سیدجمال ساداتیان تهیهکننده باسابقه سینما میگوید که در شرایط فعلی سینمای ایران تسهیلاتی وجود ندارد تا افراد مجبور نشوند پولهای خارج از سینما را جذب کنند.
به گزارش سینماسینما، پولشویی این روزها یکی از داغترین موضوعاتی است که سینمای ایران با آن دست و پنجه نرم میکند، مسئلهای که همه بر سر آن اتفاق نظر دارند و از آسیبهای آن میگویند اما هیچکس از چگونگی برطرف کردن این معضل سخنی نمیگوید.
این مسئله در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز به یکی از چالشهای نشستهای خبری بدل شده بود و نمیشد نشستی برگزار شود و پرسشی درباره چگونگی تامین سرمایه ساخت فیلم از سوی اهالی رسانه مطرح نشود، سوالی که البته هیچ گاه به صورت کامل و قطعی از سوی سازندگان پاسخ داده نمیشد و هر کس به نوعی سعی داشت تا از پاسخ به آن سر باز بزند.
با این حال آنچه مسلم است، شکلگیری و گسترش این معضل در سینمای نه چندان سرحال ایران است و مشخص نیست که اگر در زمان مناسب جلوی این مسئله گرفته نشود، این سینما چه تبعاتی را خواهد پرداخت و چه آسیب هایی را خواهد دید.
به همین منظور و درباره معضل پولشویی در سینمای ایران با سیدجمال ساداتیان تهیه کننده باسابقه سینما که امسال نیز در جشنواره سی و هفتم با فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» حضور داشت هم کلام شدهایم و درباره علل به وجود آمدن این معضل و آسیبهای آن گفتوگو کردهایم.
چرا سینما را از نظر اقتصادی ضعیف میکنیم؟
سیدجمال ساداتیان در ابتدا، درباره داغ شدن بحث ورود پولهای کثیف به سینما با اشاره به میزان گردش مالی سینمای ایران بیان کرد: «باید بگویم که این مسئله واقعا سوال برانگیز است که چرا سینمای ایران که این همه تاثیرگذار است و نقشهای متفاوتی مانند حل و فصل کردن امور اجتماعی و … را ایفا میکند، سهمش از گردش مالی کشور اندک است، تنها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد. چرا سینما را از نظر اقتصادی ضعیف میکنیم و نمیگذاریم بزرگ شود؟ بحث من سر این است که چرا در کنار صنعت کشور برای سینما اعتبار مناسبی در نظر گرفته نمیشود؟ این مسایل خود سبب آسیب دیدن و شکل گیری معضلاتی در سینمای ایران میشود.»
سینما مسیری برای جذب سرمایه سالم ندارد
این تهیهکننده در همین راستا افزود: «بحث من این است که چرا سینما خود مسیری را ندارد که افراد مجبور نشوند پولهای خارج از سینما را جذب کنند. مصاحبهای از وزیر صنعت و معدن دیدم که گفته بودند ۴۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه صنعت اختصاص داده است، ممکن است برای این حوزه مبلغ ناچیزی هم باشد اما فرض کنید برای ساخت فیلم، توسعه محصولات فنی سینمایی یا گسترش فضاهای نمایشی و سینمایی به سراغ بنگاههای اقتصادی برویم و از آنها درخواست تسهیلاتی برای فعالیتهای فرهنگی با نرخهای قابل قبول داشته باشیم، جایی وجود دارد که حاضر باشد یک میلیون تومان وام برای توسعه فضای فرهنگی بدهد؟
اصلا چنین درخواستی را هیچ بنگاه اقتصادی به رسمیت نمیشناشد و این مسئله حاکی از آن است که برنامهای برای توسعه این فضاها در نظر گرفته نشده است و در بودجه برای آن ردیفی وجود تعریف نشده است که بنگاههای اقتصادی موظف به انجام آن باشند.»
بگذارید تهیهکننده مثل یک صنعتگر از بانک وام بگیرد
ساداتیان در پاسخ به اینکه این ذهنیت به وجود آمده که هر چه پول به سینما میآید مانند فوتبال صرف دلالی و پولشویی و دستمزدهای میلیاردی بازیگران میشود، نظرش را اینطور بیان کرد: «اگر یک تهیهکننده از یک بنگاه اقتصادی وام بگیرد و مجبور باشد اصل و فرع پول را با ضمانت باز گرداند، آن وقت فیلمش را به شکلی و در قالبی میسازد که مطمئن باشد سود کرده و از لحاظ اقتصادی پولش باز میگردد، همچنین زیر بار هزینههای اضافه آن نمیرود تا بتواند اقساط وامش را تسویه کند، این مراقبت به عهده تهیهکننده است که باید از هنر و تجربهاش استفاده کند تا این جریان را مدیریت کند.»
او همچنین گفت: «وقتی چنین شرایطی وجود ندارد و پولهایی از بیرون وارد سینما می شوند، این بحثهای پولهای کثیف درباره آنها مطرح میشود و سیستم مالی سینما را به هم میریزد. میگویم بگذارید تهیهکننده مانند یک صنعتگر از بانک تسهیلات بگیرد و سیستم کاری خود را به نحوی مدیریت کند که دچار مشکل نشود و اقساط آن را مرتب پرداخت کند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- سیدجمال ساداتیان: «برادران لیلا» را مردادماه اکران میکنیم
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- در انگلیس، سینماها تعطیل شد/ تولید ادامه دارد
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- ساداتیان مطرح کرد/ حذف پروانه ساخت بدون حذف دخالتهای بیرون از ارشاد، کارآمد نیست
- نظر سیدجمال ساداتیان درباره رضا عطاران و نوید محمدزاده
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- دلیل حذف برخی سکانسها از «متری شش و نیم»/ شهاب حسینی قرار بود کدام نقش را بازی کند؟
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- پول کثیف در جیب کثیف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





