مردم عراق از وضع زندگی و معیشتی بسیار پایینی برخوردار بودند؛ اما با این وجود همه زندگی خود را وقف خدمت به زائرین حسینی کرده بودند.به گزارش سینماسینما، بهرام عظیمی انیمیشن ساز و کاریکاتوریست، گفت: حدودا بیست روز قبل از اینکه به این سفر مشرف شوم با خانواده نشسته بودیم و برای رفتن به سفر کربلا برنامه ریزی می کردیم تا اینکه فردای آن روز از طرف دبیر جشنواره «چهل چراغ» به من پیغام دادند که شما دعوت شدید که به سفر کربلا بروید.
وی افزود: من در این جشنواره که با موضوعیت امام حسین (ع) برگزار شد به عنوان داور حضور داشتم و در کل به همراه ۴۶ نفر دیگر از دست اندرکاران این جشنواره راهی سفری شدم که تا به حال آن را تجربه نکرده بودم. در این سفر یک چیز باعث ترس من بود و آن اینکه این جمعیت میلیونی چطور و چگونه در این فضا گرد هم می آیند، در حالی که حرم حضرات معصومین علیهم السلام برای چنین جمعیتی طراحی نشده است، اما در نهایت این ترس از میان رفت و همه با هدفی مشخص که عشق به اباعبدالله بود با مهربانی و محبت یکدیگر را همراهی می کردند.
وی در ادامه در خصوص برخورد عراقی ها با زائران اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: به راستی نحوه برخورد عراقی ها به قدری خوب و شایسته بود که این طرز برخورد همه ایرانیان را شرمنده می کرد. اما بیشترین چیزی که درباره مردم عراق جلب توجه می کرد وضع زندگی و معیشتی آن ها بود که در سطح بسیار پایینی قرار داشت، اما با این وجود همه زندگی خود را در خدمت به زائرین قرار داده بودند.
عظیمی در بخش دیگر این گفتگو پیرامون حال و هوای این سفر معنوی تصریح کرد: این سفر به گونه ای است که تا در فضا و مکان قرار نگیرید، نمی توانید آن را احساس کنید و من در قالب چنین مصاحبه ای نمی توانم حس خود را به مخاطب منتقل کنم. اما باید بگویم که در فضای بسیار تاثیرگذاری قرار داشتیم و هر کدام از ما حال و هوای متفاوتی داشتیم. هر چند که گریه زبان حال بیشتر زائران بود، اما طبیعتا چیزی که بیشتر از همه در آن فضا به یاد می آورید، اشتباهاتی است که در طول زندگی انجام داده اید و این مکان موقعیت مناسبی برای عذرخواهی و طلب مغفرت است.
وی در پاسخ به اینکه که اولین کسی که در این سفر معنوی به یادتان آمد و برایش دعا کردید، چه کسی بود گفت: نکته جالبی که وجود دارد آنکه در آن شلوغی و ازدحام به خوبی کسانی را که توصیه داشتند در این سفر فراموش نشوند را به خاطر می آورید، اما اولین کسی را که به خاطر آوردم مادرم بود. مادرم به قدری برای کربلا رفتن من خوشحال و هیجان زده بود که وقتی با شور و اشتیاق او مواجه شدم تازه فهمیدم که به چه سفر بزرگی نائل شدم.
عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاق تلخی در این میان افتاد و آن برداشت منفی برخی از افراد نسبت به هنرمندان حاضر در این کاروان بود. مثلا دیدگاهی که هنرمندان را متظاهر خوانده و یا متهم به رانت خواری می کرد و این طرز تفکر احساس بسیار بدی را به من منتقل کرد، در حالی که به طور قطع هنرمندان در این سفر معنوی مشوق خوبی هستند تا در سال های بعد این راهپیمایی با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود. در مقابل این برداشت و طرز تفکر فقط می توانم بگویم که برای کسانی که منتظر چنین خبرهایی هستند تا از آن داستان منفی بسازند باید تاسف خورد.
نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ» با موضوع امام حسین(ع) و واقعه عاشورا شهریور ماه امسال با استقبال خوب هنرمندان و مخاطبان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش «سفر تا اربعین» از شبکه آموزش
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- اگر عازم عراق هستید، این گزارش را بخوانید/ سیم کارت ایرانی یا عراقی؟
- پنج کانتینر اتاق خنک همراه اول جهت کمک به زائران اربعین راهی نقاط مرزی شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- ویژه برنامههای شبکه دو سیما در اربعین حسینی
- حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی
- پاسخ بهرام عظیمی به یادداشت «از اشتباه حمایت نکنیم»/ «دشمنی» با جهان فانتزی
- از اشتباه حمایت نکنیم
- اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا / گزارش تصویری
- بیست و یکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم سرکوب / گزارش تصویری
- «سیم ششم» بیننده را غافلگیر میکند/ یک انیمیشن چاپلینی
- جدیدترین ساختهی «بهرام عظیمی» به موسیقی رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





