مردم عراق از وضع زندگی و معیشتی بسیار پایینی برخوردار بودند؛ اما با این وجود همه زندگی خود را وقف خدمت به زائرین حسینی کرده بودند.به گزارش سینماسینما، بهرام عظیمی انیمیشن ساز و کاریکاتوریست، گفت: حدودا بیست روز قبل از اینکه به این سفر مشرف شوم با خانواده نشسته بودیم و برای رفتن به سفر کربلا برنامه ریزی می کردیم تا اینکه فردای آن روز از طرف دبیر جشنواره «چهل چراغ» به من پیغام دادند که شما دعوت شدید که به سفر کربلا بروید.
وی افزود: من در این جشنواره که با موضوعیت امام حسین (ع) برگزار شد به عنوان داور حضور داشتم و در کل به همراه ۴۶ نفر دیگر از دست اندرکاران این جشنواره راهی سفری شدم که تا به حال آن را تجربه نکرده بودم. در این سفر یک چیز باعث ترس من بود و آن اینکه این جمعیت میلیونی چطور و چگونه در این فضا گرد هم می آیند، در حالی که حرم حضرات معصومین علیهم السلام برای چنین جمعیتی طراحی نشده است، اما در نهایت این ترس از میان رفت و همه با هدفی مشخص که عشق به اباعبدالله بود با مهربانی و محبت یکدیگر را همراهی می کردند.
وی در ادامه در خصوص برخورد عراقی ها با زائران اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: به راستی نحوه برخورد عراقی ها به قدری خوب و شایسته بود که این طرز برخورد همه ایرانیان را شرمنده می کرد. اما بیشترین چیزی که درباره مردم عراق جلب توجه می کرد وضع زندگی و معیشتی آن ها بود که در سطح بسیار پایینی قرار داشت، اما با این وجود همه زندگی خود را در خدمت به زائرین قرار داده بودند.
عظیمی در بخش دیگر این گفتگو پیرامون حال و هوای این سفر معنوی تصریح کرد: این سفر به گونه ای است که تا در فضا و مکان قرار نگیرید، نمی توانید آن را احساس کنید و من در قالب چنین مصاحبه ای نمی توانم حس خود را به مخاطب منتقل کنم. اما باید بگویم که در فضای بسیار تاثیرگذاری قرار داشتیم و هر کدام از ما حال و هوای متفاوتی داشتیم. هر چند که گریه زبان حال بیشتر زائران بود، اما طبیعتا چیزی که بیشتر از همه در آن فضا به یاد می آورید، اشتباهاتی است که در طول زندگی انجام داده اید و این مکان موقعیت مناسبی برای عذرخواهی و طلب مغفرت است.
وی در پاسخ به اینکه که اولین کسی که در این سفر معنوی به یادتان آمد و برایش دعا کردید، چه کسی بود گفت: نکته جالبی که وجود دارد آنکه در آن شلوغی و ازدحام به خوبی کسانی را که توصیه داشتند در این سفر فراموش نشوند را به خاطر می آورید، اما اولین کسی را که به خاطر آوردم مادرم بود. مادرم به قدری برای کربلا رفتن من خوشحال و هیجان زده بود که وقتی با شور و اشتیاق او مواجه شدم تازه فهمیدم که به چه سفر بزرگی نائل شدم.
عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاق تلخی در این میان افتاد و آن برداشت منفی برخی از افراد نسبت به هنرمندان حاضر در این کاروان بود. مثلا دیدگاهی که هنرمندان را متظاهر خوانده و یا متهم به رانت خواری می کرد و این طرز تفکر احساس بسیار بدی را به من منتقل کرد، در حالی که به طور قطع هنرمندان در این سفر معنوی مشوق خوبی هستند تا در سال های بعد این راهپیمایی با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود. در مقابل این برداشت و طرز تفکر فقط می توانم بگویم که برای کسانی که منتظر چنین خبرهایی هستند تا از آن داستان منفی بسازند باید تاسف خورد.
نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ» با موضوع امام حسین(ع) و واقعه عاشورا شهریور ماه امسال با استقبال خوب هنرمندان و مخاطبان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش «سفر تا اربعین» از شبکه آموزش
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- اگر عازم عراق هستید، این گزارش را بخوانید/ سیم کارت ایرانی یا عراقی؟
- پنج کانتینر اتاق خنک همراه اول جهت کمک به زائران اربعین راهی نقاط مرزی شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- ویژه برنامههای شبکه دو سیما در اربعین حسینی
- حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی
- پاسخ بهرام عظیمی به یادداشت «از اشتباه حمایت نکنیم»/ «دشمنی» با جهان فانتزی
- از اشتباه حمایت نکنیم
- اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا / گزارش تصویری
- بیست و یکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم سرکوب / گزارش تصویری
- «سیم ششم» بیننده را غافلگیر میکند/ یک انیمیشن چاپلینی
- جدیدترین ساختهی «بهرام عظیمی» به موسیقی رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





