هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با اکران دو فیلم “متری شیش ونیم ” و “سرخپوست” رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.
به گزارش سینماسینما، در هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت یا همان کاخ جشنواره که اصحاب رسانه و منتقدان در آن حضور دارند، فیلمهایی اکران شد که بسیاری چشم انتظار دیدنش بودند.
در نخستین سئانس از هشتمین روز بسته فیلمهای کوتاه به روی پرده رفت. فیلمهای “بچه خور ” محمدکارت، “دریای تلخ ” فاطمه احمدی، “رورانس ” سوگل رضوانی و “گسل ” سهیل امیر شریفی چهار فیلمی بودند که به روی پرده رفتند.
در نشست خبری این بسته محمد کارت گفت: جشنواره فیلم فجر برای من بسیار مهم است چرا که یک رویداد فرهنگی بسیار تاثیرگذار است و برای کارگردانان میتواند الگوساز باشد، این سومین حضور من در جشنواره فیلم فجر است.
وی درباره قوانین جشنواره فیلم فجر برای حضور فیلمهای کوتاه نیز بیان کرد: قانون جشنواره برای حضور فیلم کوتاه محدودیت زمانی دارد امیدوارم این قانون تغییر کند تا فیلمهای بیشتری بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند. بهتر است یا محدودیت زمانی برداشته شود و یا هیئت انتخابی برای انتخاب فیلمهایی که اولین نمایششان در این جشنواره باشد، ایجاد شود.
اما در سئانس دوم از هشتمین روز جشنواره نوبت به اکران فیلمی رسید که از ابتدای جشنواره حرف و حدیثهای بسیاری همراهش بود. “متری شیش و نیم ” ساخته سعید روستایی که در نهایت به روی پرده سینما رفت. هرچند در همان ابتدا سعید روستایی اعتراض خود را نسبت به نسخهای که به روی پرده رفت نشان داد و معتقد بود این نسخه، نسخهای نیست که در اختیار کاخ جشنواره قرار دادهاند اما فیلم به روی پرده رفت و با استقبال خوبی مواجه شد.
در این فیلم نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، هومن کیایی و گیتی قاسمی به ایفای نقش میپردازند. “متری شیش ونیم ” به تهیه کنندگی جمال ساداتیان و سرمایه گذاری مشترک محمدصادق رنجکشان و ساداتیان درباره زندگی خلافکاری به نام ناصر خاکزاد است که پلیس در جستجوی اوست.
روستایی درباره تدوین مجدد فیلم توضیح داد: روزهای آخر قبل از جشنواره من مشغول کارهایی بودم و نتوانستم نسخه نهایی را ببینم اما در ۴۸ ساعت گذشته بسیار روی آن کار کردم ولی متاسفانه در اکران امروز نسخه نهایی نمایش داده نشد چون اگر میخواستیم نسخه اصلاح شده را اکران کنیم فیلم با بیشتر از ۲۰ دقیقه تاخیر اکران میشد.
نوید محمدزاده نیز طی سخنانی گفت: سن نقش در فیلمنامه ۳۰ سال بود اما من ۳۲ سال دارم حالا سن من زیاد است یا ناصر؟ کاش کمی مطالعه کنیم و فیلمهای روز را ببینیم و بدانیم که قرار نیست هر خلافکاری شبیه کلیشهها باشد.
روستایی نیز بیان کرد: قرار نبود این فرد شبیه خلافکارهای رایج و تیپ باشد و چهره عجیب و غریبی داشته باشد. برای من مهم بود که خانواده این فرد را ببینیم و فلسفه زندگیاش را بدانیم. رفتار ناصر با بچهها به زندگیاش جهت میدهد و برایم مهم بود که رابطهاش را در آخر فیلم با فرزند برادرش بیینیم.
ساداتیان درباره حضور محمدصادق رنجکشان به عنوان سرمایهگذار در فیلم “متری شیش و نیم” گفت: جنگ که تمام شد، دولت اعلام کرد که هر کسی میخواهد کاری انجام دهد ۲۰ درصدش را خودش بیاورد هشتاد درصد را دولت وام می دهد، روحانی میخواست صنعت توریسم را با همین فرمول راه بیاندازد که راه انداخت. شما ببینید آیا بانکی در کشور امر سینما را به رسمیت میشناسد. که هشتاد درصد پروژه را وام بدهد؟ موج تورم را در کشور میبینید. هزینه تولید به شدت افزایش پیدا کرد. این فیلم بالای ده هزار نفر هنرور داشت. دو و نیم برابر یک فیلم معمولی هزینه برداشته است. برای من تمام کردن این فیلم به تنهایی سخت بود. دوستی را برای سرمایهگذاری دعوت کردیم و این فیلم راحتتر جمع شد. گاهی حرفهایی زده میشود که حسی است و پشت سر آن تحقیقی نیست. ما حق نداریم کالبدشناسی کنیم و در زندگی شخصی افراد دخالت کنیم.من از جناب رنجکشان، دوست عزیزم تشکر می کنم بدون کمک او این کار به انجام نمی رسید. متاسفم برخی رسانه ها بدون تحقیق درباره افراد حرف می زنند، اگر کسی مسئله مالی داشته باشد دستگاههای نظارتی در صحنه هستند.
در ادامه روز هشتم، فیلم “ایده اصلی ” ساخته آزیتا موگویی نمایش داده ش. این فیلم درباره جوانی است که در پی یک مزایده قصد دارد پروندهای را برعهده بگیرد اما در این مناقصه با مشکلات بسیاری مواجه میشود… در این فیلم بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و هانیه توسلی به ایفای نقش پرداختهاند.
موگویی در نشست خبری این فیلم بیان کرد: از خیلی وقت پیش من جزو کسانی بودم که از شفافیتهای مالی استقبال کردم. بودجه این فیلم که سفرهای زیادی در آن شده کمی بیش از چهار و نیم میلیارد تومان است و تمام تلاشمان را کردیم که برآوردمان زیاد نشود. اینکه برخی میگویند زمان فیلمهای پر زرق و برق تمام شده را متوجه نمیشوم. تصور میکنم خیلی کمتر از آنچه که واقعیت زندگی پولدارهاست را برای جلوگیری از شوآف نشان دادیم.
وی افزود: چهلمین سال انقلاب در راه است. زمانی که انقلاب شد ما کوچک بودیم و خیلی چیزها یادمان نیست اما بسیاری از برههها مثل جنگ، دولت سازندگی، عدالت و… را به خوبی به یاد داریم. فکر میکنم در چهل سالگی انقلاب باید رودربایستی را کنار بگذاریم و به مسایل، واقعبینانه نگاه کنیم. بزرگترین دلیل همه زشتیهای پیرامون ما ریشه در فساد اقتصادی دارد که وحشتناک است و قبح کلاهبرداری و دزدی ریخته شده است.
مریلا زارعی نیز در ادامه گفت: بیش از آنکه اخبار هنری را دنبال کنم اخبار اقتصادی را میخوانم و چند وقت پیش مطلبی درباره اجاره برخی خانهها خواندم که برایم تعجب برانگیز بود. در جامعهای زندگی میکنیم که وضعیت معیشتی مردم دشوار است اما در همین جامعه املاکی وجود دارد که ماهی ۴۷ میلیون تومان تنها اجاره میشود. همان زمان میگفتند برای تصاحب این املاک رقابت وجود دارد. صاحبان آن آپارتمانها بخشی از جامعه هستند که حتی برخی نبض جامعه را در دست گرفتهاند. ما میخواستیم بگوییم همچنان این اتفاقات وجود دارد و ریشه در کجاست. وضعیتی که داریم یک شکاف عظیم طبقاتی است اگر ما درباره پولدارها صحبت کردیم خواستیم بگوییم چه اتفاقاتی در پشت پرده وجود دارد.
بهرام رادان بازیگر این فیلم هم گفت: دفعه اولی که خانم موگویی چند خطی از فیلمنامه را برایم توضیح داد، من در پروژه “تراژدی” بودم. زمانی که نزدیک فیلمبرداری شدیم روز به روز ارزش دلار بالا میرفت و ساخت فیلم شبیه یک رویا میشد اما او مصممتر میشد. یک همدلی پشت این ماجرا و همکاری بود. سینما در اصل باید سرگرمکننده باشد هرچند مناقشهای مثل لاکچری بودن وجود دارد باید سرگرمکننده باشد و ما سعی کردیم این چنین باشیم خوشحالم که در این پروژه همراه همه عزیزان بودم و امیدوارم در اکران عمومی هم مردم بپسندند.
اما پایان بخش روز هشتم، فیلم “سرخ پوست ” به کارگردانی نیما جاویدی بود. جاویدی پس از “ملبورن ” با یک تاخیر چند ساله به سینما بازگشت. فیلم درباره سرگرد نعمت جاهد است که باید زندانی را که مدیریت آن را برعهده دارد تخلیه کند و در این حین یکی از زندانیان فرار میکند. نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی و حبیب رضایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.محمدصادق رنجکشان و مجید مطلبی، سرمایه گذاران مشترک این فیلم اند.
در نشست خبری این فیلم جاویدی در ابتدا درباره شباهتهایی که میان این فیلم با آثاری چون “مسیر سبز” و “رستگاری در شاوشنک” مطرح شده است، بیان کرد: ما در این فیلم ادای دینی به فیلم “شاوشنک” داشتیم و در سکانسی از فیلم لوگوی این فیلم را نیز نشان میدهیم.
این کارگردان توضیح داد: ضربهای تحول شخصی سرگرد در بخشهای مختلف فیلم گذاشته شده و تا آخر فیلم تردید در بخشش وجود دارد. بعضی وقتها بد نیست منفعت شخصی را برای حقیقت کنار بگذاریم.
نوید محمدزاده درباره بازی در این فیلم گفت: برای این فیلم ۱۲ کیلو وزن اضافه کردم و برای الگوی نظامی از همکاری تیمسار کوهرنگی استفاده کردیم.
وی در خاتمه اظهار کرد: قطعا سال آینده در جشنواره فیلم فجر فیلم نخواهم داشت چرا که نیاز به فاصله و تغییر هست. فاصله باعث میشود تا درباره نقش و فن بیان من در آثاری که تا به امروز داشتهام بیشتر فکر شود. اگر سال آینده فیلمی از من دیدید قطعا من نیستم، برادرم است. (باخنده)
اما در خاتمه طبق آرای مردمی فیلمهای “متری شیش و نیم” به کارگردانی سعید روستایی، “شبی که ماه کامل شد” به کارگردانی نرگس آبیار، “سرخپوست” به کارگردانی نیما جاویدی، “ماجرای نیمروز، رد خون” به کارگردانی محمدحسین مهدویان و “غلامرضا تختی” به کارگردانی بهرام توکلی بالاترین درصد رای را به خود اختصاص دادهاند.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





