سینماسینما، ایلیا محمدینیا*
حالا دیگر خیابان شریعتی کوچه سودمند پلاک ۲۸ «دل آواز» ندارد.

دل آواز همان زمان تخریب شد که استاد شجریان دیگر پا به آنجا نگذاشت. نه اینکه نخواسته باشد بلکه دیگر نتوانست.

همان زمان که بیماری هولناکی که سالها در وطن همراهش بود اما توان به زانو در آوردنش را نداشت که حقیقتا هم نداشت؛ در غربت در فاصله بسیار دور از وطنی که جان و جهانش بود سرطان شد.

همان زمان که شجریان در غربت باز ایستاد. درست همان زمان دل آواز هم باز ایستاد اگر شجریان تمام نشد دل آواز اما شد. چرا که هنر نامیرای شجریان امتداد زیست و حضورش بود و دل آواز اعتبارش را از شجریانی گرفته بود که دیگر نبود. که می دانیم دل آواز چیزی بیش از آجر و سنگ و شیشه نبود و نیست.

شجریان وقتی که نیست دل آواز می توانست رد پرنگ حضورش، عطر و هوای خوش نفس کشیدن ها و آواز خواندنها و تعلیم آواز به شاگردانش باشد که سالها در یکشنبه های عزیز آنجا را با حضور استاد شجریان نفس کشیدن و حال اگر دل آواز همان سنگ و شیشه و آجر بی جانش که هویت و اعتبار به نام نامی شجریان گرفته بود که اگر بود، احترامی می یافت به یادگار از روزهای بی تکرار و بی بازگشت.

دل آواز به اعتبار استاد شجریان با نفس ها و قدم هایش ملجأ دوستان و عاشقان می شد اگر همین سنگ و شیشه و آجر بی جان او را تاب می آوردند.

دل آواز در جایی دیگر در بنایی مجلل و شگرف و رشک برانگیز، دیگر دل آواز نیست وقتی که نفس ها و قدم های استاد شجریان را به یادگار ندارد.

حال دیگر خیابان شریعتی کوچه سودمند پلاک ۲۸ دیگر نه شجریان دارد و نه دل آواز.
*مدیر کارگاه تخصصی آواز استاد محمدرضا شجریان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نشست نقد و بررسی فیلم «ملف گند» در بنیاد حریری برگزار شد/ ایلیا محمدینیا: «ملف گند» اتفاق بیتکرار سینمای مستند ماست
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





