محدثه واعظیپور در خبرآنلاین نوشت :
چند دختر و پسر نوجوان و جوان مقابل دوربین نشستهاند و در پاسخ به سوالهای عجیب مجری ناشناس، درباره محبت خود به محمدرضا گلزار صحبت میکنند. یکی از آنها میگوید موفقیت گلزار را به موفقیت خود ترجیح میدهد و چند تایی، در جواب این موضوع که اگر گلزار در این جهان نباشد، چه میشود، منقلب شده و گریه میکنند.
تحمل این ویدیو تا آخر، آسان نیست. نمیدانم این تصاویر، ساختگی است یا با هدف تبلیغ برای محمدرضا گلزار ساخته شده، هر چه باشد تماشای آن، نه تنها تاثیرگذار و متقاعدکننده نیست که منزجرکننده است. تماشاگر این حرفهای ساده و سطحی، با این ابراز احساسات اغراقآمیز، شیفته محمدرضا گلزار نمیشود. اما این حرکت در نوع خود، قابل مطالعه است. در فضای سیاسی کشور، از این مرید و مرادبازیها زیاد دیده بودیم، اما حالا و در حالی که گلزار به ۵۰ سالگی نزدیک میشود، نمایش عشق شورانگیز دخترانی که میتوانند جای فرزند او باشند، چه معنایی دارد؟
محمدرضا گلزار، بازیگری پولساز است. چند بازی خوب در کارنامهاش دارد، به شهادت «بوتیک» (حمید نعمتالله) و «آتش بس» (تهمینه میلانی)، بازیگر مستعدی است. با وجود، اغلب تجربههای شکست خورده در سالهای اخیر، جایگاه او به عنوان بازیگر پولساز و ستاره، در سینمای ایران مهم بوده است. چند سال است نسل تازهای از بازیگران، حتی در جذب مخاطب از او پیشی گرفتهاند، اما گلزار همچنان محبوب است. بیش از همه اینها، گلزار، به شهادت آنهایی که او را میشناسند و مراودهای داشتهاند، هنرمندی محترم و مردمی است. اما به نظر میرسد مثل اغلب بازیگرها، مشاوران خوبی ندارد و به دام افرادی افتاده که از این نسخهها به بسیاری از بازیگرها تجویز میکنند و با اجرای شوهای سطحی و کودکانه، از تاثیر بر افکار عمومی، جوسازی و تاثیرگذاری صحبت میکنند. متاسفانه اینستاگرام، این فرصت را فراهم کرده که بسیاری در کسوت مشاور رسانهای، مسئول تبلیغات و عناوینی از این دست، محتواهایی تولید کنند که قرار است به جذب مخاطب، فروش و شکلدهی موجهای مختلف در جامعه کمک کند. هیچ بررسی علمی درباره موفقیت این ویدیوها، وجود ندارد اما نمیشود از تاثیر مخرب آنها غافل شد. هر چند باور این که نسل امروز و دختران دبیرستانی، این روزها آنقدر شیفته گلزار باشند که دنیا را بدون او تصور نکنند، کمی سخت است، اما دریغآور است که بخشی از نوجوانان و جوانان این سرزمین، تا این حد سطحینگر و احساساتی هستند. سن بلوغ، سن احساسات افسارگسیخته و تجربهگری است، اما سوق دادن نوجوانان به چنین دیدگاه و عواطفی، خطای بزرگی است. اگر پشت انتشار این تصاویر، محمدرضا گلزار باشد، تاسفآور است که بازیگر سینمای ایران، برای نمایش محبوبیت خود دست به چنین خودویرانگری زده و با تحریک احساسات نوجوان و جوانان کم سن و سال، به دنبال نمایش محبوبیت است.
من، سلبریتیستیز نیستم و گمان نمیکنم همه بازیگرها، فرصتطلب و بیدانشند. بازیگرها، مثل همه اصناف و اقشار، نقاط قوت و ضعف دارند. آنها مثل هر شهروند دیگری، مثل انبوه ایرانیانی که در شهر و روستا، به وسیله گوشی همراهشان و اینستاگرام، صاحب رسانه شده و محتوا تولید میکنند، میتوانند در هر موضوعی اظهارنظر کرده یا محتوا تولید کنند. بعضی دوست دارند مقابل دوربین، آواز بخوانند. بعضی دیگر ما را به مشارکت در انتخابات یا تزریق واکسن ایرانی دعوت میکنند، بعضی برایمان نسخههای انگیزشی میپیچند و … این، ما مخاطبان و تماشاگران این صحنهگردانی هستیم که بر اساس معیار و سلیقه خود، انتخاب میکنیم. اما دختران نوجوان و در سن بلوغ، این پختگی را ندارند که بدانند بزرگترین ستارههای ورزش، موسیقی و سینما، ارزش این را ندارند که آدمی رویاهایش را بفروشد. دنیا، بدون حضور انسانهایی بزرگ، مشهور و محبوب با دستاوردهایی درخشان و به یادماندنی ادامه یافته و چرخ فلک، چرخیده است.
سالها پیش گزارشی از حضور میشل اوباما در یک دبیرستان دخترانه در آمریکا دیدم. بانوی اول، در گفتوگوی بیواسطه با دختران نوجوان با اشاره به نقشی که آنها در آینده باید به عنوان یک زن- مادر بازی کنند، از آنها خواست درس بخوانند، تجربه کنند و برای مبارزه برای عدالت و برابری بکوشند. به آنها امید داد، اما تاکید کرد برای ساختن فردای بهتر، نیازمند دختران و زنانی شجاع و مقتدر هستند که با دشواریهای زندگی مقابله و جایگاه واقعی زن در جامعه را تعریف کنند.
در مستند تماشایی «جایی برای فرشتهها نیست» (سام کلانتری)، مربی فرانسوی تیم هاکی دختران، از آنها میخواهد مهربانی ذاتیشان را کنار گذاشته، جنگنده و مبارز باشند و مربی ایرانی به دختران جوان گوشزد میکند داخل زمین برای رویایشان بجنگند.
ما و دختران و زنان ایرانی، به چنین تصور و دیدگاهی نیاز داریم؛ تصور دنیای بدون محمدرضا گلزار و اشک ریختن برای آن، دردی از دخترانی که در کودکی و نوجوانی به خانه بخت میروند، دخترانی که توسط پدر یا همسرشان کشته میشوند یا انبوه دختران نوجوانی که بدون درک واقعیت زندگی، قربانی تصور مردسالار از زن زیبا، زن دلفریب و زن دوست داشتنی میشوند و این روزها اغلب آنها را در خیابان، پارک و فضاهای عمومی میبینیم، درمان نمیکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- کدام یک از سلبریتی ها در اجرا موفق بوده اند ؟ ازگلزار و رضا صادقی تا اشکان خطیبی و پژمان بازغی
- به گریه این دختران برای محمدرضا گلزار نخندیم
- تهیهکننده «برنده باش» مطرح کرد/ از طرف تلویزیون پولی به گلزار داده نشد
- توضیحات گلزار درباره لغو کنسرت اخیرش
- علی سرتیپی گرانترین بازیگران سینمای ایران را معرفی کرد
- پژمان بازغی: علی دایی سوپراستار است، رضا گلزار نیست
- برگزاری جشن در برنامه برنده باش به خاطر قرار گرفتن گلزار درفهرست جذاب ترین بازیگران در imdb !
- انتخاب محمدرضا گلزار به عنوان یکی از ۹۹ بازیگر خوشچهره جهان
- گلزار؛ سلطان قلبها یا ستارهی حلبی؟
- از نسبت فامیلی گلزار، رشیدپور و رامبد جوان تا وفای به عهد مهران مدیری
- رونمایی از گلزار تلویزیونی
- روزهای پایانی ساخت دکور/ «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار بزودی مقابل دوربین میرود
- رقابت شدید جواد یساری با محمد رضا گلزار!
- محمد رضا گلزار :در حال حاضر مدل ایرانی پربینندهترین برنامه تاریخ جهان را برای مردم آماده میکنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش