فرزانه متین-فیلم « رضا» اولین ساختهی علیرضا معتمدی به تهیه کننده گی کیومرث پوراحمد، فیلمی مردانه است که در گروه هنر و تجربه اکران و از استقبال خوبی برخوردار شده است.
در ابتدای فیلم ما با شخصیتی روبه رومی شویم منفعل، بلاتکلیف، کسی که نمی داند چه می خواهد بکند و آن فرد کسی نیست جز رضا که علیرضا معتمدی در مقام نویسنده و کارگردان، نقشاش را بازی کرده است.
معتمدی در فیلم رضا، تنها بلاتکلیفی رضا را نشان نمی دهد بلکه بلاتکلیفی و سردرگمی افراد پیرامون وی را در اثر خود نمایش می دهد. داستان از جایی آغاز می شود که رضا وهمسرش، فاطی با هنرنمایی سحردولتشاهی پس از نه سال زندگی مشترک به در خواست فاطی از یکدیگر به صورت دوستانه جدا می شوند، فاطی به دنبال زندگی خود می رود و فیلم بر روی رضا تمرکز می کند که دچار خلاء عاطفی شده است و برای برطرف کردنش به همه کس چنگ میاندازد. رضا از معدود مردهای سینماست که بعد از طلاق، جار وجنجال راه نمی اندازد، پاشنهی در خانه فاطی را از جا نمی کند، ظرف و ظروف را نمی شکند، پرخاشگری نمی کند او بی خیال است ودغدغه هیچی ندارد حتی به مادر فاطی که حاضر به قبول جدایی نیست هم میگوید:« من پذیرفتم و درک کردم که فاطی من را نمی خواهد شما هم بپذیرید.» کارگردان یکی از عادی ترین افراد را در فیلمش خلق کرده که خواهان همذات پنداری مخاطب با رضاست اما همذات پنداری با وی سخت است شاید به دلیل آن که در کلیشه یک مرد ایرانی نمی گنجد وما به چنین شخصیتی عادت نداریم. مردی شوخ طبع که می خندد، می خنداند وخوش گذران است اما همین شوخ طبعیاش چنگی به دل نمی زند.حتی دیالوگهایش هم ازجنس سینما نیست به همین دلیل فیلمی روان ، ساده، جمع و جور و بدون تکلف است.فیلم شروعی آرام دارد وداستان برای پایانش هم عجله ای ندارد.رضا داستان آدم هاییست که هریک به نحوی تنها هستند و در پشت نقابشان، این تنهایی را پنهان می کنند. رضا که نویسنده ومعمار است، داستانی موازی در مورد پیرمردی که عمر طولانی دارد و بستگانش رهایش کرده اند تا بمیرد برای ما بازگو می کند.
اما انتخاب لوکیشن شهر اصفهان برای روایت این داستان دو پهلوست.زندگی در شهری سنتی و قدیمی با سبک زندگی مدرن.معتمدی به نحوی به مخاطب می گوید ما هنور در گیر سنت و مدرنتیه هستیم ودر نهایت این مدرنیته است که پیروز می شود.
پایان خوش داستان پیرمرد رضا، آیندهای روشن را نوید می دهد و آن، همان بازگشت فاطی به خانه است. این فیلم مردانه را می توان فیلمی دلپذیر برای طرفداران سینمای هنر و تجربه دانست نه مخاطبان عام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم آتابای : جادوی عشق
- دنیا دار مکافات است؛ نگاهی به فیلم قسم
- نگاهی به فیلم سرکوب؛ نمایش چرخه معیوب خشونت
- نگاهی به فیلم «کتاب سبز»؛ دعوت به انسانیت
- نگاهی به فیلم متری شش و نیم؛ فیلمی ماندگار در حوزه اعتیاد
- نگاهی به فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی
- نگاهی به فیلم گرگ بازی
- رما؛ در ستایش زنانی که سر تسلیم فرود نمی آورند
- درامی روانشناسانه بارویکردی به سینمای فرهادی/نگاهی به «هت تریک»
- آشغال هایی که ایران آن ها را دوست دارد/نگاهی به فیلم آشغالهای دوست داشتنی
- فیلمی که می توانست تاثیرگذار باشد/نگاهی به فیلم جن زیبا
- برگ برنده نرگس آبیار در فیلم جدیدش چیست؟
- نگاهی به فیلم معکوس؛ وامدار پدر
- زمانی که اتاق تاریک، روشن می شود؟/نگاهی به فیلم اتاق تاریک
- حقارت های قدرت/نگاهی به فیلم مارموز ساخته کمال تبریزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود