
سید جمال ساداتیان تهیه کننده و رئیس هیات مدیره دفتر پخش خانه فیلم در گفتگو با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر برنامه سینمامعیار در رادیو گفتگو راجع به نمایش برادران لیلا در جشنواره کن، نمایش فیلم هندی (خیزش، غرش، آتش) در اکران عمومی و شرایط روز سینمای ایران سخن گفت.
به گزارش سینماسینما ، بخشهای مهم اظهارات ساداتیان به شرح زیر است:
🔴برادران لیلا یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است و هم به لحاظ محتوایی و هم تکنیکی از دد فیلم قبلی روستایی جلوتر است، در تلاش هستیم فیلم را در مردادماه اکران کنیم.
🔴هیچ ارتباط و شباهتی میان برادران لیلا و ابد و یک روز وجود ندارد بجز اینکه در هر دو فیلم زندگی یک خانواده فرودست روایت می شو و فقر در محوریت داستان است که به لحاظ محتوایی آنچه در فیلم می بینیم وصف حالی از ایران امروز است که فکر می کنم مورد توجه مردم هم قرار گیرد.
🔴با توجه به محدودیت زمانی که برای ارائه فیلم به جشنواره کن بود، فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشد، میان مسئولان وزارت ارشاد نظرات متفاوتی پیرامون فیلم وجود دارد اما با توجه به موقعیت جهانی فیلم و شانس خوبی که برای رقابت در اسکار دارد بعید می دانم مشکلی برای دریافت پروانه نمایش فیلم بوجود بیاید و به نظرم مسئولان ارشاد با سعه صدر بیشتری با این فیلم برخورد خواهند کرد، مگر چند فیلم در سال در سینمای ایران ساخته می شود که اینگونه نام ایران را در جهان مطرح کند.
🔴برادران لیلا در شهریور ماه در فرانسه توسط شرکت وایلد بانچ که متری شیش و نیم را هم اکران کرده، به نمایش در خواهد آمد و پیش بینی ام این است که نسبت به متری شیش و نیم تماشاگر بیشتری خواهد داشت.
🔴با توجه به مدت زمان نزدیک به ۳ ساعت فیلم قطعا برای نمایش عمومی چالش هایی از جمله قیمت بلیط و تعداد سانس نمایش خواهیم داشت که در همان زمان در خصوص عن تصمیم خواهیم گرفت
🔴موضوع نمایش فیلم خارجی هر سال در آیین نامه نمایش وزارت ارشاد آمده بود اما بدلیل شرایط تحریم امکان نمایش نداشتیم و همواره به دنبال این بودیم که برای توسعه سینما چگونه کمپانی های خارجی را راضی کنیم؟
🔴فیلم هندی (خیزش، غرش، آتش) که در مراحل نهایی دریافت پروانه نمایش از وزارت ارشاد است با هزینه ۷۰ میلیون دلار تولید شده و داستان آن راجع به مبارزات مردم هند با استکبار انگلیس در سالهای دور است که در حال حاضر در حال نمایش در برخی کشورهاست و به لحاظ محتوایی با سلیقه مردم سازگار است.
🔴به برکت ساخت مال های مختلف طی دو سال آینده تعداد ۴۰۰ سالن سینما به ظرفیت نمایشی کشور اضافه خواهد شد و تعداد سالن های سینما به ۱۰۰۰ سالن می رسد و در این تعداد سالن نمی توان فقط فیلم خارجی نشان داد و حتما باید به همه سلائق توجه کنیم و پیشنهاد ما نسبت ۷۰ به ۳۰ در نمایش فیلم ایرانی و خارجی ست و با این ظرفیت فعلی نمایش یک فیلم در ماه به نظر منطقی ست.
🔴بحث نمایش فیلم خارجی شبیه به واردات ماشین خارجی است. قرار نیست فکر کنیم هر آنچه شرکت های تولیدی می سازند ، مشتری مصرف کند. نمایش فیلم خارجی مزایای زیادی برای سینمای ایران دارد که یکی از آنها این است که پای افراد جدیدی را به سینمای ایران باز می کند. به نظرم اکران فیلم های مطرح و نامدار کمپانی های آمریکایی اگر مشکلات تحریم حل شود، در آینده نزدیک در دسترس است اما فعلا با فیلم های هندی و چینی و کره ای شروع می کنیم تا بعد.
🔴 در سالهای گذشته بارها بحث تاسیس کمپانی های فیلمسازی در ایران مطرح شده اما به دلیل فقدان اندیشه و نگاه فنی به سینما به سرانجام نرسید! دعوت از صاحبان سرمایه برای سینما اشکالی ندارد، اما قبل از این باید در داخل سینما اندیشه ای برای توسعه اقتصادی سینما وجود داشته باشد تا بعدا با آمدن سرمایه موتور سینما روشن شود و به جلو حرکت کند. باید اول آدم های قدیمی و صاحب نظر را حفظ کرد و نگه داشت و از تجربه های آنها استفاده کرد، بعد سراغ چهره های جدید رفت.
🔴انتظار فروش بسیار بیشتری از انفرادی داشتیم اما مجموعه ای از عوامل از جمله گرانی های اخیر و افزایش قیمت ها و برخی اعتراضات مردمی و آلودگی هوا باعث شد فیلم به فروش مطلوب نرسد.
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت مستقیم از رادیو گفتگو پخش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





