سینماسینما ،فرزانه متین
رضا گوران، کارگردان با تجربه عرصهی تئاتر، نخستین تجربهی سینمایی خود را به نام « سرکوب» این روزها بر روی پردههای سینما به نمایش در آورده است.
همانطورکه از نام فیلم مشخص است، مخاطب با درامی تلخ و سیاه روبه رو می شود.سرکوب روایت کننده زندگی یک خانواده ۶ نفره است که دونفر آنها غایبند. در فیلم با مادری دچار فراموشی و سه خواهر با بازی الهام کردا ،در نفش پرنیا، سارا بهرامی،در نقش پریسا و پردیس احمدیه در نقش پروانه وپرستاری با بازی باران کوثری به نام ملیحه روبه رو هستیم. مردان حضور ندارند اما سایهی آنها باعث شکل گیری زندگی تلخ و حتی ساختن فیلم شده است.پدر و برادری که ما بارها و بارها بر روی پرده ی سینما اسمهایشان را میشنویم: پرویز و خسرو
سه خواهرکه گاه گداری به خانه فلاکت زده پدریشان سر می زنند این بار با تماس ملیحه همگی دور هم جمع می شوند و در لابه لای دیالوگهایشان از پدری وحشتناک، غیر قابل دوست داشتنی و دیکتانور مآب صحبت می کنند که هرکدام از آن ها را حتی مادرشان را به نحوی آزار و اذیت کرده و دختران حاضر نیستند او را ببینند و حتی با نام «بابا» صدا زنند وتنها به اسم پرویز اکتفا میکنند. رفتارهای نامناسب و و آزارهای پدر خانواده از گذشته، دختران را وارد چرخه ای از خشونت کرده که آینده شان رو به تباهی رفته است.آنچه که برای فرزندان مهم می باشد امنیتی است که از پدر می گیرند اما ناامن بودن فضای خانواده باعث شده که زندگیشان دچار بن بست شود. زمانی که الهام کردا به مادر بیمارش میگوید:« ما هیچ کسو نداریم جز خودمون» به بهترین شکل این حس را به مخاطب القا میکند که ببا وجود پدر، بی پناه هستند از این رو دختر بزرگتر با فرزندی اوتیسمی طلاق گرفته، خواهرمیانی با مردی زن دار،شکاک و دست به زن دوست است که برای او امکانات مادی را فراهم کرده و خواهر کوچکتر با دوستش وحید برای تحقق بخشیدن به رویاهاش با رها کردن مادرش، می خواهد به ارمنستان برود.
اتقافات خانه این خانواده در فیلم بسیار اسفناک است و شاید گوران با باز گذاشتن درب دستشویی این نکبت و اسفناک بودن را دائما گوشزد میکند که در انتها با بارش باران، خانه پاک می شود از خشونت.
سرکوب، نقاط ضعف کم نداشته است، سکانس های بی ربط، وجود جمشید هاشم پور که بود ونبودش به قصه چیزی اضافه نکرد، ریتم کند داستان مخصوصا در اوایل، ژست سیاسی گونه و شغل پدرو … بدون آنکه باز شود. اما آنچه که در سرکوب به خوبی نشان داده شده چرخه ی معیوب خشونت است که با بازی روان تک تک بازیگران وحتی مادر داستان که دیالوگ چندانی ندارد به نمایش گذاشته شد. سرکوب فیلمیست سرشار از نکات روانشناسی که به مخاطب میگوید با قطع نشدن این چرخه، خشونت نسل به نسل ادامه پیدا می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۲)/ پریناز ایزدیار، باران کوثری
- خامدستی و هدر رفتگی/ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نگاهی به فیلم آتابای : جادوی عشق
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- «سوئیچ پن»/ رسانه، فیلمنامه و پیام؛ بررسی چالش فیلمنامه مطابق با الگوی مارشال مک لوهان- مرور چند فیلم در حال اکران
- دنیا دار مکافات است؛ نگاهی به فیلم قسم
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
- یادداشت هنگامه قاضیانی درباره فیلم «سرکوب»
- اکران مردمى فیلم سرکوب / گزارش تصویری
- اکران خصوصی «سرکوب»/ محمدصادق رنجکشان: اهالی سینما باعث رانده شدن سرمایهگذاران نشوند
- رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ اکران فیلمهایی با بازی حامد بهداد و باران کوثری
- معرفی فیلمهایی که از فردا اکران میشوند + تصاویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند