به باور خسرو دهقان، نویسنده و منتقد سینما، اگر داریوش مهرجویی برای کیارستمی فریاد و زاری میکند، در پی جلب توجه است.
به گزارش سینماسینما، خسرو دهقان منتقد سینما در گفتوگویی، درباره اسطوره ساختن از عباس کیارستمی سخن گفت. او در بخشی از حرفهای خود به داریوش مهرجویی تاخته و گفته است :«آیا مهرجویی که آنقدر غش و ضعف کرد برای کیارستمی، اصلا ارتباطی با او داشت؟ تا جایی که میدانیم، بعید است این دو نفر حتی یک چای تلخ با هم خورده باشند؟ این واقعیت است، آن اسطوره.»
او در بخش دیگری از این گفتوگو درباره دلیل ستایش کارگردانان بزرگی مانند اسکورسیزی از کیارستمی گفته است: «در دنیا چیزی وجود دارد به نام جشنواره و جشنوارهبازی. الان آنقدر تعداد جشنوارهها زیاد شده است که دیگر بهراحتی میشود فیلم به جشنواره فرستاد.
من شاگردی داشتم که در رشت از پشت میز کامپیوترش، فیلمش را به جشنوارهای در کرهجنوبی فرستاد و برنده جایزه شد بدون اینکه از اتاقش خارج شود. غرضم این است که جشنوارهبازی در دنیا مد شده است. آنها چانه خودشان را میزنند. اگر مهرجویی فریاد و زاری میکند برای کیارستمی، نگران خودش است، میگوید لطفا به من توجه بفرمایید.
فیلمسازان خارجی را هم که گفتی مثل ماهایی که اینجا روی این موج هستیم سوار موج کیارستمی میشوند تا بیشتر دیده شوند. اسکورسیزی در واقع در مقابل اسپیلبرگ که نماینده یک نوع دیگر سینماست میخواهد بگوید آنقدر به سینمایی مثل کیارستمی بند نکنید، سینمای دیگر هم وجود دارد. حالا چون این سینما وجود دارد، برویم از مسیر کیارستمی این کار را انجام بدهیم. خودش که مستقیم نمیتواند بیاید در قاب قرار بگیرد، مجبور است برود پشت کیارستمی قایم بشود.»
منبع: وقایع اتفاقیه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- یک بنبست در همکاری دو سینماگر؛ چرا اسکورسیزی، امسال فیلم خود را نساخت؟
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





