
سید جمال ساداتیان تهیه کننده و رئیس هیات مدیره دفتر پخش خانه فیلم در گفتگو با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر برنامه سینمامعیار در رادیو گفتگو راجع به نمایش برادران لیلا در جشنواره کن، نمایش فیلم هندی (خیزش، غرش، آتش) در اکران عمومی و شرایط روز سینمای ایران سخن گفت.
به گزارش سینماسینما ، بخشهای مهم اظهارات ساداتیان به شرح زیر است:
🔴برادران لیلا یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است و هم به لحاظ محتوایی و هم تکنیکی از دد فیلم قبلی روستایی جلوتر است، در تلاش هستیم فیلم را در مردادماه اکران کنیم.
🔴هیچ ارتباط و شباهتی میان برادران لیلا و ابد و یک روز وجود ندارد بجز اینکه در هر دو فیلم زندگی یک خانواده فرودست روایت می شو و فقر در محوریت داستان است که به لحاظ محتوایی آنچه در فیلم می بینیم وصف حالی از ایران امروز است که فکر می کنم مورد توجه مردم هم قرار گیرد.
🔴با توجه به محدودیت زمانی که برای ارائه فیلم به جشنواره کن بود، فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشد، میان مسئولان وزارت ارشاد نظرات متفاوتی پیرامون فیلم وجود دارد اما با توجه به موقعیت جهانی فیلم و شانس خوبی که برای رقابت در اسکار دارد بعید می دانم مشکلی برای دریافت پروانه نمایش فیلم بوجود بیاید و به نظرم مسئولان ارشاد با سعه صدر بیشتری با این فیلم برخورد خواهند کرد، مگر چند فیلم در سال در سینمای ایران ساخته می شود که اینگونه نام ایران را در جهان مطرح کند.
🔴برادران لیلا در شهریور ماه در فرانسه توسط شرکت وایلد بانچ که متری شیش و نیم را هم اکران کرده، به نمایش در خواهد آمد و پیش بینی ام این است که نسبت به متری شیش و نیم تماشاگر بیشتری خواهد داشت.
🔴با توجه به مدت زمان نزدیک به ۳ ساعت فیلم قطعا برای نمایش عمومی چالش هایی از جمله قیمت بلیط و تعداد سانس نمایش خواهیم داشت که در همان زمان در خصوص عن تصمیم خواهیم گرفت
🔴موضوع نمایش فیلم خارجی هر سال در آیین نامه نمایش وزارت ارشاد آمده بود اما بدلیل شرایط تحریم امکان نمایش نداشتیم و همواره به دنبال این بودیم که برای توسعه سینما چگونه کمپانی های خارجی را راضی کنیم؟
🔴فیلم هندی (خیزش، غرش، آتش) که در مراحل نهایی دریافت پروانه نمایش از وزارت ارشاد است با هزینه ۷۰ میلیون دلار تولید شده و داستان آن راجع به مبارزات مردم هند با استکبار انگلیس در سالهای دور است که در حال حاضر در حال نمایش در برخی کشورهاست و به لحاظ محتوایی با سلیقه مردم سازگار است.
🔴به برکت ساخت مال های مختلف طی دو سال آینده تعداد ۴۰۰ سالن سینما به ظرفیت نمایشی کشور اضافه خواهد شد و تعداد سالن های سینما به ۱۰۰۰ سالن می رسد و در این تعداد سالن نمی توان فقط فیلم خارجی نشان داد و حتما باید به همه سلائق توجه کنیم و پیشنهاد ما نسبت ۷۰ به ۳۰ در نمایش فیلم ایرانی و خارجی ست و با این ظرفیت فعلی نمایش یک فیلم در ماه به نظر منطقی ست.
🔴بحث نمایش فیلم خارجی شبیه به واردات ماشین خارجی است. قرار نیست فکر کنیم هر آنچه شرکت های تولیدی می سازند ، مشتری مصرف کند. نمایش فیلم خارجی مزایای زیادی برای سینمای ایران دارد که یکی از آنها این است که پای افراد جدیدی را به سینمای ایران باز می کند. به نظرم اکران فیلم های مطرح و نامدار کمپانی های آمریکایی اگر مشکلات تحریم حل شود، در آینده نزدیک در دسترس است اما فعلا با فیلم های هندی و چینی و کره ای شروع می کنیم تا بعد.
🔴 در سالهای گذشته بارها بحث تاسیس کمپانی های فیلمسازی در ایران مطرح شده اما به دلیل فقدان اندیشه و نگاه فنی به سینما به سرانجام نرسید! دعوت از صاحبان سرمایه برای سینما اشکالی ندارد، اما قبل از این باید در داخل سینما اندیشه ای برای توسعه اقتصادی سینما وجود داشته باشد تا بعدا با آمدن سرمایه موتور سینما روشن شود و به جلو حرکت کند. باید اول آدم های قدیمی و صاحب نظر را حفظ کرد و نگه داشت و از تجربه های آنها استفاده کرد، بعد سراغ چهره های جدید رفت.
🔴انتظار فروش بسیار بیشتری از انفرادی داشتیم اما مجموعه ای از عوامل از جمله گرانی های اخیر و افزایش قیمت ها و برخی اعتراضات مردمی و آلودگی هوا باعث شد فیلم به فروش مطلوب نرسد.
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت مستقیم از رادیو گفتگو پخش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





