سینماسینما، محمد حقیقت-کن: سه شنبه ساعت ده شب در سالن دوبوسی برای منتقدین درخشانترین فیلم مسابقه تا به امروز نشان داده شد. این فیلم به نام «تیتان» (Titane) ساخته خانم ژولیا دوکورنو، از فرانسه به حق شایسته نخل طلای جشنواره امسال است. تیتان یک شوک شدید به جشنواره و تماشاگران آن وارد کرد و همه را از خواب بیدار کرد. فیلم در ژانر آثار فانتاستیک با هوشمندی در صحنه آرایی، و تصویرسازی بی نظیر، به زندگی زنی میپردازد که در ده سالگی اش ناپدید شده بود و امروزه تبدیل به ستاره ای شده است، افسونگری او به عنوان رقصنده، طرفدارانی را برایش به همراه آورده، و کسانی را عاشق او کرده اما این زن فقط با اتومبیل ها میتواند رابطه حسی و جنسی برقرار کند، وی مرتکب یک سری قتل های غیرقابل وصف میشود که پلیس و دیگران از آن سردرگم میمانند، اما تماشاگر شاهد ماجراست. پدر وی که مدیریت اداره آتش نشانی را به عهده دارد، بعد از سالها سرانجام فرزند گمشده خود را مییابد و تمام تلاشش را برای حفاضت از فرزند به شدید آسیب دیده خود به عمل میآورد. این زن که کودکی در تصادفی شدید تا مرگ پیش رفته بود، با جراحی در سرش فلز متال کار گذاشته اند، تا بتواند به حالت عادی به زندگی ادامه دهد اما رفته رفته فلز تیتان در وجود او رشد و نمو میکند، و آرام آرام دگرگون شده و از نظر عاطفی و حتی جنسی تنها با ماشین آلات میتواند ارتباط برقرار کند، فیلم بطور شگفتی یادآور اثر کرونبرگ بنام تصادم است. البته به نظر من درسطح بالاتر از آن قرار دارد، این زن که همه رابطه عاطفی خود را با دیگران از دست داده، روزی از یک ماشین حامله میشود و فرزندی غیرهادی و ماورایی در او شکل میگیرد. و از بدنش بجای خون، ماده ای شبیه نفت ( آنچه که از ماشین ها خارج میشود) جاری می شود. سرانجام طی حادثه پدرش وی را مییابد و وی را زیر بال خود میگیرد، رفته رفته در اثر عطوفت پدر ، این زن/ ماشین ، روح و روان انسانی در او حلول میکند و تنها به کمک پدر موفق به بدنیا آوردن فرزند غریب خود میشود، که نوزادی است که درستون فقراتش نور جاری است. خود فیلم نیز با فضاهای خارق العاده غریب، نشاطی به زبان سینمایی میبخشد، که آنرا از بقیه فیلمهای جشنواره کاملا متمایز میکند، فیلمی پر جرات ، که صحنه های شعله ورشدن در سکانسن هایی با تصاویر سینمایی غریبی را خلق کرده است. شغل پدر این زن، که درآتش نشانی کار میکند ، پیوند جذاب و با مفهوم با شعله ورشدن زندگی دخترش و انچه در درون او میگذرد، ارتباط برقرار میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





