سینماسینما، محسن فاضلی:
به عنوان کسی که چند دهه سینما ایران وجشنواره هایش را دنبال میکنم. جشنواره۳۵ ام یکی از نازلترین جشنوارههای برگزار شده دیده ومی دانم. دلایلش را همکاران واهالی سینما در این ده روز بیان کرده و در گفتوگوهای رسانهای اعلام نمودهاند. خوشبختانه اهالی سینما تازه متوجه شدهاند که ارباب جراید ونویسندگان ومنتقدان قدیم وجدید تمام قد از آثار با ارزش وفیلمهای همکارانشان که به دلایل واهی از بخش مسابقه وحضور در جشنواره باز ماندهاند وبه عبارتی”بایکوت شده اند”حمایت وایستاده گی کردهاند. واین میتواند سرآغاز یک اتفاق فرخندهای برای اهالی سینمای ایران باشد. وفیلمسازان ما قدر این محبتها را به فال نیک بگیرند. از همان آغاز گزینش افرادی برای بازبینی فیلمهای که فرم جشنواره را پر کرده بودند. معلوم بود که همه چیزی روی حساب وکتاب واز قبل مهندسی شده بود. مدیران ارشد سینمایی برای حفظ پست ومیزهایشان. سنگ تمام گذاشتند. وخوب نتیجه این گونه رفتارها ومصلحت گرایانه “بودن یا نبودن مسله این است” وبودن وحفظ میز وصندلیها به هر قیمتی که شده؟. وقربانی وذبح کردن فیلم سازان وآثاری که با هزار زحمت وبدون رانت و وامهای نفتی وحمایتهای نهادهای متولی فرهنگی ساخته شده بود. از حضور در کل جشنواره محروم کردند. ودل اهالی سینما را شکستند. و دم بر نیاورند. باز مدیران غیر سینمایی وکار نابلد ومغرو ر ومدعیان وقیم اهالی سینما. آثاری بشدت فاقد ارزش سینمایی را با دیکته کردن به افراد گزینش شده که یکی دونفر از آنها به تناقص گویی و گفتوگو در رسانه: که ما آثار را نصف ونیمه دیدهایم. وهذا وکذا. وفاجعه بارتر از آن هیات داوران اصلی بخش سودای سیمرغ”راستی این سیمرغ را چقدر بیارزش واعتبار کرده اند” با گزینش هایشان تراژدی دیگری را رقم زدند. تو گویی در خواب غفلت ویا خماری فیلمها را رویت میکردند. واز روی پوچ یا پر. به انتخاب کاندیدهای پرداختند. وانگار در عالم دیگری سیر وسیاحت مینمودند. وفیلمهای که فاقد موسیقی وجلوههای تصویری بود را کاندیدکردهاند. وبازی ونقش آفرینیها که یک بازیگر زن ویا مرد که در چند فیلم به ایفا نقش پرداخته است در کدام اثر توانا تر بوده است؟ را درست تشخیص ندادند البته اینها نشانه بیتدبیر مدیران ارشد سینمایی است ولاغیر. با این نشانهها واعتراض خرد جمعی اهالی سینما واصحاب رسانههای سینمایی ووفاقی که در این چند روزه که بین آنها شکل گرفته است. اعتراض فیلم سازان کاندید شده وغیر کاندید نشده. همدلی وعدم حضور در اختتامیه فرمایشی جش پاره است. ولاغیر. وخواهیم دید که دراین امتحان سخت و راست آزمایی چه کسانی مشارکت میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
با سلام
راستش من یه پیشنهاد برای انتخاب هیئت داوران توسط دبیر جشنواره دارم که دوس دارم شما -به عنوان رسانه، زبان و بلندگوی مخاطبان سینما – اون رو به گوش رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و دیگر مدیران مربوطه برسونید تا دیگه کمتر شاهد داوری های اینچنینی در جشنواره باشیم.
پیشنهاد من ساده است:
به جای اینکه هرسال سینماگرانی-یا حتی افراد غیرسینمایی!- که تخصص حرفه ای در قضاوت سینمایی، تماشای نقادانه و همه جانبه و داوری اصولی فیلم ندارن رو به عنوان اعضای هیأت داوران انتخاب کنیم، گروهی از منتقدان سینما رو برای داوری منصوب کنیم.
یعنی کسانی که عمرشون رو برای تماشای نقادانه، تحلیل، نقد و داوری فیلم گذاشتن و با چم و خم و ریزبینی های لازم این کار آشنا هستن و میتونن در مدت محدود جشنواره مو رو از ماست بیرون بکشن.
در این صورت حتی با وجود اختلاف سلیقه احتمالی داوران، لااقل میشه مطمئن بود که اصول اساسی سینمایی زیر پا گذاشته نمیشه و اعتماد عمومی به جشنواره برمیگرده.
امیدوارم در صورت مقبول بودن این پیشنهاد، توسط شما سینمایی نویس های عزیز، پیگیری بشه.
با سپاس فراوان