تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۱۶:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 44764

فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجرسینماسینما، محسن فاضلی:

به عنوان کسی که چند دهه سینما ایران وجشنواره هایش را دنبال می‌کنم. جشنواره۳۵ ام یکی از نازلترین جشنواره‌های برگزار شده دیده ومی دانم. دلایلش را همکاران واهالی سینما در این ده روز بیان کرده و در گفت‌وگوهای رسانه‌ای اعلام نموده‌اند. خوشبختانه اهالی سینما تازه متوجه شده‌اند که ارباب جراید ونویسندگان ومنتقدان قدیم وجدید تمام قد از آثار با ارزش وفیلم‌های همکارانشان که به دلایل واهی از بخش مسابقه وحضور در جشنواره باز مانده‌اند وبه عبارتی”بایکوت شده اند”حمایت وایستاده گی کرده‌اند. واین می‌تواند سرآغاز یک اتفاق فرخنده‌ای برای اهالی سینمای ایران باشد. وفیلمسازان ما قدر این محبتها را به فال نیک بگیرند. از همان آغاز گزینش افرادی برای بازبینی فیلم‌های که فرم جشنواره را پر کرده بودند. معلوم بود که همه چیزی روی حساب وکتاب واز قبل مهندسی شده بود. مدیران ارشد سینمایی برای حفظ پست ومیزهایشان. سنگ تمام گذاشتند. وخوب نتیجه این گونه رفتارها ومصلحت گرایانه “بودن یا نبودن مسله این است” وبودن وحفظ میز وصندلیها به هر قیمتی که شده؟. وقربانی وذبح کردن فیلم سازان وآثاری که با هزار زحمت وبدون رانت و وامهای نفتی وحمایت‌های نهادهای متولی فرهنگی ساخته شده بود. از حضور در کل جشنواره محروم کردند. ودل اهالی سینما را شکستند. و دم بر نیاورند. باز مدیران غیر سینمایی وکار نابلد ومغرو ر ومدعیان وقیم اهالی سینما. آثاری بشدت فاقد ارزش سینمایی را با دیکته کردن به افراد گزینش شده که یکی دونفر از آنها به تناقص گویی و گفت‌وگو در رسانه: که ما آثار را نصف ونیمه دیده‌ایم. وهذا وکذا. وفاجعه بارتر از آن هیات داوران اصلی بخش سودای سیمرغ”راستی این سیمرغ را چقدر بی‌ارزش واعتبار کرده اند” با گزینش هایشان تراژدی دیگری را رقم زدند. تو گویی در خواب غفلت ویا خماری فیلم‌ها را رویت می‌کردند. واز روی پوچ یا پر. به انتخاب کاندید‌های پرداختند. وانگار در عالم دیگری سیر وسیاحت می‌نمودند. وفیلم‌های که فاقد موسیقی وجلوه‌های تصویری بود را کاندیدکرده‌اند. وبازی ونقش آفرینی‌ها که یک بازیگر زن ویا مرد که در چند فیلم به ایفا نقش پرداخته است در کدام اثر توانا تر بوده است؟ را درست تشخیص ندادند  البته اینها نشانه بی‌تدبیر مدیران ارشد سینمایی است ولاغیر. با این نشانه‌ها واعتراض خرد جمعی اهالی سینما واصحاب رسانه‌های سینمایی ووفاقی که در این چند روزه که بین آنها شکل گرفته است. اعتراض فیلم سازان کاندید شده وغیر کاندید نشده. همدلی وعدم حضور در اختتامیه فرمایشی جش پاره است. ولاغیر. وخواهیم دید که دراین امتحان سخت و راست آزمایی چه کسانی مشارکت می‌کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. سروش شفیعیان
    ۲۱, بهمن, ۱۳۹۵ ۰:۱۵ ق٫ظ

    با سلام
    راستش من یه پیشنهاد برای انتخاب هیئت داوران توسط دبیر جشنواره دارم که دوس دارم شما -به عنوان رسانه، زبان و بلندگوی مخاطبان سینما – اون رو به گوش رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و دیگر مدیران مربوطه برسونید تا دیگه کمتر شاهد داوری های اینچنینی در جشنواره باشیم.
    پیشنهاد من ساده است:
    به جای اینکه هرسال سینماگرانی-یا حتی افراد غیرسینمایی!- که تخصص حرفه ای در قضاوت سینمایی، تماشای نقادانه و همه جانبه و داوری اصولی فیلم ندارن رو به عنوان اعضای هیأت داوران انتخاب کنیم، گروهی از منتقدان سینما رو برای داوری منصوب کنیم.
    یعنی کسانی که عمرشون رو برای تماشای نقادانه، تحلیل، نقد و داوری فیلم گذاشتن و با چم و خم و ریزبینی های لازم این کار آشنا هستن و میتونن در مدت محدود جشنواره مو رو از ماست بیرون بکشن.
    در این صورت حتی با وجود اختلاف سلیقه احتمالی داوران، لااقل میشه مطمئن بود که اصول اساسی سینمایی زیر پا گذاشته نمیشه و اعتماد عمومی به جشنواره برمیگرده.
    امیدوارم در صورت مقبول بودن این پیشنهاد، توسط شما سینمایی نویس های عزیز، پیگیری بشه.
    با سپاس فراوان

نظر شما


آخرین ها