سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«جمشیدیه»، دومین ساخته یلدا جبلی، فیلمی ا ست که برای تشریح یک وضعیت انسانی ساخته شده است. مضمون فیلم نقد خشونت و مزمت فحاشی است. اینکه فیلمسازی در این آشفتهبازار به سراغ چنین مقوله ای برود، قطعا قابل احترام است، اما این که آیا جبلی موفق به خلق درست آنچه مدنظر داشته شده است یا نه، خود جای سوال دارد.
وقتی فیلمی با تمِ قتل غیرعمد ساخته می شود و عمده صحنه هایش قرار است در دادگاه بگذرد، القای حس «التهاب» و «تعلیق» از وظایف اصلی آن به شمار می رود، حال آن که «جمشیدیه» بیش از تلاش برای خلق چنین فضایی بر شعاردهی و کشمکش احساسی زن با خود و همسرش در راستای رخداد بهوقوعپیوسته مانور می دهد و درنتیجه از دیگر ابعاد مهمی که فیلمی در این ژانر و با این تم باید داشته باشد، بازمیماند.
فیلمنامه «جمشیدیه» در ارائه مایه های داستانی برای خلق درام ناچیز عمل می کند؛ بیش از آن که شاهد عناصر دراماتیک به منظور پیشرفت داستان باشیم، کنش و واکنش هایی تکراری را از شخصیت های قصه می بینیم که درنهایت هیچ گونه جذابیت نمایشی در داستان ایجاد نمی کنند.
فیلمساز در بخش هایی حساس و مهم از فیلم، با محافظه کاری دست به خودسانسوری می زند و همین امر به فیلمنامه لطمه وارد کرده است؛ مثلاً چرا صحبت مهمِ مادر خانواده مقتول (پانته آ پناهی ها) در دادگاه که درنهایت منجر به نجات ترانه (سارا بهرامی) می شود، در لحظه ای حساس قطع می شود؟ آیا حذف چنین بخش مهمی از فیلم را می توان توجیه کرد؟ یا مثلاً چرا در سراسر فیلم هرگز از امیر (حامد کمیلی) بازجویی نمی کنند؟ مگر نه آن که او نیز در روز حادثه به عنوان شخصیتی کلیدی در صحنه جرم حضور داشته است؟ چنین جزئیاتی دیگر به انتخاب کارگردان مربوط نیستند، بلکه به سبب ایجاد خلل در روند منطقی روایت قصه به ضعف هایی در فیلمنامه بدل می گردند.
درواقع «جمشیدیه» ایده اولیه درخشانی دارد که ظاهرا خود نویسنده نیز آن قدر مجذوب آن شده که از گسترش خلاقانه این ایده بازمی ماند. لحن شعاری «جمشیدیه» از دیگر نقاط ضعف آن است که کار را بیشتر به ملودرام هایی از این جنس نزدیک می کند. مونولوگ پایانیِ ترانه در دادگاه شاید اوج این گرایش به شعارزدگی باشد.
فیلم اما چند بازیگر فرعی درخشان دارد. پانته آ پناهی ها و ستاره پسیانی بازی های قابل توجهی دارند و اساسا گمان می کنم جبلی در شخصیت پردازی خانواده مقتول عملکرد بهتری نسبت به دو شخصیت اصلی فیلم، یعنی امیر و یلدا، داشته است.
«جمشیدیه» به رغم تلاش قابل احترامش برای تشریح یک فاجعه همه گیر اجتماعی نتوانسته در ارائه تاثیرگذار این مسئله موفقیت آمیز پیش برود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنچه سینما هست/ نگاهی به فیلم «مسخره باز»
- مواجهه با دو جهان مردانه/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- جای خالی درام/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- جنگ چهرهای زنانه ندارد/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»
- یک تکه کفن/ نگاهی به فیلم «متری شیش و نیم»
- قصه تلخِ شیرین/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- این در کلید خاص خود را دارد/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- این، قصه شیرین است/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- یک پیشنهاد تازه برای سینمای ایران / نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- زندانبانی که مددکار میشود! / نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- نرگس به مثابه کاترین / نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»
- خلأ امنیت روانی/ نگاهی به فیلم «جمشیدیه»
- انتشار تیزر فیلم سینمایی «جمشیدیه»
- رونمایی از اولین پوستر «جمشیدیه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





