سایت «سینماتیک» در بیانیهای مسئولیت انتشار اسامی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر پیش از برگزاری مراسم اختتامیه پذیرفت.
به گزارش سینماسینما، متن این بیانیه به شرح زیر است:
سلام به اهالی سینما و مسئولان فرهنگ و هنر سرزمینمان ایران
بعضی موقعیتها و شرایط را به هیچ زبانی نمیتوان توضیح داد چه برسد به توجیه. حتماً سکوت درستترین پاسخ در این موقعیتهای پیچیده نیست؛ ولی اگر گزینه دیگری نباشد، احتمالا بهترین انتخاب است تا به کمک گذر زمان پاسخ مناسبتری بیابیم.
ساعت ۱۹:۱۵ روز ۲۲ بهمن، درست در روز برگزاری اختتامیه چهلمین جشنواره فجر، به علت یک اشتباه اپراتوری-انسانی لیست برندگان بر روی سایت «سینماتیکت» به مدت ۱۵ دقیقه منتشر و سپس از دسترس خارج شد.
قطعا اتفاق بسیار خسارتآوری بود؛ اول برای جشنواره و سپس برای سایت سینماتیکت که همیشه مورد حمایت مردم عزیزمان بوده است.
«سینماتیکت» کاملا مسئولیت این اشتباه و سهلانگاری غیرعمدی و اپراتوری-انسانی را میپذیرد. هرچند که از ساعت ۱۶ در توییتر بخش مهمی از این اطلاعات منتشر شده بود -که البته از خطا و مسئولیت ما چیزی کم نمیکند.
قطعاً جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور تحت فشار رسانهای فراوانی قرار گرفتهاند؛ ولی بعضی اوقات بیش از عرض پوزش، ابراز تاسف و اصلاح فرایندها برای عدم تکرار در آینده، کار دیگری نمیتوان کرد. تنها امیدواریم عذر و اندوه ما را بابت این اتفاق غیرعمدی بپذیرید.
از آنجا که بنا داریم بیانیه صریح و صمیمی داشته باشیم، حتماً سوال دیگر خوانندگان محترم آن است که چگونه این اطلاعات چند ساعت زودتر به دست تیم اجرایی سینماتیکت رسیده است؟ پاسخی که مکتوب و شفاهی به پلیس فتا و حراست سازمان سینمایی عرضه داشتیم این بوده؛ اگر برای چندین و چند سال، مرجع اول فروش بلیت سینمای کشور -با سهم ۹۰ درصدی از بازار- باشید به دلیل حجم بالای ارتباط با اهالی فرهنگ و خبرنگاران، خواسته و ناخواسته در یک شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار میگیرید.
اطلاعاتی که بخشی از هنرمندان از جوایز خود و همکارانشان ساعتها جشنواره قبل از اختتامیه در اختیار داشتند؛ تا خبرنگاران و فعالان کنجکاوی که به ما -مثل هر سال- کمک کردند تا فهرست برندگان را با درصد دقت بسیار بالا برای انتشار پس از اختتامیه آماده کنیم. همانند همه پیجها و سایتهای معتبر، ایجاد فرصت کافی برای طراحی گرافیکی و تولید محتوا بلافاصله بعد از اعلام برندگان در فضای رسانهای، عامل سهلانگاری و انتشار این فهرست، یک ساعت زودتر از موعد شد.
به هر حال پس از سکوت این مدت، لازم بود با متنی صریح و صمیمی و بدون هیچ فشار حاکمیتی و امنیتی یا رسانهای در این خصوص توضیحاتی ارائه دهیم و سهم بزرگ خود را در این حادثه تبیین کنیم و امید داریم کاربران و مردم عزیزمان، اهالی هنر و مسئولان فرهنگی، این خطای غیرعمدی و انسانی را درک کرده و پوزش ما را بپذیرند.
با احترام
سینما تیکت
۵ اسفند ۱۴۰۰
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





