شیوا شجاعی، کارگردان نمایش «سوءتفاهم» گفت: این نمایشنامه از آثار برجسته آلبرکامو محسوب میشود و در آن صحنههای دراماتیک زیادی از روابط انسانها خلق شده است.
به گزارش سینماسینما، شیوا شجاعی کارگردان نمایش جدید «سوءتفاهم» نوشته آلبرکامو که قرار است از ۲۷ دی ماه اجرایش را در تماشاخانه مهرگان آغاز کند، درباره این نمایش گفت: «سوءتفاهم» نمایشنامهای است که توسط آلبرکامو نویسنده بزرگ قرن بیستم، فیلسوف و روزنامه نگار فرانسوی در سال ۱۹۴۳ نوشته شده است.
وی در ادامه افزود:کامو بعداً در سال ۱۹۵۸ این متن را بازنویسی و حک و اصلاح کرد. در مجموع متن ۱۹۵۸ فشردهتر از ۱۹۴۳ است و کامو جملات زیادی را حذف کرده و از اصطلاحات خاص خودش مخصوصاً پوچی و طغیان بیشتر استفاده کرده است.
شجاعی با بیان اینکه این نمایشنامه به سبک درام و پر از صحنههای دراماتیک است که با توجه به روند داستان در دل خود قتلها و جنایتهایی را نیز در بر میگردد، افزود: یکی از بارزترین تفاوتهایی که در این نسخه از متن نسبت به متنهای دیگر وجود دارد این است که به عنوان کارگردان تدبیر را در این دیدم که کار را به سبک درام و جنایی روی صحنه ببرم و صحنههایی جدید با توجه به نمایشنامه به کار اضافه کنم تا بتوانم تصویرسازی خوبی برای مخاطبان در ذهنشان ایجاد کنم.
وی در ادامه یادآور شد: «سوء تفاهم» داستانی را در ارتباط با خانوادهای ۴ نفره در قلب چکسلواکی کشوری سرد و کوهستانی که در مسافرخانه خودشان زندگی میکردند، روایت میکند که بعد از ۳۰ سال پدر میمیرد و پسر هم در سن نوجوانی خانه را ترک میکند و اداره مسافرخانه به دست دختر و مادر پیرش میافتد.
این کارگردان تئاتر اظهار داشت: از ویژگی های بارز این متن میتوان به پوچگرا بودن تک تک کاراکترها و زندگیهایشان اشاره کرد چرا که هر کدام برای رهایی از این پوچگرایی دست به اعمالی میزنند که در آخر باز هم به پوچی و نیستی میرسند.
وی یکی از اصلیترین دغدغههایش برای اجرای این نمایش را نشان دادن اعمالی از جانب آدمها به شمار آورد که گاهی وقتها میتواند زندگی چندین نفر دیگر را نیز به تباهی بکشاند.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





