هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با اکران دو فیلم “متری شیش ونیم ” و “سرخپوست” رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.
به گزارش سینماسینما، در هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت یا همان کاخ جشنواره که اصحاب رسانه و منتقدان در آن حضور دارند، فیلمهایی اکران شد که بسیاری چشم انتظار دیدنش بودند.
در نخستین سئانس از هشتمین روز بسته فیلمهای کوتاه به روی پرده رفت. فیلمهای “بچه خور ” محمدکارت، “دریای تلخ ” فاطمه احمدی، “رورانس ” سوگل رضوانی و “گسل ” سهیل امیر شریفی چهار فیلمی بودند که به روی پرده رفتند.
در نشست خبری این بسته محمد کارت گفت: جشنواره فیلم فجر برای من بسیار مهم است چرا که یک رویداد فرهنگی بسیار تاثیرگذار است و برای کارگردانان میتواند الگوساز باشد، این سومین حضور من در جشنواره فیلم فجر است.
وی درباره قوانین جشنواره فیلم فجر برای حضور فیلمهای کوتاه نیز بیان کرد: قانون جشنواره برای حضور فیلم کوتاه محدودیت زمانی دارد امیدوارم این قانون تغییر کند تا فیلمهای بیشتری بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند. بهتر است یا محدودیت زمانی برداشته شود و یا هیئت انتخابی برای انتخاب فیلمهایی که اولین نمایششان در این جشنواره باشد، ایجاد شود.
اما در سئانس دوم از هشتمین روز جشنواره نوبت به اکران فیلمی رسید که از ابتدای جشنواره حرف و حدیثهای بسیاری همراهش بود. “متری شیش و نیم ” ساخته سعید روستایی که در نهایت به روی پرده سینما رفت. هرچند در همان ابتدا سعید روستایی اعتراض خود را نسبت به نسخهای که به روی پرده رفت نشان داد و معتقد بود این نسخه، نسخهای نیست که در اختیار کاخ جشنواره قرار دادهاند اما فیلم به روی پرده رفت و با استقبال خوبی مواجه شد.
در این فیلم نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، هومن کیایی و گیتی قاسمی به ایفای نقش میپردازند. “متری شیش ونیم ” به تهیه کنندگی جمال ساداتیان و سرمایه گذاری مشترک محمدصادق رنجکشان و ساداتیان درباره زندگی خلافکاری به نام ناصر خاکزاد است که پلیس در جستجوی اوست.
روستایی درباره تدوین مجدد فیلم توضیح داد: روزهای آخر قبل از جشنواره من مشغول کارهایی بودم و نتوانستم نسخه نهایی را ببینم اما در ۴۸ ساعت گذشته بسیار روی آن کار کردم ولی متاسفانه در اکران امروز نسخه نهایی نمایش داده نشد چون اگر میخواستیم نسخه اصلاح شده را اکران کنیم فیلم با بیشتر از ۲۰ دقیقه تاخیر اکران میشد.
نوید محمدزاده نیز طی سخنانی گفت: سن نقش در فیلمنامه ۳۰ سال بود اما من ۳۲ سال دارم حالا سن من زیاد است یا ناصر؟ کاش کمی مطالعه کنیم و فیلمهای روز را ببینیم و بدانیم که قرار نیست هر خلافکاری شبیه کلیشهها باشد.
روستایی نیز بیان کرد: قرار نبود این فرد شبیه خلافکارهای رایج و تیپ باشد و چهره عجیب و غریبی داشته باشد. برای من مهم بود که خانواده این فرد را ببینیم و فلسفه زندگیاش را بدانیم. رفتار ناصر با بچهها به زندگیاش جهت میدهد و برایم مهم بود که رابطهاش را در آخر فیلم با فرزند برادرش بیینیم.
ساداتیان درباره حضور محمدصادق رنجکشان به عنوان سرمایهگذار در فیلم “متری شیش و نیم” گفت: جنگ که تمام شد، دولت اعلام کرد که هر کسی میخواهد کاری انجام دهد ۲۰ درصدش را خودش بیاورد هشتاد درصد را دولت وام می دهد، روحانی میخواست صنعت توریسم را با همین فرمول راه بیاندازد که راه انداخت. شما ببینید آیا بانکی در کشور امر سینما را به رسمیت میشناسد. که هشتاد درصد پروژه را وام بدهد؟ موج تورم را در کشور میبینید. هزینه تولید به شدت افزایش پیدا کرد. این فیلم بالای ده هزار نفر هنرور داشت. دو و نیم برابر یک فیلم معمولی هزینه برداشته است. برای من تمام کردن این فیلم به تنهایی سخت بود. دوستی را برای سرمایهگذاری دعوت کردیم و این فیلم راحتتر جمع شد. گاهی حرفهایی زده میشود که حسی است و پشت سر آن تحقیقی نیست. ما حق نداریم کالبدشناسی کنیم و در زندگی شخصی افراد دخالت کنیم.من از جناب رنجکشان، دوست عزیزم تشکر می کنم بدون کمک او این کار به انجام نمی رسید. متاسفم برخی رسانه ها بدون تحقیق درباره افراد حرف می زنند، اگر کسی مسئله مالی داشته باشد دستگاههای نظارتی در صحنه هستند.
در ادامه روز هشتم، فیلم “ایده اصلی ” ساخته آزیتا موگویی نمایش داده ش. این فیلم درباره جوانی است که در پی یک مزایده قصد دارد پروندهای را برعهده بگیرد اما در این مناقصه با مشکلات بسیاری مواجه میشود… در این فیلم بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و هانیه توسلی به ایفای نقش پرداختهاند.
موگویی در نشست خبری این فیلم بیان کرد: از خیلی وقت پیش من جزو کسانی بودم که از شفافیتهای مالی استقبال کردم. بودجه این فیلم که سفرهای زیادی در آن شده کمی بیش از چهار و نیم میلیارد تومان است و تمام تلاشمان را کردیم که برآوردمان زیاد نشود. اینکه برخی میگویند زمان فیلمهای پر زرق و برق تمام شده را متوجه نمیشوم. تصور میکنم خیلی کمتر از آنچه که واقعیت زندگی پولدارهاست را برای جلوگیری از شوآف نشان دادیم.
وی افزود: چهلمین سال انقلاب در راه است. زمانی که انقلاب شد ما کوچک بودیم و خیلی چیزها یادمان نیست اما بسیاری از برههها مثل جنگ، دولت سازندگی، عدالت و… را به خوبی به یاد داریم. فکر میکنم در چهل سالگی انقلاب باید رودربایستی را کنار بگذاریم و به مسایل، واقعبینانه نگاه کنیم. بزرگترین دلیل همه زشتیهای پیرامون ما ریشه در فساد اقتصادی دارد که وحشتناک است و قبح کلاهبرداری و دزدی ریخته شده است.
مریلا زارعی نیز در ادامه گفت: بیش از آنکه اخبار هنری را دنبال کنم اخبار اقتصادی را میخوانم و چند وقت پیش مطلبی درباره اجاره برخی خانهها خواندم که برایم تعجب برانگیز بود. در جامعهای زندگی میکنیم که وضعیت معیشتی مردم دشوار است اما در همین جامعه املاکی وجود دارد که ماهی ۴۷ میلیون تومان تنها اجاره میشود. همان زمان میگفتند برای تصاحب این املاک رقابت وجود دارد. صاحبان آن آپارتمانها بخشی از جامعه هستند که حتی برخی نبض جامعه را در دست گرفتهاند. ما میخواستیم بگوییم همچنان این اتفاقات وجود دارد و ریشه در کجاست. وضعیتی که داریم یک شکاف عظیم طبقاتی است اگر ما درباره پولدارها صحبت کردیم خواستیم بگوییم چه اتفاقاتی در پشت پرده وجود دارد.
بهرام رادان بازیگر این فیلم هم گفت: دفعه اولی که خانم موگویی چند خطی از فیلمنامه را برایم توضیح داد، من در پروژه “تراژدی” بودم. زمانی که نزدیک فیلمبرداری شدیم روز به روز ارزش دلار بالا میرفت و ساخت فیلم شبیه یک رویا میشد اما او مصممتر میشد. یک همدلی پشت این ماجرا و همکاری بود. سینما در اصل باید سرگرمکننده باشد هرچند مناقشهای مثل لاکچری بودن وجود دارد باید سرگرمکننده باشد و ما سعی کردیم این چنین باشیم خوشحالم که در این پروژه همراه همه عزیزان بودم و امیدوارم در اکران عمومی هم مردم بپسندند.
اما پایان بخش روز هشتم، فیلم “سرخ پوست ” به کارگردانی نیما جاویدی بود. جاویدی پس از “ملبورن ” با یک تاخیر چند ساله به سینما بازگشت. فیلم درباره سرگرد نعمت جاهد است که باید زندانی را که مدیریت آن را برعهده دارد تخلیه کند و در این حین یکی از زندانیان فرار میکند. نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی و حبیب رضایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.محمدصادق رنجکشان و مجید مطلبی، سرمایه گذاران مشترک این فیلم اند.
در نشست خبری این فیلم جاویدی در ابتدا درباره شباهتهایی که میان این فیلم با آثاری چون “مسیر سبز” و “رستگاری در شاوشنک” مطرح شده است، بیان کرد: ما در این فیلم ادای دینی به فیلم “شاوشنک” داشتیم و در سکانسی از فیلم لوگوی این فیلم را نیز نشان میدهیم.
این کارگردان توضیح داد: ضربهای تحول شخصی سرگرد در بخشهای مختلف فیلم گذاشته شده و تا آخر فیلم تردید در بخشش وجود دارد. بعضی وقتها بد نیست منفعت شخصی را برای حقیقت کنار بگذاریم.
نوید محمدزاده درباره بازی در این فیلم گفت: برای این فیلم ۱۲ کیلو وزن اضافه کردم و برای الگوی نظامی از همکاری تیمسار کوهرنگی استفاده کردیم.
وی در خاتمه اظهار کرد: قطعا سال آینده در جشنواره فیلم فجر فیلم نخواهم داشت چرا که نیاز به فاصله و تغییر هست. فاصله باعث میشود تا درباره نقش و فن بیان من در آثاری که تا به امروز داشتهام بیشتر فکر شود. اگر سال آینده فیلمی از من دیدید قطعا من نیستم، برادرم است. (باخنده)
اما در خاتمه طبق آرای مردمی فیلمهای “متری شیش و نیم” به کارگردانی سعید روستایی، “شبی که ماه کامل شد” به کارگردانی نرگس آبیار، “سرخپوست” به کارگردانی نیما جاویدی، “ماجرای نیمروز، رد خون” به کارگردانی محمدحسین مهدویان و “غلامرضا تختی” به کارگردانی بهرام توکلی بالاترین درصد رای را به خود اختصاص دادهاند.
منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟