غلامرضا موسوی میگوید: ما فقط میتوانیم به مخاطب پیشنهاد بدهیم اما نمیتوانیم او را مجبور کنیم که به تماشای فیلمی برود که خودمان آن را دوست داریم. با آژانکشی نمیتوان مخاطب را به سینما آورد و این روش در همه جای دنیا مرسوم است. سینما یعنی انتخاب.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا موسوی با اشاره به ورود نیروهای جدید به سینما گفت: اگر کارگردان توسط تهیهکننده انتخاب شود، تجربه نشان داده که نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود. بهترین وضعیت برای سینمای ایران این است که برای حفظ امنیت شغلی هر سال حدود ۱۰ درصد از فیلمها توسط کارگردانهای فیلم اول ساخته شود.
وی ادامه داد: تجربه و قاعده نشان داده است که اگر در زمان ساخت یک فیلم؛ کارگردان و تهیهکننده هر دو فیلم اولی باشند؛ احتمال آنکه در روند ساخت فیلم مشکل ایجاد شود، زیاد است. به همین دلیل باید یکی از دو شغل کارگردانی یا تهیهکنندگی به عنوان ستونهای اصلی فیلم؛ تجربه لازم و کافی را داشته باشد.
موسوی با اشاره به اینکه امروز رابطه رسانهها و سینما در دنیا بسیار پررنگتر از قبل شده است، گفت: با گسترش شهرنشینی اطلاعرسانی نیز گسترش پیدا کرده است. زمانی بود که یک تماشاچی بعد از دیدن فیلم به صورت شفاهی فیلم را تبلیغ میکرد. امروز این سیستم به فضای مجازی تغییر پیدا کرده است و رسانهها و مطبوعات و رادیو و تلویزیون نقش پررنگی در اکران یک فیلم دارند و اگر این بخش ضعیف باشد تاثیر مستقیمی در میزان مخاطب سینماها خواهد گذاشت.
وی با اشاره به بحثهایی که این روزها پیرامون فیلمسوزی مطرح شده، گفت: اعتقادی به فیلمسوزی ندارم. هماکنون که بحثهایی همچون فیلمسوزی مطرح شده؛ ۱۶ فیلم به صورت همزمان اکران هستند. آیا این تعداد فیلم با توجه به تعداد سالنهای سینما زیاد است؟!
موسوی ادامه داد: دو گروه بحث فیلمسوزی را راهاندازی کردند. گروهی که میخواهند آثارشان را در آینده اکران کنند و قصد دارند با راهاندازی چنین مباحثی در رسانهها مطرح شوند و گروه دیگر؛ کسانی هستند که تلاش کردند فیلمهایشان به فروش خوبی برسند اما مخاطبان از آنها استقبال نکردند و برای توجیه سرمایهگذاران خود بحث فیلمسوزی را راهاندازی کردند.
وی ادامه داد: فیلم اگر اثر خوبی باشد ارتباط مستقیمی با زمان اکران ندارد. امروز ما شاهد هستیم فیلمی مانند قهرمانان کوچک که کسی تصور نمیکرد با استقبال مواجه شود از فروش خوبی برخوردار شده و با وجود آنکه همه تصور میکردند این فیلم فقط دو هفته اکران باشد اما همچنان اکران فیلم ادامه دارد و همین مساله باعث شده فیلمهایی که قرار بوده بعد از این فیلم اکران شوند، در نوبت اکران باقی بمانند.
موسوی ادامه داد: تنها مسالهای که باعث شده فیلمی مانند قهرمانان کوچک همچنان در اکران باقی بماند؛ استقبال تماشاگران است حال آنکه هیچ حمایت و توجه ویژهای از این فیلم نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از افراد از اینکه یک فیلمی در ظرف دو ماه ساخته میشود و بعد به سرعت در اکران قرار میگیرد گلایه دارند، گفت: باید به این مساله این گونه نگاه کرد که آیا مثلا فیلمی مانند آیینه بغل که دو ماه پیش پروانه نمایش گرفته، اجازه اکران دارد یا خیر؟ به صورت طبیعی اجازه اکران دارد و براساس آییننامه شورای صنفی نمایش میتواند با یکی از سرگروهها قرارداد امضا کند. پس چرا باید جلوی اکران یک فیلمی را که مشکل قانونی ندارد، گرفت؟
موسوی ادامه داد: سینمادار به دنبال این است تا فیلمی را اکران کند که تماشاچی بیشتری به سالن بیاید. اگر ما فیلمهایی داشته باشیم که مخاطبان را به سینما بکشاند قطعا فیلمهای کم مخاطب نیز میتوانند از این مساله بهرهمند شوند و مخاطب آنها افزایش پیدا کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سینمادارها وضعیت اکران فیلم را مشخص میکنند، گفت: در همه جای دنیا اکران فیلمها را پخشکنندهها و سینمادارها تعیین میکنند زیرا این قانون براساس اصل عرضه و تقاضاست. این حق سینمادار و پخش کننده است که از میان فیلمهای مجوزدار، اثری را انتخاب کند که مخاطب خوبی دارد.
موسوی ادامه داد: سینمادار به عنوان عرضهکننده باید کالایی را عرضه کند که مخاطب برای تهیه آن تلاش کند نه اینکه کالایی باشد که فقط درون ویترین قرار بگیرد.
وی ادامه داد: قطعا فیلمهای فرهنگی که آثار ارزشمندی هستند باید به نمایش دربیایند و اکران شوند اما اکران این فیلمها باید با حمایت دولت باشد. نمیتوان از بخش خصوصی انتظار داشت که فیلمی را که مخاطب زیادی دارد اکران نکند و در عوض فیلمی را اکران کند که مخاطب کمتری دارد.
موسوی ادامه داد: مخاطب بعضی از فیلمها کاملا مشخص است. حال اگر به آن فیلم به جای چهار سالن، چهل سالن سینما داده شود، مخاطبش افزایش پیدا نمیکند بلکه همان تعداد تماشاگر در بین سالنها تقسیم میشود.
وی ادامه داد: مخاطب پول میدهد و فیلم میبیند و دوست دارد فیلمی را ببیند که علاقه دارد. ما فقط میتوانیم به او پیشنهاد بدهیم اما نمیتوانیم او را مجبور کنیم که به تماشای فیلمی برود که خودمان آن را دوست داریم. با آژانکشی نمیتوان مخاطب را به سینما آورد و این روش در همه جای دنیا مرسوم است زیرا سینما یعنی انتخاب.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد