
فرزانه متین-فیلم « رضا» اولین ساختهی علیرضا معتمدی به تهیه کننده گی کیومرث پوراحمد، فیلمی مردانه است که در گروه هنر و تجربه اکران و از استقبال خوبی برخوردار شده است.
در ابتدای فیلم ما با شخصیتی روبه رومی شویم منفعل، بلاتکلیف، کسی که نمی داند چه می خواهد بکند و آن فرد کسی نیست جز رضا که علیرضا معتمدی در مقام نویسنده و کارگردان، نقشاش را بازی کرده است.
معتمدی در فیلم رضا، تنها بلاتکلیفی رضا را نشان نمی دهد بلکه بلاتکلیفی و سردرگمی افراد پیرامون وی را در اثر خود نمایش می دهد. داستان از جایی آغاز می شود که رضا وهمسرش، فاطی با هنرنمایی سحردولتشاهی پس از نه سال زندگی مشترک به در خواست فاطی از یکدیگر به صورت دوستانه جدا می شوند، فاطی به دنبال زندگی خود می رود و فیلم بر روی رضا تمرکز می کند که دچار خلاء عاطفی شده است و برای برطرف کردنش به همه کس چنگ میاندازد. رضا از معدود مردهای سینماست که بعد از طلاق، جار وجنجال راه نمی اندازد، پاشنهی در خانه فاطی را از جا نمی کند، ظرف و ظروف را نمی شکند، پرخاشگری نمی کند او بی خیال است ودغدغه هیچی ندارد حتی به مادر فاطی که حاضر به قبول جدایی نیست هم میگوید:« من پذیرفتم و درک کردم که فاطی من را نمی خواهد شما هم بپذیرید.» کارگردان یکی از عادی ترین افراد را در فیلمش خلق کرده که خواهان همذات پنداری مخاطب با رضاست اما همذات پنداری با وی سخت است شاید به دلیل آن که در کلیشه یک مرد ایرانی نمی گنجد وما به چنین شخصیتی عادت نداریم. مردی شوخ طبع که می خندد، می خنداند وخوش گذران است اما همین شوخ طبعیاش چنگی به دل نمی زند.حتی دیالوگهایش هم ازجنس سینما نیست به همین دلیل فیلمی روان ، ساده، جمع و جور و بدون تکلف است.فیلم شروعی آرام دارد وداستان برای پایانش هم عجله ای ندارد.رضا داستان آدم هاییست که هریک به نحوی تنها هستند و در پشت نقابشان، این تنهایی را پنهان می کنند. رضا که نویسنده ومعمار است، داستانی موازی در مورد پیرمردی که عمر طولانی دارد و بستگانش رهایش کرده اند تا بمیرد برای ما بازگو می کند.
اما انتخاب لوکیشن شهر اصفهان برای روایت این داستان دو پهلوست.زندگی در شهری سنتی و قدیمی با سبک زندگی مدرن.معتمدی به نحوی به مخاطب می گوید ما هنور در گیر سنت و مدرنتیه هستیم ودر نهایت این مدرنیته است که پیروز می شود.
پایان خوش داستان پیرمرد رضا، آیندهای روشن را نوید می دهد و آن، همان بازگشت فاطی به خانه است. این فیلم مردانه را می توان فیلمی دلپذیر برای طرفداران سینمای هنر و تجربه دانست نه مخاطبان عام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





