سینماسینما، محمد حقیقت
۱- اول از همه شایسته است بهدست آوردن جایزه نخل طلا را به سینمای مستقل ایران و به ویژه به سازنده اش، جعفر پناهی تبریک گفت و بدین گونه کلکسیون جوایز او نزدیک به کامل شدن است؛ مانده اسکار، البته بر مبنای حدس و گمان ها «یک تصادف ساده» از سوی لوکزامبورک، که یکی از سرمایه گذاران فیلم است، می تواند به آکادمی اسکار برای ۲۰۲۶ معرفی شود. در این صورت شانس جعفر پناهی همچون رسول اف که از سوی آلمان معرفی شده بود، بالا می رود زیرا هر گز دولت ایران این اثر را معرفی نخواهد کرد.
۲- قبلا بسیار پیش آمده بود که جشنواره کن به سینمای زمان حال و وقایع سیاسی توجه ویژه ای نشان دهد و این تازگی ندارد. زمانی که مایکل مور برای «فارنهایت …» نخل طلا گرفت، جو ضد جرج بوش فضای جشنواره را به شدت سیاسی کرده بود. موقعی که کارگردان ترک ، ییلماز گونی، علیه سیستم سرکوبگر کشور عمل می کرد، نخل طلا به «راه» تعلق گرفت. هنگامی که در لهستان مبارزات مردم علیه ژنرال ژاقولسگی شدت گرفته بود، آندری وایدا با «مرد آهنین»، نخل طلا گرفت، زمانی که انقلاب الجزایر علیه استثمار فرانسوی به نتیجه رسیده بود، الجزایر با «وقایع سالهای خاکستر» ساخته محمد لخدر همینه، نخل طلا به دست آورد، و نمونه های دیگر را می توان بر شمرد. این موضوع البته درباره جشنواره برلین و غیره هم صادق است. جشنواره ها مسولیت و حتی وظیفه دارند به جهان امروز و تحولات آن توجه داشته باشند و البته شایسته تقدیر است.
۳- حال سوال بسیاری از منتقدان این است: پس «هنر سینما» در این میان چه می شود؟ آیا در این صورت جشنواره با دادن «جایزه اول» خود به یک فیلم سیاسی و متعهد، که بیشتر بیانیه صادر می کند به آثاری که ارزش «بیان سینمایی پیشرو» و متحول کننده دارد بی محلی نمی کند!؟ این بحث سالهاست در میان گروه های موافق و مخالف این تفکر جریان دارد و حتی گاه باعث بد و بیراه گفتن به مسولان جشنواره ها و به ویژه داوران آن، شده است. این ماجرا تنش زیادی ایجا کرده و ادامه خواهد داشت. ایده ال می تواند این باشد یک فیلم درخشان از نظر بیان سینمایی، بار متعهدانه ای هم داشته باشد مثلا، «ماموریت» از کوستا گاوراس و «راه» از ییلماز گونی که به طور مشترک نخل طلا به دست آوردند و نمونه های دیگر.
۴- در جشنواره امسال کن در بخش مسابقه فیلم هایی که شایسته برنده شدن «نخل طلا» بودند اما به جای آن جوایز دیگری بردند بسیاری را ناامید کرد و در رسانه های فرانسوی صبح فردای جشنواره، به موضوع وجه برجسته «سیاسی بودن» نخل طلا اشاره داشتند، فیلم هایی که جایگاه برتری برای کسب نخل طلا داشتند عبارتند از: «صراط» ساخته اولیور لاکس از اسپانیا، «صدای سقوط» از آلمان ساخته ماشا شلینسکی، «بار عاطفی» از یواخیم تیریه، «موج نو» وغیره.
۵- فیلم «یک تصادف ساده» که عنوانش برای ما «یک اتفاق ساده» شهید ثالث را به یاد می آورد، قرار است از دهم سپتامبر در فرانسه نمایش عمومی خود را شروع کند، و از هم اکنون به بسیاری از کشور ها فروخته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





