غلامرضا موسوی گفت: سینمای ایران در سال تولیدات بسیاری دارد، اما الزاما تمامی آنها رنگ پرده سینما را نخواهند دید.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا موسوی دبیر شورای عالی تهیهکنندگان؛ درمورد ظرفیت اکران در سینمای ایران گفت: هر سال ظرفیت اکران ۶۵ تا ۷۰ درصد است که با توجه به حجم تولیدات سینمایی بخشی از آن ها نمایش داده نمی شوند. تهیه کننده از روز اول وقتی اثرش را تدارک می بیند، به خوبی می تواند تشخیص دهد که فیلمش میتواند در سینما نگاه ها را به خود جذب کند یا می تواند رنگ پرده اکران را به خود ببیند یا خیر.
وی ادامه داد: اگر این محوریت ها در زمان تولید در نظر گرفته شود دیگر هیچ فیلمی پشت درب اکران نخواهد ماند و تولیدات به درستی صورت می گیرد. تولید کنندگان باید در ابتدا بدانند که فیلمشان مخاطب دارد یا نه و طبیعی است که وقتی فیلمی نه به درد هنر و تجربه میخورد و نه سینماهای حرفه ای، قاعدتا به نمایش خانگی می رسد و جایی برای اکران ندارد.
موسوی در پاسخ به این سوال که چرا با پیش داوری برخی سینماداران فیلم های خوب اکران نمی شوند و یا بدترین زمان را به آن اختصاص میدهند، گفت: برخی مواقع سینماداران تخمین می زنند که یک فیلم نمی فروشد، اما بعد از اکران مشخص می شود که نگاه مخاطبان را به خود جلب میکند که البته این اتفاق نادر است. در سال ۹۷ هم به طور حتم آثاری داریم که به اکران نرسد و تنها ۷۰ درصد فیلم ها اکران می شوند و مابقی پشت در اکران می مانند. تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم منافات داشته باشد، این روند ادامه دارد. ما ۵ هزار سالن سینما نیاز داریم و تنها ۵۰۰ پرده سالن داریم و باید به این عدد مورد نیاز برسیم. در واقع فیلم های خارجی هم نباید به عرصه اکران ما ورود نکنند تا این چرخه به درستی به کار خود ادامه دهد.
دبیر شورای عالی تهیهکنندگان در ادامه به محوریت فیلمنامه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سینما پروسه خاص خودش را دارد تا مخاطب را به سمت خود جذب کند. یک فیلم باید فیلمنامه و کارگردان مناسب و کار بلدی داشته باشد تا بتواند نگاه مخاطب را به خود جلب کند. یک فیلم خوب چارچوب های خاص خودش را دارد که رکن اصلی آن فیلمنامه است و تا زمانی که یک اثر داستان خوبی نداشته باشد، مخاطب به سمت سینما نمی رود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





