رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه “حال امروز سینمای ایران مطلوب نیست و آمارها پردیسها نشان میدهد که مردم فقط برای دیدن فیلم بیرون نمیروند” از پژوهشگران درخواست کرد تا با فعالیتهایشان سینمای ایران را از خواب خود رفتهای که به آن دچار شدهاند بیرون آورد.
به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه پژوهش سینمای ایران عصر روز سه شنبه ۲۸ آذرماه در موزه سینما برگزار شد.
در این برنامه رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: من همیشه سعی میکنم نگاهم در کارها سیستماتیک باشد و اینطور میبینم که سینما محصول یک فرهنگ و تمدن دیگر است و احساس نیاز به آن در تمدن دیگر شکل گرفته و بعد به سایر نقاط وارد شده و در یک جا متوقف نمانده است، این محصول روز به روز با شتاب بیشتر دست به نوآوریها زده و برای همین سینما را هیچگاه فرتوت نمیبینیم.
محمد مهدی حیدریان گفت: سینما مداوم متولد میشود و زایشهای زیادی از نگاه فلسفه و علوم مختلف انسانی تا تکنولوژی داشته است. اما انقلابی که دیجیتالیسم باعث آن شده بر همه چیز تاثیری جدی داشته و ما شاید کمی دیرتر آن را حس کردیم و بخشی از مسیر را بدون علم طی کردیم. اینجاست که درخواست و تمنای خود را از پژوهشگران اعلام میکنیم که حاصل این تغییرات بر ابعاد خانه ایرانی چیست و باید این موضوع کشف و تطبیق داده شود، باید بتوانیم حدس بزنیم آینده آن چه میشود.
وی افزود: تمام اینها ما را در حوزه تکنیک، مستحق پژوهش میکند و باید با مسئلهیابی این عقب ماندگی،پیشروی و سرعت را جبران کنیم.
حیدریان ادامه داد: بخش بعدی این موضوع این است که باید بدانیم کجا هستیم. فکر نمیکنم هیچ کس از شما حال امروز سینمای ما را خوب بداند چون سینمای ما خودش را در مختصات جهانی تعریف میکند و به شدت دنبال پاک کردن صورت مسئله است. اگر بناست فیلم ما ارتباطی برقرار کند علاوه بر مخاطب داخلی باید با شهروند جهانی هم ارتباط برقرار کند.
او اضافه کرد: وقتی از ۸۰ میلیون، پنج میلیون مخاطب داریم یعنی ۷۵ میلیون نفر سلیقه و ذائقه خود را در اختیار نمیگذارد و ما اگر به سرعت تمرین نکنیم که علاوه بر مخاطب داخلی، مخاطب جهانی حرف ما را بدیع بداند، حذف خواهیم شد. یه ویژه آنکه آمار استقبال از سینماها و پردیسها نشان میدهد که مردم صرفا برای فیلم دیدن بیرون نمیآیند و پژوهشگر باید سینما را از خواب خود رفتهای که همه به آن رفتهایم بیرون آورد.
وی گفت: متوجه هستیم که چه مقدار عقب هستیم و به همین دلیل از پژوهشگرانی که آمدند قدردانی میکنم که در این وضعیت نامطلوب آمدهاند و امیدوارم سال آینده در حین اینکه در طول سال از این برنامه بهره میبریم از حاصل این کار برای سینمای ایران بهره ببریم. البته قرار بود این برنامه دو سال یکبار باشد ولی با توجه به عقب ماندگیها به نظرم باید از این تصمیم برگردیم.
در بخش دیگری از این برنامه که رامین حیدری فاروقی اجرای آن را برعهده داشت، بنی اردلان دبیرجایزه پژوهشی سال هم در سخنانی بیان کرد: جایزه پژوهش، خودش یک پروسه پژوهشی طی کرد چرا که باید بررسی شود مسئله ما در پژوهش چیست و چه هدفی دارد. این سوالات یکسال قبل به همت اقای حیدری خلیلی مطرح شد و اصلا کار شکل گرفت. دراین راستا تجمیع کردن کارهایی که به صورت جزیره توسط بخشها و افراد مختلف انجام میشد در اولویت قرارگرفت و حتی مرجعی مثل ایران داک نیز وارد عمل شد.
او افزود: مسئله دوم مورد نظر این بود که سهم سینمای ما در دنیا چیست و اینکه چگونه باید سهم خود را تثبیت کنیم. در نهایت حاصل همه اقدامات محورهایی شد که میتوانست مورد بررسی قرار گیرد.
بنیاردلان با اشاره به اینکه پس از رسیدن مقالات به دبیرخانه، آنها در شوراهای مشخص شده خوانده شدند گفت: این برنامه در آخر دو مسئله اصلی برای ما به همراه داشت؛ نخست اینکه سینمای ما از حیث تکنولوژی در چه جایگاهی قرار دارد و چه نسبتی با وضعیت معاصر داریم و دیگر اینکه اگر بخواهیم خارج از کشور اکران و بازار داشته باشیم، علاوه بر که باید با تکنولوژی جدید آشنا شویم باید ایدههای جدید نیز داشته باشیم.
بنی اردلان همچنین به همراهی و راهکارهای زیادی که از سوی خانه سینما ارایه شده اشاره کرد و گفت: خلاصه ماجرا این است که از این به بعد قرار است، پژوهشگران دیده شوند.
سپس با حضور حیدریان، امیر عالمی و خسرو دهقان برگزیدگان نخستین دوره جایزه پژوهش سینمای ایران معرفی شدند.
در بخش مقالات محسن آقایی جشوانی و در بخش موسسات و پژوهشکدهها با قدردانی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از پژوهشکده فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تقدیر شد.
در بخش پژوهش مستقل، هیات داوران اثر سید محسن علوی پور و نیز اثر داود ضامنی را شایسته تقدیر دانست.
در بخش پایان نامه نیز زینب قاضی زاده هاشمی تقدیر شد.
در این دوره جایزه ویژهای به پژوهش سال تعلق نگرفت.
در این مراسم علیرضا قاسم خان، محمود اربابی، حیدری خلیلی، امیر شهاب رضویان از جمله حاضران بودند.
در انتهای مراسم مستند «مادرکشی» پخش شد و نماد جایزه پژوهش سال سینما در موزه سینما قرار گرفت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند