نشریه گاردین در فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، فیلم «طعم گیلاس» را در جایگاه دوم قرار داد.
به گزارش سینماسینما، «پیتر بردشاو» منتقد معروف سینمایی نشریه گاردین به بهانه آغاز هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن اقدام به معرفی ۱۰ فیلم برتر از میان برندگان نخل طلا در طول تمام ادوار برگزاری این رویداد سینمایی کرده است و «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی را در این فهرست بالاتر از ساختههای سینماگرانی چون «فدریکو فلینی»، «مارتین اسکورسیزی»، «میشائیل هانکه» و «لوئیس بونوئل» در جایگاه دوم قرار داده است.
«بردشاو» در توضیح فیلم «طعم گیلاس» آورده است: «بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیارستمی، یکی از بزرگترین شاعران سینماست. فیلمی با داستانی عجیب و غریب، زیبا و غمانگیز که حتی اکنون نیز نمیتوان آن را دقیقا تفسیر کرد. مردی عمیقا افسرده قصد خودکشی دارد پس در گوری میخوابد که یک کارگر کنده و باید بعدا آن را پُر کند. موضوعی بهتآور، نامعقول، تکاندهنده و ناراحت کننده. فیلم به تاریکترین و ناشناختهترین جنبه این موضوع آن میپردازد. در این میان فردی تلاش میکند وی را از خودکشی منصرف کند و برای این کار شیرینی و لذت زندگی هچون طعم یک گیلاس را به او یادآور میشود.»
کیارستمی در سال ۱۹۹۷ با فیلم «طعم گیلاس» موفق شد اولین و تنها جایزه نخل طلای سینمای ایران را کسب کند.
در این فهرست، «مردم سوم» به کارگردانی «کارول رید» با بازی «اورسن ولز» (برنده نخل طلای ۱۹۴۹) در جایگاه نخست قرار گرفته است. موسسه فیلم بریتانیا در سال ۱۹۹۹ فیلم سیاه و سفید «مرد سوم» را به عنوان برترین فیلم انگلیسی زبان قرن بیستم انتخاب کرد.
پس از «طعم گیلاس» و «مردم سوم» ساخته معروف «مارتین اسکورسیزی» قرار دارد، «راننده تاکسی» با بازی «رابرت دنیرو» که در سال ۱۹۷۶ نخل طلای کن را از آن خود کرد.
فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن به انتخاب گاردین:
۱. «مرد سوم» به کارگردانی «کارویل رید» (۱۹۴۹)
۲.طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی (۱۹۹۷)
۳. «راننده تاکسی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» (۱۹۷۶)
۴. «اتاق پسر» به کارگردانی «نانی مورتی» (۲۰۰۱)
۵. «زندگی شیرین» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۰)
۶. «روبان سفید» به کارگردانی «میشائیل هانکه» (۲۰۰۹)
۷. «ویریدیانا» به کارگردانی «لوئیس بونوئل» (۱۹۶۱)
۸. «داستان عامهپسند» (پالپ فیکشن) به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» (۱۹۹۴)
۹. «پیانو» به کارگردانی «جین کمپیون» (۱۹۹۳)
۱۰. «عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد میآورد» به کارگردانی «آپچاتپونگ» ویراستاکول»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





