نشست نقد و بررسی فیلم «دشت خاموش» که به تازگی جایزه بخش افق های جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده است، شب گذشته شنبه ۲۹ شهریورماه به دعوت موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ابتدای این نشست که سحر عصر آزاد منتقد سینما اجرای آنرا بر عهده داشت، احمد بهرامی کارگردان فیلم «دشت خاموش» به جوانان مشتاق فیلمسازی گفت: جوانان علاقمند به سینما و فیلمسازی برای ساخت فیلم ممکن است با چند نفر مشورت کنند و شاید تعدادی آنها را از این کار منصرف کنند درحالیکه من معتقدم اگر میخواهیم فیلمساز شویم نباید منتظر تایید دیگران بمانیم بلکه باید کار خود را انجام دهیم. به قول آقای عباس کیارستمی که می گفت با سادهترین دوربین هم میتوان فیلم سینمایی ساخت و حتی به جشنواره ونیز هم رفت.
نویسنده « دشت خاموش» با اشاره به این موفقیت های فیلم افزود: بخشی از موفقیتهای این فیلم نتیجه همراهی کائنات است. این طور نبود که به همه چیز خیلی جزیی و با حساسیت نگاه کنیم و بررسیها و مطالعات زیادی داشته باشیم. در کنار همه این موارد ، تقدیر و کائنات نیز همیاری کردند.
بهرامی افزود: برای انتخاب بازیگران خانم «دشت خاموش» فیلم شیرین عباس کیارستمی را بارها دیدم تا متوجه شوم آدم ها به چه شکلی هستند.البته برای انتخاب بازیگرها حدود چهره ها در ذهنم بود. در ایتالیا هر کسی فیلم را می دید درباره بازی علی باقری می گفت چه کارگر کوره پزخانه خوبی بود. باید بگویم پیوستن آقایان باقری و نعمتی و خانم نساج شانس خوبی برای ما بود.
وی با بیان اینکه فرم در آثار کیارستمی بر قصه قالب بود، یادآور شد: یادم می آید کیارستمی در کارگاه های خود همیشه شعر«گاهی بساط عیش خودش جور میشود/ گه با دو صد مقدمه، ناجور میشود» را می خواند؛ شعری از قیصر امین پور.
وی توضیح داد: با احترام به همه دوستان، اگر آقای امینی نبود شاید در مورد فیلم به سختی به نتیجه خوب امروز می رسیدیم. دوربین به شکل بسیار درستی در فیلم حرکت کرد و فیلم را با وجود فرم گرا بودن تبدیل به اثری کرد که ضمن قالب بودن فرم، قصه نیز شکل گرفت.
در ادامه این برنامه سعید بشیری تهیه کننده فیلم نیز خطاب به جوانان علاقهمند به فیلمسازی گفت: برای رسیدن به آنچه دوست دارید، باید وقت و انرژی بگذارید همچنانکه احمد بهرامی سال ها از نظر فیزیکی و فکری انرژی گذاشت.
وی ادامه داد: برای ساخت فیلمهایی مانند «دشت خاموش» بسیار علاقه مند هستم . بحث جشنواره که میشود گاهی با این تفکر رو به رو می شویم که موفقیت فیلم در جشنواره جُرم است، در صورتی که جشنوارهها تنها فضایی هستند که میتوانند درباره کارمان اظهارنظر کنند و فیلمها را عرضه کرد .ما در ساخت این فیلم فقط به علاقهمندی خود فکر کردیم و اصلا به حضور آن در جشنواره یا به مستقل ودولتی بودن آن فکر نکردیم.
بشیری با بیان اینکه فیلم را دوست داشتیم و از ساخت فیلم لذت بردیم، بیان داشت: برای ساخت این فیلم سختی زیادی کشیدیم ولی سختی لذتبخش و بدون هر ادعایی بود. در «دشت خاموش» واقعا دلی کار کردیم و اگر بحث امرار معاش نباشد، این نوع از سینما که سینمای آرتیستیک است را دوست دارم.
بشیری درباره موفقیت فیلم در جشنواره فیلم ونیز یادآور شد: «دشت خاموش» در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیزسه جایزه دریافت کرده است که دو جایزه جنبی؛ جایزه انجمن اعتماد ملی ایتالیا و جایزه فیپرشی (جایزه فدراسیون بینالمللی منتقدان) را در کنار جایزه اصلی شیر سیاه بهترین فیلم بخش افق های ونیز دریافت کرد که این جایزه برای نخستین بار به سینمای ایران تعلق گرفته است.
وی با اشاره به موفقیتهای دیگر نمایندگان سینمای ایران در این جشنواره گفت: به جز ما فیلم «جنایت بیدقت» ساخته شهرام مکری و «خورشید» مجید مجیدی از دیگر نمایندگان سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز بودند و این دوره از جشنواره ونیز برای سینمای ایران پربار بوده است.
مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرداری فیلم که در این برنامه حضور داشت نیز گفت: شاید بیشتر باید به این نکته توجه کنیم که مزیت نسبی در سینمای ایران پرداختن به چه شکلی از سینما است که به نظرم این نوع از سینما است. شاید کمی به غلط راهی را به خطا میرویم و هزینه ها را بالا میبریم در حالیکه باید به این نکته فکر کنیم که مزیت سینما در چیست و به اعتقاد من در رسیدن به شکلی از سینمای تجربی است که الگوها و زبانهای جدید در سینما را پیشنهاد میدهد.
وی افزود: خوب است بخش های مدیریتی به این نوع سینما توجه بیشتری داشته باشند زیرا افتخارات سینمای ایران متعلق به این گونه فیلمهاست که ساخت آنها سخت تر و مشکل تر از فیلمهای تجاری شده است. گرچه آن فیلمها هم باید باشند اما نیازی به حمایتهای ویژه ندارند.
امینی همچنین گفت: مهمترین نکته فیلم صحبت کردن درباره یک موقعیت انسانی است. اگر خیلی تکنیکی به همه جزییات نگاه کنیم بدین اندازه تاثیرگذار نخواهد بود. وقتی با جهان متن رابطه درستی برقرار کنیم، هر چه پیش بیاید درست است.
وی ادامه داد: از مواردی که فیلم را مورد توجه قرار داد ترکیب فضای ژنریک در سینماست و نوعی سینمای نئورالیستی وجود دارد و در عین حال از سینمای مدرن نیز وام می گیرد. همچنین اشارات مشخص به اشخاصی در سینما مثل بلا تار دارد و در کنار آن قصه ای ایرانی را نیز بیان می کند.
مهدیه نساج بازیگر فیلم با بیان اینکه یکی از موفقیت های خاص فیلم بازی یک دست بازیگرها است، گفت: بعد از اکران فیلم در جشنواره خیلیها فکر میکردند ما واقعا کارگر بودهایم و حتی برخی میگفتند علی باقری (دیگر بازیگر فیلم) بعد از این بازیگر خواهد شد درحالیکه وی چند سال است که بازی می کند.
وی ادامه داد: ابراز خرسندی از بازی با علی قربانی دارم زیرا او بازیگری بسیار بی ادعا است ، از همبازی بودن با او لذت بردم. از آقای فرخ نعمتی و همه دوستان در فیلم تشکر می کنم. نقش بسیار خوبی داشتیم و از ایفای نقش لذت بردم. یادم می آید بعد از اکران فیلم همه تصور می کردند که ما همه کارگرهای کوره پز بودیم.
بهرامی در انتهای این برنامه گفت: جایزه ونیز متعلق به سینمای ایران و قطعا جایگاه آن در موزه سینمای ایران است. انشاءالله در آینده آنرا به موزه سینما اهدا می کنیم.
گفتنی است، این نشست به صورت لایو برگزار و از صفحه رسمی اینستاگرام موزه سینما پخش شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- مسعود امینی تیرانی برای فیلمبرداری «آه سرد» جایزه جهانی بُرد
- جایزه دستاورد هنری جشنواره فیلم شانگهای به «مرد خاموش» رسید
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- رقابت «مرد خاموش» احمد بهرامی در جشنواره شانگهای
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- تلخی چارهناپذیر نفرت/ نگاهی به فیلم «آه سرد»
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران