سینماسینما، ساقی سلیمانی
در جشنواره فجر سال ۹۶ یک تیم جوان با فیلم «درساژ»، یک تیم نوجوان را معرفی کرد و به مسائل حلنشده نسلی پرداخت که درگیرودار اقتصاد و سیاست ایران و جهان، کمکم دارند در نقطه کور جامعه با بلوغ دستوپنجه نرم میکنند و بعدها میتوانند ادعا کنند که آنها هم نسلی سوختهاند. ما دهه شصتیها بهاصطلاح به اینها میگوییم دهه هفتادی و هشتادیها. این فیلم که در واقع مسائل و بحرانهای دهه هشتادیهاست، داستانی منسجم و باورپذیر دارد و با استعدادهای درخشانی که بازیگردانی موفق فیلم آنها را در نقشهای خود به حد درخشش رساند. چیزی که از چشم منتقدان و داوران جشنوارهها و مخاطبان پنهان نماند، بازی درخشان نگار مقدم بود و البته بازیگران نوجوان فیلم که در کنار بازیگرانی چون علی مصفا، همایون ارشادی و شبنم مقدمی با قدرت ظاهر شدند. نام فیلم از داستان جانبی فیلم گرفته شده که عبارت است از طبیعتدوستی و حیواندوستی در قالب انس نگار مقدم با اسبی خاص از باشگاه سوارکاریاش. موارد اینچنینی در فیلم با داستانپردازی خوب و روان خط روایی خوبی را ایجاد کرده است.
دلمشغولی نویسنده فیلم برای این نسلِ تازه بسیار برای من محترم بود. سالها پیش با دیدن فیلم «تقاطع» این تلنگر را احساس کردم که میتوان در قالب یک داستان و داستانهای فرعی و به دور از شعار و شعارزدگی بر پرده سینما نشان داد که یک کورس ساده ماشین در خیابان و یک جور هیجان کوتاهمدت چطور میتواند سرنوشت چندین و چند نفر را به سوی فاجعه هدایت کند. در واقع در «درساژ» حامد رجبی متنی را ارائه داده که تصویر جسارتهای عجیب و غریب دهه هشتادیهاست؛ نسلی که مجال هیچگونه هیجان مثبتی را نیافتند و در وضع موجود اقتصادی و رفاهی شاید هیچوقت هم این مجال فراهم نیاید. سوالی که فیلم ایجاد میکند، ترسناکترین سوال است؛ آیا کاری هم میتوان کرد؟ جسارت این نسل را آیا میتوان کنترل کرد؟ آیا با محدود کردن آنها نتیجه عکس خواهیم گرفت؟ آیا با آموزهها و توهمات صدا و سیما میتوان برای این نسل آگاه و در متن اطلاعات سیاسی اجتماعی نسخه بپیچیم؟ آیا خانوادهای که درگیر توازن دخل و خرج است، میتواند برای گذر از کودکی تا نوجوانی این نسل زمان بگذارد؟ آیا نسلی که خودش از دهه ۵۰ و ۶۰ هنوز با بحران هویت روبهروست، میتواند از فرزند دهه هشتادی خود انتظار ثبات و آرامش داشته باشد؟
استعاره اسب در فیلم به سمت خوبی میرود و حرف از نوعی رهایی و دیدن طلوع خورشید در پهنه دشتهای وسیع میزند، زبانِ بیانِ خفقانِ یک جامعه، به دور از شعار، به دور از کلیشه، به دور از بازیهای باورناپذیر، به دور از دیالوگهای زورکی.
«درساژ» فیلمی است که باید در سبد تفریحات دبیرستانهای ما قرار گیرد. دیدن گروهی یک فیلم تعهد ایجاد میکند. هنوز بر این عقیدهام سینما سرنوشت انسانها را تغییر میدهد و «درساژ» این روزها از فیلمهایی است که دیدنش را میتوان به سه نسل پیشنهاد داد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- در باب عصیانی آرام و دخترانه/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید