سینماسینما، فریبا اشوئی
زندگی فرهاد و پری، زوج فرهنگی و هنردوست، به دلیل باردار شدن پری دچار چالش میشود. فرهاد مخالف حضور فرزند دیگر است، اما در مقابل پری هم زیر بار سقط جنین نمیرود. این دوگانگی و اختلاف نظر، کمکم راه زندگیشان را از هم جدا میکند.
«به دنیا آمدن» روایت حیرانی و سرگشتگی انسان امروز در عصر مدرنیته است. چیزی شبیه روایت نادر و سیمین در «جدایی نادر از سیمین» یا امیر و سارا در «ملبورن». زوجهایی با داستانهایی شبیه به هم، فقط با اندک تفاوتی در پیرنگهای فرعی. زوجهایی که تنها برای سوار شدن و جا نماندن از قطار مدرنیته، شبانهروز تلاش میکنند. به تعبیر این زوجها برای رسیدن و موفقیت در مسابقه، باید از موانع گذشت. قطع ریشه و تعلقات عاطفی و انسانی آدمها هم میتواند به نوعی مانع تلقی شود؛ مانعهایی که سرعت و شتاب حرکت در مسیر را کم میکند و عمدتا هم میتواند دستوپاگیر باشد. ایده فیلم ایده بزرگ و در خور تاملی است، چراکه بر گوشهای از دغدغهها و هویت مخدوش و سردرگُم انسان سرگردان این عصر تمرکز کرده است. اما بزرگترین معضل «به دنیا آمدن» زبان بصری آن است. سینما هنر تصویرسازی ایدهها و موضوعات است. داستان فیلم به موضوعی از دل جامعهای زخمی و بلاتکلیف بین سنت و مدرنیته میپردازد، اما تسلط بر ابزار و زبان فیلم را غیر از دیالوگ و حرف نمیشناسد. مخاطب فیلم از پرده آغازین تا زمانی که به لحظات اوج داستان (تنش و دعواهای زوج) میرسیم، به غیر از اصل پیام (ایده اصلی فیلم) درگیر هیچ شاخصه و عنصر بصری، دراماتیک یا خلاقه دیگری در اتمسفر آن نمیشود. حسوحال ایستای داستان، روزمرگیهای یک زندگی به بنبست خورده، بحث و جدل به دنیا نیامدن و اصرار بر دنیا آمدن، تغییر موقعیت جغرافیایی داستان از تهران به یزد (باغ و درخت و گل و فواره) هیچکدام نمیتواند بالقوههای دراماتیک روایت را فراهم یا کامل کند. هر نوع روایت داستانی اگر بخواهد در فُرم و قالب بصری (در اینجا فیلم) تعریف شود، شخصیت، صحنهآرایی، بازیگر، افکت، لباس، دیالوگ و… برای آن مهم و موثر است. عناصری که شوربختانه کارگردان (محسن عبدالوهاب) در کمترین اندازه و بضاعت تصویری ممکن، آنها را در فیلم گنجانیده و داستان فیلم را پیش برده است و این در حالی است که به ازای عناصر مهم و کلیدی مورد اشاره، کارگردان تمام بار درام را بر دوش دیالوگ آن نهاده است. انگار که تمام فیلم را پای نمایشنامهای رادیویی نشسته باشی و هر زمان هم که چشمهایت را میبندی، نکته خاص و ویژهای را هم از دست نداده باشی. پیرنگ اصلی این فیلم، یعنی مخالفت بر سر دنیا آمدن یا به دنیا نیامدن کودک در راه، تا پایان فیلم همینطور مدام تکرار میشود و کِش میآید، بدون اینکه قلاب محکمتر یا موضوع (پیرنگ فرعی) تازهتری به این تکرار افزوده یا از آن کاسته شود. «به دنیا آمدن» در تقسیمبندی گونههای سینمایی، در گروه سینمای اجتماعی قرار میگیرد. چون راوی دغدغههای انسان در جهان امروز (ترس، اضطراب، واقعیات، تلخی، شیرینی، عیان، پنهان، حق شهروندی، هنر، اقتصاد، سیاست، تعارض، تناقض و تضاد) است. اما این فیلم همه این مشکلات را با صدایی آرام و ریتمی کند، غیرقابل انعطاف و بدون چالش و البته هم کسلکننده با مخاطبش در میان گذاشته است. به عبارتی دیگر، مخاطب فیلم حتی جسارت در خطابه و رجز در گفتار و دیالوگهای (رادیویی) متن را هم در این فیلم کمجان تجربه نمیکند. نه اوجی در داستان فیلم میبینیم و نه البته فرود غافلگیرکنندهای. همه چیز روی یک خط مستقیم و ممتد تا انتهای روایت پیش میرود و در تمام طول فیلم هم جریان چالشبرانگیزی مخاطب را به اصل داستان این زوج ناآرام متصل نگه نمیدارد.
بالاخره اینکه «به دنیا آمدن» ایده بکری دارد، اما قربانی نافُرمی و شلختگی ساختاری شده است. نکته آخر درباره «به دنیا آمدن» وجود الهام کُردا (پری) در فیلم است که شاید بتوان آن را تنها نقطه قوت فیلم هم تلقی کرد؛ بازیگری که توانسته با تبحر و تسلط بر هنرش (بازیگری) بهتنهایی بار عظیمی از فیلم را بر دوش بکشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۳)/ الهام کردا، مهناز افشار
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





