نشریه گاردین در فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، فیلم «طعم گیلاس» را در جایگاه دوم قرار داد.
به گزارش سینماسینما، «پیتر بردشاو» منتقد معروف سینمایی نشریه گاردین به بهانه آغاز هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن اقدام به معرفی ۱۰ فیلم برتر از میان برندگان نخل طلا در طول تمام ادوار برگزاری این رویداد سینمایی کرده است و «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی را در این فهرست بالاتر از ساختههای سینماگرانی چون «فدریکو فلینی»، «مارتین اسکورسیزی»، «میشائیل هانکه» و «لوئیس بونوئل» در جایگاه دوم قرار داده است.
«بردشاو» در توضیح فیلم «طعم گیلاس» آورده است: «بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیارستمی، یکی از بزرگترین شاعران سینماست. فیلمی با داستانی عجیب و غریب، زیبا و غمانگیز که حتی اکنون نیز نمیتوان آن را دقیقا تفسیر کرد. مردی عمیقا افسرده قصد خودکشی دارد پس در گوری میخوابد که یک کارگر کنده و باید بعدا آن را پُر کند. موضوعی بهتآور، نامعقول، تکاندهنده و ناراحت کننده. فیلم به تاریکترین و ناشناختهترین جنبه این موضوع آن میپردازد. در این میان فردی تلاش میکند وی را از خودکشی منصرف کند و برای این کار شیرینی و لذت زندگی هچون طعم یک گیلاس را به او یادآور میشود.»
کیارستمی در سال ۱۹۹۷ با فیلم «طعم گیلاس» موفق شد اولین و تنها جایزه نخل طلای سینمای ایران را کسب کند.
در این فهرست، «مردم سوم» به کارگردانی «کارول رید» با بازی «اورسن ولز» (برنده نخل طلای ۱۹۴۹) در جایگاه نخست قرار گرفته است. موسسه فیلم بریتانیا در سال ۱۹۹۹ فیلم سیاه و سفید «مرد سوم» را به عنوان برترین فیلم انگلیسی زبان قرن بیستم انتخاب کرد.
پس از «طعم گیلاس» و «مردم سوم» ساخته معروف «مارتین اسکورسیزی» قرار دارد، «راننده تاکسی» با بازی «رابرت دنیرو» که در سال ۱۹۷۶ نخل طلای کن را از آن خود کرد.
فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن به انتخاب گاردین:
۱. «مرد سوم» به کارگردانی «کارویل رید» (۱۹۴۹)
۲.طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی (۱۹۹۷)
۳. «راننده تاکسی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» (۱۹۷۶)
۴. «اتاق پسر» به کارگردانی «نانی مورتی» (۲۰۰۱)
۵. «زندگی شیرین» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۰)
۶. «روبان سفید» به کارگردانی «میشائیل هانکه» (۲۰۰۹)
۷. «ویریدیانا» به کارگردانی «لوئیس بونوئل» (۱۹۶۱)
۸. «داستان عامهپسند» (پالپ فیکشن) به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» (۱۹۹۴)
۹. «پیانو» به کارگردانی «جین کمپیون» (۱۹۹۳)
۱۰. «عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد میآورد» به کارگردانی «آپچاتپونگ» ویراستاکول»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





