بخش اول گفتوگو با محمد حیدری، دبیر سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر، روز شنبه، ٩ بهمنماه در روزنامه «شرق» به چاپ رسید. بخش پایانی این گفتوگو پیشروی شماست که میخوانید:
آقای سیدضیا هاشمی یکی از مخالفان خانه سینما بودند. با چه توضیحی ایشان را منصوب کردید؟
بنده نماینده رئیس سازمان سینمایی در ابتدای ورود این دوره بودهام زمانی که خانه سینما بسته بوده به عنوان نماینده سازمان سینمایی با صنوف مختلف سینما با همه کسانی که دعوا داشتند گفتوگو کردم و شرایطی بوده که وقتی خانه سینما باز شده قرار بر این بوده این تعامل وجود داشته باشد. نمیتوانیم مدام به گذشته رجعت کنیم. این دعوا در کل سینما بوده و سطحش فراتر از آقای هاشمی یا فرد بوده. زمانی که خانه سینما باز شده تمام سیاست این بوده که تعامل بیشتری با همه شخصیتها و صنوف برقرار شود مگر اینکه کسی رغبتی به این کار نداشته باشد. باید به این تعامل بیشتر کمک کنیم.
حضور ایشان در راستای این تعامل بوده؟
در راستای این سیاست بوده که این دعواها تمام شده و زمانی وجود ندارد که به مسائل گذشته مراجعه کنیم. به نظرم دیگر به نفع سینما و جامعه هم نیست.
اضافهشدن بخش فیلم کوتاه نظر آقای ایوبی است. ایشان میتواند در کار دبیر جشنواره دخالت کند؟
این تصمیم آقای دکتر ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی و رئیس جشنواره بوده. قطعا آنچه میگویید باید در قانون مقررات جشنواره و فراخوان بیاید. قبلا تقاضا و گفتوگوهایی انجام شده ولی فرصت اینکه در مقررات امسال لحاظ شود نبود. چون به تصمیمی نرسیدیم. شرایط موجود باید دوباره به صورت جدی در جشنواره فجر بازنگری شود.
جشنواره فیلمهای کوتاه تهران و سینما – حقیقت (مستند) را به صورت مجزا داریم.
به ساختار جشنواره فجر برمیگردد که معیوب است و شکلش باید واقعا عوض شود. این همه فیلم، این همه سهمخواهی از بخشهای مختلف پاسخگوی شرایط موجود نیست. کسی سؤال نمیکند چرا سالنهای سینما و فضاهای صندلیها وقتی افزایش پیدا نمیکند اینها را کجا نمایش دهم. در یک روز قرار است چند سانس برای جشنواره نمایش داشته باشیم و مردم و اهالی رسانه ببینند؟ هر سال سانسها را اضافه میکنیم که ظرفیت موجود نیست. اگر در برگزاری جشنواره بازنگری جدی نشود عملا برای سالهای آینده غیرممکن خواهد بود. چون فیلمهای ویدئویی هم میتوانند درخواست دهند که به جشنواره بیایند. با قبول رئیس سازمان سینمایی فیلم کوتاه در سال آینده به جشنواره برگشته. در بخش مستند ٩ فیلم را در جشنواره حقیقت امسال نمایش دادیم و الان دوباره در جدول نمایش هستند.
دلیلی برای این کار نیست. آیا به نظرتان یکی از ویژگیهای هر جشنواره در گزیدهبودنش نیست؟ جشنواره یعنی هر فیلمی نمیتواند وارد شود.
بله.
پس چطور جشنواره فیلم فجر را در استانهای مختلف ایران هم برگزار میکنید؟ مگر فیلمهایی که در جشنواره کن پخش میشود در شهرهای دیگر فرانسه هم پخش میشود؟
چون آنجا هیچوقت تمام آوردهشان را در مدت کوتاهی رونمایی نمیکنند.
اما بعضی فیلمها با افتخار میگویند در جشنواره شرکت نخواهیم کرد؟
پس چرا برای ورود به جشنواره تا این حد تلاش میکنند؟
این هم اشتباه است. مثل فیلم مسافر کیارستمی که بازیگران از شهرستان به تهران میآید که استادیوم ورزشی را ببیند. اگر اینطور است جامجهانی را رها کنند و در شهرهای دیگر هم بازی کنند.
خب، اشتباه است.
آقای ایوبی «سینما سیار» را بنا نهاد تا همه فیلمها را ببینند. پس وقتی این امکان به وجود آمده جشنوارهتان را ویژه کنید. به نظرتان جشنواره خیلی بزرگ نیست؟
کلا ساختار برگزاری جشنواره فیلم فجر غلط است و پاسخگوی شرایط کنونی سینمای ایران نیست. آنقدر بزرگ شده که نمیدانید چیست.
فیلم باید آنقدر خوب و واجد شرایطی باشد که از سدهای جشنواره بگذرد.
اگر با این شکل برگزار شود باید بخش مسابقه را بردارند.
الان دیگر جشنواره نیست، جشن است. در نظر ندارید برای فیلم «کاناپه» نمایش ویژه برگزار کنید؟
خیر.
کلاهگیس این فیلم با کلاهگیس «امپراتوری جهنم» چه فرقی دارد؟
کلاهگیسی که آقای عیاری استفاده کرده، گفتم در راستای تصمیمات من نبود و شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی دربارهاش تصمیم بگیرد. به نظرم به نتیجه هم نرسیدند.
در صورتی که استفاده از کلاهگیس در تاریخ نمایش ایران بعد از انقلاب سابقه داشته.
خودم به عنوان دبیر جشنواره نمیتوانستم درباره این بحث تصمیم بگیرم. اگر گفته شود استفاده از کلاهگیس در فیلمها بلامانع است، فرق میکند.
آیا در جشنوارههای دنیا رسم است از یک فیلم دو نسخه تهیه کنند که کارگردان و تهیهکننده مدافع هر کدام از نسخهها باشند مثل فیلم «قاتل اهلی»؟
به دلیل مشکلی است که بین تهیهکننده و کارگردان به وجود آمده که در جشنوارههای ایرانی این اتفاق را تا به حال ندیدهام. آنقدر قانونهای نانوشته داریم که بعد از انتخاب این تصمیم را گرفتهاند که یک نسخه متعلق به کارگردان و یکی مربوط به تهیهکننده باشد.
فیلمی که در جشنواره پذیرفته شده نسخه کدامشان است؟
طبق اعلام تهیهکننده نسخه کارگردان است. و قرار است نسخه تهیهکننده بعدا در اکران دیده شود.
امسال به دلیل فوت ناگوار آقای کیارستمی، چرا ایشان در پوستر جشنواره نیست؟
قبل از اینکه ایشان فوت کنند این تصمیم را گرفته بودیم. آقای کیارستمی چهرهای جهانی دارد و از چهره ایشان در جشنوارههای قبل از فجر استفاده شد.
چرا گرافیکهای پوسترها تا این حد ضعیف است؟
اتفاقا سراغ گرافیست های بزرگ هم رفتیم که موردپسند واقع نشد.
امسال فرش قرمز در برج میلاد دارید؟
خیر. در سینمای ملت که فقط معرفی فیلمهاست.
در مورد بخش هنر و تجربه بگویید.
٨۵ فیلم به وسیله گروه هنر و تجربه دیده شده و فیلمهایی که به بخش انتخاب معرفی کردهاند در جدول مشخص میشود. قرار است همزمان با جشنواره در بخش غیررقابتی ١۵، ١۶ فیلم را معرفی کنند که آنها هم اکران میشوند.
واکنشتان درباره بیانیه انجمن منتقدان چیست که گفته بودند جلسات نقد را دیگر برگزار نمیکنند؟
مختارند این کار را نکنند. جلسهای با آقای طوسی و شورای مرکزیشان برگزار کردیم و پیشنهاد برپایی جلسات نقد را دادیم که پذیرفتند. در نامهای اعلام آمادگی کردند و در آن جلسه تقاضا داشتند در ترکیب داورانمان از منتقدان استفاده کنیم. در نامهای دیگر پنج نفر را معرفی کردند. همانجا هم قول دادم از منتقدان استفاده میکنیم اما جشنواره هم اختیاراتی دارد. اگر اینطور باشد همه صنوف سینما میخواهند یک نفر از آنها باشد. در بخش داوری مستند از آقای روبرت صافاریان و در بخش داوری صداوسیما از آقای اکبر نبوی استفاده کردیم. اما از پنج نفر فهرستشان یک نفر را در بخش مستند استفاده کردیم. جلسات نقد هم اعلام کردند که برگزار نمیکنند ما هم به این نظرشان احترام میگذاریم.
اولینبار که قرار بود درباره جشنواره اظهارنظر کنید به شبکه خبر رفتید و بلافاصله در برنامه «هفت» صحبت کردید. یکی از بزرگترین مخالفان سینما، همین گردانندگان برنامه هفت هستند. شما به جای اینکه مطبوعات را دعوت کنید به شبکه خبر رفتید و با آقای افخمی هم صحبت کردید. علت چه بود؟
من از نگاه خودم به عنوان دبیر جشنواره مواضع جشنواره را مطرح کردم.
نمیتوانستید در روزنامهها مطرح کنید؟
اولین جایی که من را دعوت کرد آنجا بود. خبرگزاریها پیشنهاد روابطعمومی بود و گفتند همه خبرگزاریها را دعوت کردهایم. اما از روزنامهها کسی نبود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد