران بود.
خاطره دیگری از همکاری با پرتو دارید؟
ما غیر از بازیگری، رفاقت داشتیم؛ اول رفاقت بود و بعد کار. خاطرم هست زمانی که اولین تجربه همکاری را داشتیم، از همدیگر چیزی نمیدانستیم، اما در اینجور مواقع اول شخصیت آدمهاست که باعث نزدیکی و رفاقت میشود و پرتو این ویژگی را داشت که با او اول رفیق بود و بعد همکار. میشد ساعتها با مازیار پرتو حرف زد و خسته نشد و یار همیشگی بود. یادش گرامی.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- جلال پیشواییان درگذشت/ وداع با منصور آب منگل «قیصر»
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- بازخوانی نظرات خلخالی درباره فیلم قیصر
- گفتگوی جذاب و شنیدنی داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی درباره فیلمهای گاو، قیصر و دایره مینا
- غلامرضا سرکوب درگذشت
- روایت امیر حسن چهلتن از فردین، ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی
- سینماسینما/ یک heavy درجهیک؛ یادداشت هوشنگ گلمکانی درباره بهمن مفید
- برشهای کوتاه/ مونولوگ ماندگار بهمن مفید در فیلم «قیصر»
- «نمای نزدیک»/ راز دلنشینی و ماندگاری «قیصر» و «گوزنها»
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- قیصر علیه منافع ملی/ نگاهی به فیلم «لاتاری» به بهانه پخش در نمایش خانگی
- یادداشت پرویز جاهد به بهانه تولد مسعود کیمیایی/ روایتگر درد
- غیرت شیشهای: خوانشی بینامتنی از فیلم «لاتاری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند