فریدون جیرانی، نویسنده و کارگردان سینما، درپی حادثه ساختمان پلاسکو، متنی نوشت.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما در متنی نوشت: «همه ما در غم از دست دادن آتشنشانها و مردمی که زیر ساختمان ریخته شده پلاسکو ماندهاند با خانواده داغدار آنها شریک هستیم. همه ما نمیتوانیم این حادثه تلخ را فراموش کنیم و همه نمیتوانیم باور کنیم که در این سالها فرسودگی ساختمانی که از سال ۴۱ برپا شده بود، مورد توجه قرار نگرفته باشد. نمیتوانیم از کنار آن بیتوجه بگذریم.
وقتی دو سینمای قدیمی (ایران) و (متروپل) در لالهزار و لالهزارنو تعطیل شدند، ناراحت شدیم ولی بعد فهمیدیم که این ناراحتی ما بیمورد بوده است و ساختمانهای این دو سینما فرسوده بودند و باید تعطیل میشدند. چرا ساختمانی که بالای ۵۰ سال عمر داشته تا چند روز پیش مرکز فعالیت بوده است؟ و برای تعطیلی یا تخریب آن اقدام نشده است؟
نگارنده از این ساختمان از سال ۴۹ خاطره دارد. سالی که هنوز سردر سوخته سینما (تهران) بود، سینمای قدیمی که سال ۴۸ سوخته بود. ساختمان ۱۷ طبقهای که بالایش رستورانی داشت با غذاهای خوشمزه و در همکف ساختمان قهوهخانهای بود، تمیز با غذاهای ارزان، قهوهخانهای که پاتوق خیلیها بود، خیلیها که شعر مینوشتند، قصه مینوشتند که من اولین فیلمنامهام را در سال ۵۳ در این قهوخانه نوشتم. ساختمانی که داخلش پخش فیلمها بودند که حسام فیلم معروفترین آنها بود. ساختمانی که که از دو طرف خیابان جمهوری و شاهآباد سابق قابل دیدن بود، آن هم با نیون شیشه نوشابهای که پر و خالی میشد. ساختمانی که محل تفریح بود، تفریح شهرستانیهایی که به تهران میآمدند.
بعد از انقلاب موقعیت ساختمان فرق کرد که با تعطیل شدن سینماها و رستورانهای خیابانهای لالهزار و استانبول دیگر ساختمان محل تفریح نبود. تهران بزرگ شده بود و محلهای تفریح جابجا شده بود. دیگر معلوم بود این ساختمان مثل ساختمان سینما ارم (سهیلای سابق) فرسوده است و باید تعطیل شود.
هفته پیش که از مکان فیلمبرداری فیلم در خیابان سخایی بالا میآمدیم، ناخودگاه ساختمان فرسوده پلاسکو را دیدیم و نمیدانیم چرا جمعی که در ماشین بودیم، قدیمی بودن ساختمان و فرسودگی آن مورد توجه ما قرار گرفت. در آن روز نمیدانستیم که هفته بعد این ساختمان فرو میریزد. از این ساختمانهای قدیمی باز هم در شهر هست. این ساختمانهای قدیمی باید تعطیل شوند و در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرند که معماری قدیمی تهران باقی بماند و دیگر مردمی زیر آوار نمانند.
در عزای عمومی ما عزا داریم برای آتشنشانهایی که در بین ما نیستند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





