فریدون جیرانی عضو هیات داوران سینمایی جشنواره فیلم سلامت درباره زاویه دید داوران این بخش به فیلم های راه یافته به مرحله نهایی گفت: هیات داوران تلاش می کند تا هماهنگی و تطابق بین دو حوزه سینما و موضوعات و مفاهیم سلامت محور را در نظر اصل قرار بدهد.
به گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی عضو هیات داوران بخش سینمایی اولین جشنواره فیلم سلامت در پاسخ به این که با توجه موضوعی بودن جشنواره فیلم سلامت و ترکیب سینمایی هیات داوران آن، کدام یک از دو رویکرد تخصصی یا سینمایی در داوری آثار بر دیگری غلبه خواهد داشت، گفت: به هر حال با توجه به موضوع جشنواره فیلم سلامت هیات داوران تلاش می کند تا هماهنگی و تطابق بین دو حوزه سینما و موضوعات و مفاهیم سلامت محور را در نظر اصل قرار بدهد.
وی افزود: در واقع ما بررسی می کنیم که سلامت فردی و اجتماعی چگونه در سینما نمود یافته و بازنمایی شده است و آنجایی که سینما و موضوع با یکدیگر هماهنگ باشند، اثر شایسته انتخاب خواهد شد.
جیرانی درباره جایگاه موضوعات سلامت محور در سینما نیز ادامه داد: به نظرم فیلم های سینمایی به دلیل این که هریک داستانی دارند و از یک درام برخوردارند، بیشتر و بهتر می توانند به موضوع سلامتی بپردازند. چراکه همیشه از دل یک درام، بیماری ها روانی و اجتماعی، درگیری و زد وخورد کاراکترها ممکن است برداشت شود و این موقعیت فضای بهتری را برای پرداختن به اهمیت سلامتی در سینما فراهم می کند.
این نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان این که فیلم های راه یافته به مرحله داوری از جمله آثار تولید شده در سال های اخیر هستند، در پاسخ به این که آیا حاشیه ها و درگیری های اخیر سینماگران و پزشکان به دنبال درگذشت عباس کیارستمی فقید تحت تاثیر قرار خواهد داد یا نه، خاطرنشان کرد: امیدواریم بعد از این درگیری ها و دعواها به نتایج خوبی برسیم و رای درستی درباره دلیل اصلی فوت آقای کیارستمی صورت بگیرد. من فکر نمی کنم که این ماجرا و اختلافات تا زمان جشنواره ادامه یابد. با این حال اگر رای نهایی جنبه حقوقی نداشته باشد، ممکن است جشنواره را تحت تاثیر قرار بدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





