ریاست آکادمی جوایز سزار در فرانسه، به ورونیک کایلا، از افراد مهم صنعت سینمای فرانسه واگذار میشود.
به گزارش سینماسینما این آکادمی مهم از دوره قبلی خود در ماه فوریه گذشته با مسایل ومشکلات گوناگونی روبرو شد، از جمله برخی از دست اندر کاران سینما و به ویژه زنان به حضور فیلم «متهم میکنم» (یک افسر، یک جاسوس) آخرین ساخته رومن پولانسکی در این مراسم اعتراض داشتند و در مراسم در لحظه ای که وی را به عنوان بهترین کارگردان اعلام کردند، عده ای جلسه را ترک کردند. در اطراف وی سروصداها بیشتر شد و به تمام رسانه ها هم کشیده شد. علیرغم این جهت گیری ها این فیلم مورد توجه بسیاری از منتقدین قرار گرفت بر پرده سینماها آمد و بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر در فرانسه به تماشای آن نشستند.
از همان زمان انتقادهای بسیاری علیه رئیس آکادمی هنر صنعت سینما» سزار، آلن تارزیان شکل گرفت و گفته میشد که وی نتوانسته این آکادمی را به درستی و دور از پارتی بازی مدیریت کند لذا درهیات مدیره شکاف بزرگی ایجاد شد که منجر به استعفای اجباری او شد. بعد از آن مدتی به طور موقت مارگارت منگوز، تهیه کننده، جایگزین او شده بود تا اینکه، روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر طی جلسه ای با حضور اعضای مهم شورای رای دهنده، سرانجام رییس جدید این آکادمی انتخاب شد تا تدارکات مراسم سزار را برای چهل و هفتمین دوره آن در ماه فوریه آینده مهیا کند.
برای نخستین بار یک خانم رییس آکادمی سزار شد. ورونیک کایلا که هفتاد سال دارد قبلا رییس مرکز ملی سینما فرانسه بوده، سپس مدیر اجرایی جشنواره کن شد، بعد از آن، رییس تلویزیون فرهنگی «آرته» شد. او در اوایل کار هنری خود در سال ۱۹۹۲ برای شرکت کمپانی «ام کا دو» کارکرده بود. مراسم سزار که معادل اسکار آمریکایی ها برای فرانسه است از اهمیت ویژه ای برای سینمای این کشور برخوردار است و حرفه ای های رشته های گوناگون بهترین های سینمای فرانسه را انتخاب میکنند.
این مراسم هر ساله به طور مستقیم از تلویزیون فرانسه پخش میشود و میلیونرها بیننده دارد. فیلمهایی که جوایز سزار بدست می آورد دوباره به اکران عمومی در می آیند و از فروش خوبی نیز برخوردار میشوند. اغلب هنرپیشه ها، کارگردانان، سناریست ها و غیره با بدست آوردن جایزه سزار به دستمزدهایشان برای کارهای بعدی افزوده میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- اسکار سینمای فرانسه برای «خداحافظ احمقها»
- حقیقت در مسلخ مصلحت/ نگاهی به فیلم «یک افسر، یک جاسوس»
- برگزیدگان مراسم سزار معرفی شدند/ جایزه بهترین کارگردانی برای پولانسکی
- رئیس موقت آکادمی سزار معرفی شد
- معرفی نامزدهای جوایز لومیر/ ۲۷ ژانویه، اعلام اسامی برندگان
- اعتراض دانشجویان به حضور پولانسکی در دانشگاه
- معترضان مانع نمایش فیلم جدید رومن پولانسکی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





