سینماسینما، محمد تقیزاده
پنج سال پیش که فیلم «ملبورن» در جشنواره به نمایش درآمد، گروهی فیلم را خیلی موفق و خوشساخت عنوان کردند و اکثریت منتقدان فیلم «ملبورن» را تقلید از سینمای فرهادی، بهخصوص در فیلمنامهنویسی و ایجاد تعلیق در داستان، به حساب آوردند. فیلم «ملبورن» جوایز متعددی در جشنوارههای خارجی از آن خود کرد و به عبارتی از موفقترین فیلمهای دهه ۹۰ سینمای ایران در حوزه بینالمللی لقب گرفت.
«سرخپوست»، دومین فیلم کارگردان «ملبورن»، در جشنواره سیوهفتم فجر به نمایش درآمد و مورد تحسین و تقدیر جمع زیادی از منتقدان و دوستداران سینما قرار گرفت تا یکی از پراقبالترین فیلمها برای تصاحب سیمرغهای مهم از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر اول زن فیلم دوم نیما جاویدی یعنی «سرخپوست» باشد.
نیما جاویدی در «سرخپوست» به بلوغ کاملی از کارگردانی رسیده است که بر پایه فیلمنامهای دقیق و پرفرازونشیب به نتیجهای استاندارد با کیفیت از فیلمسازی در سینما نائل شده است. داستان فرار یک زندانی در آستانه ترفیع رئیس زندان داستانی بسیار ساده و یک خطی است که با هنرمندی و مهارت فیلمنامهنویس و ایجاد گرههای بهموقع و قابل باور توانسته فیلمی نفسگیر و جذاب برای عموم مخاطبان سینما باشد و البته به حضور بینالمللی فیلم در عرصه جهانی نیز بسیار امیدوار بود.
فیلم در سالهای قبل انقلاب و دهه ۴۰ یا ۵۰ شمسی میگذرد. از اینرو طراحی صحنه و لباس فیلم از جمله نکات ریسکپذیر فیلم محسوب میشده است که در صورتی که قابل باور درنیاید، به فیلم ضربه زیادی خواهد زد، ولی فیلمساز با تمهید محدود کردن فضای فیلم به یک زندان در یک منطقه در خارج از شهر، بسیاری از مشکلات ناشی از ایجاد لوکیشن و طراحیهای شهری را از فیلم خود حذف کرده است و با انتخاب یک زندان مرموز و قدیمی که دالانهای پرپیچوخم و ترسناکی دارد، موفق به ایجاد لوکیشنی جذاب برای باورپذیری بیشتر فیلم شده است.
فیلم خیلی زود و در اوج بحران شروع میشود و چنان جذاب پیش میرود که محدودیتهای فضایی و زمانی فیلم اصلا به چشم نمیآید. شخصیتپردازیها با ظرافت و دقت فراوان پرداخته شده است. شخصیت مقتدر ولی مهربان نوید محمدزاده، همچنین شخصیت متعهد ولی دلسوز ایزدیار با جزئیات و پرداخت تدریجی به مخاطب معرفی میشود تا سمپاتی و باورپذیری کاراکترهای محدود فیلم به بیشترین میزان برای تماشاگر برسد و کنشها و رفتارهایشان از دید مخاطب واقعی و قابل باور باشد.
نوید محمدزاده یکی از بازیگران قدرتمند بعد انقلاب ایران است که در سالهای اخیر کار هیئت داوران برای انتخاب نکردن او به عنوان بازیگر اول مرد را خیلی سخت کرده است. محمدزاده که از سال ۹۲ به عنوان نقش اول در سینمای ایران ایفای نقش کرده است، دو سیمرغ برای «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ بدون امضا» گرفته است و یک سیمرغ هم به خاطر «عصبانی نیستم» از جشنواره بدهکار است. امسال هم نقشآفرینی محمدزاده در دو فیلم «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» برای انتخاب وی به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره در قالب نقشی متفاوت را از برترین نقشآفرینیهای سالهای اخیر سینمای ایران در نظر گرفت.
پایانبندی «سرخپوست» یکی از مهمترین مقاطع فیلم است که محل بحث و جدل بسیاری از سینمادوستان و منتقدان قرار گرفته است. گروهی این پایانبندی را شعاری و برخلاف جریان واقعگرا و جذاب فیلم توصیف کردهاند و گروهی عامل برتری فیلم را همین پایانبندی دانستهاند. شخصیت اصلی فیلم با بازی محمدزاده بین عشق، وظیفه و منیت، اولی را انتخاب میکند و پیروزمندانه و با ذکاوت تمام به سمت معشوقهاش میرود و با این اقدام، تحول تدریجی شخصیت خود را تکمیل میکند و حلقه مفقود زندگیاش را که به ظرافت فیلمساز عشقی آرام ولی کنشگر معرفی شده بود، به سرانجام میرساند و رستگاری انسانی و واقعی را برای کاراکتر رئیس زندان به ارمغان میآورد.
«سرخپوست» بهترین فیلم جشنواره سیوهفتم فجر بود که بیش از هر چیز تبلیغ سینما و انسانیت بود. فیلمی که به جای عوض کردن متعدد لوکیشنها، افزایش شخصیتهای فرعی و اضافی و همچنین فضاسازی و اجراهای آنچنانی به قدرت و باورپذیری فیلمنامه و تسلط و جزئیات در کارگردانی اندیشیده است و توانسته داستان پرتعلیق و پرکشش خود را در بستری عاشقانه و جذاب با تمهیدات بصری مربوط به تم داستان به تصویر بکشد و در این میان شخصیتپردازیهای باورپذیری را خلق کرده است تا تماشاگر فیلم را یک لحظه از دست ندهد و سینمای ایران یکی از جوانهای خلاق آیندهدار خود را بار دیگر شناسایی کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۳)/ نیما جاویدی، محمدحسین مهدویان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش