نشریه گاردین در فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، فیلم «طعم گیلاس» را در جایگاه دوم قرار داد.
به گزارش سینماسینما، «پیتر بردشاو» منتقد معروف سینمایی نشریه گاردین به بهانه آغاز هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن اقدام به معرفی ۱۰ فیلم برتر از میان برندگان نخل طلا در طول تمام ادوار برگزاری این رویداد سینمایی کرده است و «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی را در این فهرست بالاتر از ساختههای سینماگرانی چون «فدریکو فلینی»، «مارتین اسکورسیزی»، «میشائیل هانکه» و «لوئیس بونوئل» در جایگاه دوم قرار داده است.
«بردشاو» در توضیح فیلم «طعم گیلاس» آورده است: «بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیارستمی، یکی از بزرگترین شاعران سینماست. فیلمی با داستانی عجیب و غریب، زیبا و غمانگیز که حتی اکنون نیز نمیتوان آن را دقیقا تفسیر کرد. مردی عمیقا افسرده قصد خودکشی دارد پس در گوری میخوابد که یک کارگر کنده و باید بعدا آن را پُر کند. موضوعی بهتآور، نامعقول، تکاندهنده و ناراحت کننده. فیلم به تاریکترین و ناشناختهترین جنبه این موضوع آن میپردازد. در این میان فردی تلاش میکند وی را از خودکشی منصرف کند و برای این کار شیرینی و لذت زندگی هچون طعم یک گیلاس را به او یادآور میشود.»
کیارستمی در سال ۱۹۹۷ با فیلم «طعم گیلاس» موفق شد اولین و تنها جایزه نخل طلای سینمای ایران را کسب کند.
در این فهرست، «مردم سوم» به کارگردانی «کارول رید» با بازی «اورسن ولز» (برنده نخل طلای ۱۹۴۹) در جایگاه نخست قرار گرفته است. موسسه فیلم بریتانیا در سال ۱۹۹۹ فیلم سیاه و سفید «مرد سوم» را به عنوان برترین فیلم انگلیسی زبان قرن بیستم انتخاب کرد.
پس از «طعم گیلاس» و «مردم سوم» ساخته معروف «مارتین اسکورسیزی» قرار دارد، «راننده تاکسی» با بازی «رابرت دنیرو» که در سال ۱۹۷۶ نخل طلای کن را از آن خود کرد.
فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن به انتخاب گاردین:
۱. «مرد سوم» به کارگردانی «کارویل رید» (۱۹۴۹)
۲.طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی (۱۹۹۷)
۳. «راننده تاکسی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» (۱۹۷۶)
۴. «اتاق پسر» به کارگردانی «نانی مورتی» (۲۰۰۱)
۵. «زندگی شیرین» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۰)
۶. «روبان سفید» به کارگردانی «میشائیل هانکه» (۲۰۰۹)
۷. «ویریدیانا» به کارگردانی «لوئیس بونوئل» (۱۹۶۱)
۸. «داستان عامهپسند» (پالپ فیکشن) به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» (۱۹۹۴)
۹. «پیانو» به کارگردانی «جین کمپیون» (۱۹۹۳)
۱۰. «عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد میآورد» به کارگردانی «آپچاتپونگ» ویراستاکول»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار