جشنواره بینالمللی فیلم بوسان در کشور کره جنوبی با اعطای دو جایزه به سینمای ایران به کار خود پایان داد.
به گزارش سینماسینما، بیست و هفتمین جشنواره فیلم بوسان به کار خود پایان داد و فیلم «دِرب» جدیدترین ساخته هادی محقق که فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی بود در نهایت موفق به کسب جایزه بخش رقابتی «کیم جی سئوک» شد که ویژه فیلمسازان تثبیتشده آسیایی است.
«درب» به تهیهکنندگی رضا محقق روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانهای تَک و دورافتاده را وصل کند. هادی محقق و محمد اقبالی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
در سایر بخشهای جشنواره فیلم بوسان نیز مستند «عشق فوتبال» ساخته مشترک شارمین مجتهدزاده و پالیز خوشدل که در بخش رقابتی آثار مستند حضور داشت، جایزه «BIFF Mecenat Award» را از آن خود کرد که با هدف کشف و حمایت از مستندسازان مستعد و نوظهور آسیایی در جشنواره بوسان اعطا میشود.
جایزه اصلی بخش رقابتی جریانهای نو در جشنواره بوسان امسال نیز به فیلم «مستاجر وحشی» ساخته لی جونگ-هونگ از کشور میزبان کره جنوبی رسید.
سینمای ایران امسال حضور چشمگیری در جشنواره بوسان داشت و «بدون خرس» به کارگردانی جعفر پناهی در بخش اسطورهها، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «برادران لیلا» از سعید روستایی در بخش «پنجرهای به سینمای آسیا»، فیلم «بیپایان» به کارگردانی نادر ساعیور (محسوب مشترک ایران، آلمان، ترکیه) در بخش رقابتی «جریانهای نو»، فیلم «لذت» به کارگردانی صادق اسحاقی و «دره باد» به کارگردانی سمیرا نوروز ناصری در بخش «رقابتی فیلمهای کوتاه آسیایی»، «جمعه میبینمت رابینسون» از میترا فراهانی در بخش «ویترین مستند» و «زندگی و زندگی» ساخته علی قویتن نیز دیگر فیلمهای ایرانی در این رویداد سینمایی بودند.
همچنین سعید روستایی یکی از سه داور جایزه (Sonje Award) ویژه بخش رقابتی فیلمهای کوتاه کرهای و فیلمهای کوتاه آسیایی بود.
جشنواره فیلم بوسان بین روزهای ۱۳ تا ۲۲ مهر (۵ تا ۱۴ اکتبر) در شهر بوسان کره جنوبی برگزار شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درنو» به آرژانتین میرود
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- «ایرو» و «ممیرو» در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- تماشاگران «دِرب» از سینمای ایران به ۲۰ هزار نفر در فرانسه رسید
- نمایش فیلم سینمایی «ایرو» در نیویورک
- آمار تماشاگران فیلم «درب» در سینماهای فرانسه
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- «درب» در سینماهای فرانسه اکران میشود
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





