سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
ظاهرا اینطور است که قصهها تماما روایت شدهاند و داستانها هزار هزار گفته شدهاند و دیگر چیز تازهای نمیتوان پیدا کرد که بوی تازگی بدهد. این یک واقعیت است و البته برای داستانسرا واقعیتی تلخ است، چراکه برای پیدا کردن داستانهای جدید و نو باید سختیهای بیشتری را تحمل کند. داستانهای خوب از چه چیزهایی شروع میشوند؟
هر داستانِ خوبی ـ اینجا فیلمنامه ـ از یک شخصیت خوب، موضوع خوب یا موقعیت خوب آغاز میشود. «کارت پرواز» موقعیت خوبی را برای داستانش پیدا کرده، اما این موقعیت یکه و تازه منجر به فیلمنامهای قابل قبول نشده است. در واقع، منجر به فیلمنامهای بد شده است. اگر میگویم غیرقابل قبول، دارم نگاهی حداقلی به ماجرا میکنم. در واقع کمترین انتظار ما از موقعیت برگزیده فیلم، این است که با یک فیلمنامه بهنسبت پرکشش روبهرو باشیم که اینطور نشده. دختر و پسری که بنا به شرایط زندگیشان با مرگ معامله میکنند، دختر و پسر جدیدی در سینمای ایران نیستند، اما موقعیتشان ـ و در واقع راهی که انتخاب کردهاند ـ انتخابی جدید است. اینکه آنها بستههای مواد مخدر را قورت میدهند تا در کشوری خارجی دوباره آنها را احیا کنند و چند دلاری قاتق زندگیشان کنند، از آن دست دکمههای جذابی است که ارزش دارد آدم وقت بگذارد از آن کُتی خوشدوخت و تاثیرگذار بدوزد، اما سازندگان بیحوصلهتر از آن بودهاند و حاصل کارشان شده چیزی در حد پیژامه بدقواره. با نگاهی خوشبینانه میتوان گفت که فیلمنامهنویسان عامدانه نخواستهاند به این موقعیت بحرانی چاشنیِ جذابی بزنند. غافل از اینکه آنچه غذایی را خوشمزه میکند، آن اندازه از چاشنیای است که شما به آن اضافه میکنید. «کارت پرواز» در شکل کنونیاش به یک غذای رژیمیِ بدمزه شبیه است.
ندا به عنوان شخصیت مرکزی این فیلم پیش از اینکه به موقعیت کنونیاش برسد، زندگیهایی کرده و به مصیبتهایی رسیده. «کارت پرواز» همه چیزهایی را که باعث شده ندا به اینجا برسد، حذف میکند. او در موقعیتی بحرانی است، اما با حذف پیشداستان و آغاز کردن فیلم از جایی بسیار جلوتر از آنچه باید، عملا میزان همدلی ما کاهش یافته است. ندا را آنقدری نمیشناسیم که بخواهیم با او همراه شویم. صرف یک شوهر بد که میخواهد کودکش را از او بگیرد، قلب و ذهن را برای او باز نمیکند. از سویی دیگر، همراهی منصور با ندا نیز آنقدر باورپذیر نیست که بخواهد یک فیلمنامه جاندار بسازد. منصور در پایان خیلی راحت موادش را دفع میکند، بنابراین چه جای اینکه این همه دردسر بکشد تا با ندا همراه شود و خودش را زجر دهد. ندا در او عاطفهای هم نساخته که بخواهد همراهیاش کند. پس موضوع چیست واقعا؟یادمان باشد همراهی این دو آدم اصلِ فیلمنامه است و این چنین، عقیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- مهدی رحمانی مطرح کرد/ نسخه اشتباهی از «کارت پرواز» در شبکه خانگی عرضه شد؛ نسخه صحیح جایگزین میشود
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟