محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به یادداشت اخیر روحالله سهرابی تأکید کرد مسیر فعالیت در سینمای ایران برای همه آنها که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند، باز است.
به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره بازتابهای متن منتشرشده از روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره سینماگران تحریمکننده جشنواره فجر توضیح داد: آنچه از این یادداشت برداشت شد، با آنچه در آن نوشته شده بود، دو چیز متفاوت بود. آقای سهرابی در یادداشت خود نوشته بود هر کسی تصمیم گرفته است دیگر در سینمای ایران فعالیت نداشته باشد، این به معنای ترک این سینماست و این یک تصمیم شخصی است. اینگونه نیست که ما کسی را مجبور کنیم و بگوییم شما حق ندارید کار کنید. فضای سینمای ایران به گونهای است که به عقیده من هر کسی که در لوای پرچم ایران و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران بخواهد در آن فعالیت کند، از نظر من هیچ اشکالی ندارد.
وی افزود: قواعد نظام جمهوری اسلامی ایران هم مشخص و معلوم است. ما که نمیتوانیم قانونگذاری جدیدی انجام دهیم. ما هم داریم براساس قوانین موجود وظایف خود را انجام میدهیم. شاید کسی بگوید من دیگر اصلاً نمیخواهم در این سینما فعالیت داشته باشم، این یک تصمیم شخصی است. کسی اما میگوید من امسال در شرایطی نبودم کار کنم و از تروریسم رسانهای موجود میترسیدم. اکثر بازیگران ما در حال حاضر همین شرایط را دارند و من با آنها صحبت که میکنم میگویند در این شرایط میترسیم و من به آنها حق میدهم. قطعاً این فضا یک فضای پوشالی است و قطعاً باید شکسته شود. ما نباید نقش رباتهای فضای مجازی و لشگرهای سایبری منافقین را در این جریانات نادیده بگیرم.
خزاعی تأکید کرد: در همین شرایط هم هستند کسانی که در عرصه حضور دارند و مشغول فعالیت هستند. ما میگوئیم اگر کسی تصمیم به فعالیت در این شرایط گرفته است، ما در خدمت او هستیم اما آنها که تصمیم نهایی خود را گرفتهاند که در این سینما نباشند و دیگر فیلمی نسازند و یا میخواهند مهاجرت کنند، اینها مربوط به سلایق و تصمیمات فردی آنها است به مدیریت فرهنگی بازنمیگردد. تأکید میکنم هر کس علاقه داشته باشد تحت لوای قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، هیچ مشکلی در مسیر فعالیت او وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان سینمای ادامه داد: حتی کسانی که در وقایع اخیر موضعگیری داشتهاند هم همین وضعیت را دارند. برخی از من میپرسند آنهایی که در این جریانات کشف حجاب کردهاند قرار است چه اتفاقی برایشان رخ دهد. من میگویم اگر کسی کشف حجاب کرده است، در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار نیست بدون حجاب هم در فیلمهای حضور داشته باشد. ما سینمای بیحجاب نداریم. سینمای ما چارچوب و تعریف خودش را دارد. سینمای ما قرار نیست به دهه ۴۰ و ۵۰ بازگردد. حالا اگر خانمی کشف حجاب کرده اما هنوز حاضر است با حجاب در یک فیلم حضور داشته باشد، یعنی در عمل میگوید من اشتباه کردهام و میخواهم به عرصه فعالیت بازگردم، قطعاً قرار نیست ما مانع او بشویم. هر کس در هر شرایطی احساس میکند اشتباه کرده و میخواهد بازگردد، حتماً راه برایش باز است.
وی افزود: همین که یک نفر میگوید من اشتباه کردهام و در یک مقطع تحت تأثیر فضای رسانهای دست به تصمیم و یا موضع خاصی زدهام و الان میخواهم به عرصه فعالیت بازگردم و میخواهم با حجاب کارم را ادامه دهم، این پذیرفته شده است. ما تا جایی که امکانپذیر باشد و دوستان بپذیرند که طبق قواعد کار کنند، پذیرای همه دوستان هستیم. کسی که میخواهد خارج از قواعد کار کند و میگوید نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارم، طبیعتاً سینمای جمهوری اسلامی ایران را هم نمیتواند قبول داشته باشد. قرار نیست کسی معیشتش از این سینما باشد اما در مباحث سیاسی اهل جای دیگری باشد!
خزاعی گفت: برخی میگویند بازیگران سینمای ایران را تحریم کردهاند اما من میگویم آنها تحریم نکردهاند چراکه در همین فیلمها نقشآٰفرینی کردهاند. اگر بازیگران میخواستند سینما را تحریم کنند، در فیلمها هم حاضر نمیشدند. حضور در این فیلمها یعنی بازیگر میگوید من به این نظام اعتقاد دارم، به سینمای ملی اعتقاد دارم و برای مردم کشورم ارزش قائل هستم. خیلی از بازیگرانی که من شخصاً با آنها در ارتباط هستم میگویند آقای خزاعی ما مشکلی برای کار کردن نداریم اما از این فضای تخریبی موجود در فضای رسانه ترس داریم. اگر ما مشکل داشتیم که در بحبوحه این اتفاقات نمیرفتیم برای بازی در این فیلمها قرارداد امضا کنیم. آنها میگویند هنوز مردم و سینمای ملی کشور برای ما محترم است و میخواهیم در این فضا بقا داشته باشیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه تأکید کرد: هر کسی صحبت از تحریم سینما میکند در واقع دارد برای خودش ایجاد محرومیت میکند. تحریم نشانه ضعف است. تمام کشورهای خارجی که دارند علیه جمهوری اسلامی تحریمهایی را اعمال میکنند از سر ضعفشان است چرا که نمیتوانند رودررو با نظام جمهوری اسلامی باشند. جمهوری اسلامی ایران آنقدر قدرتمند شده که آنها احساس میکنند باید آن را تحریم کنند تا بشکند. تحریم یک رویکرد عقلانی نیست. هر کسی سراغ تحریم میرود قطعاً روش عقلانی انتخاب نکرد و نشانه ضعف اوست. در سینما هنوز چنین پدیدهای را نداشتهایم و معدود افرادی هستند که از تحریم صحبت میکنند.
خزاعی در پایان گفت: فضای سینمای ایران برای همه آنها که قواعد حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند باز است و قطعاً همه این افراد میتوانند در این فضا به فعالیت خود ادامه دهند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





