سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی از فردا ۱۰ بهمن آغاز میشود که تکلیف مجوز نمایش یکی از فیلمهای این دوره مبهم است.
به گزارش سینماسینما، جشنوارهای فیلم فجر به طور رسمی از چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در سینماهای مردمی و سالن رسانهها آغاز میشود و علاقهمندان زیادی از طیفهای مختلف اجتماعی، سیاسی منتظر آغاز نمایش فیلمها و بویژه چند فیلم خاص هستند تا ببینند فیلمهای که به واسطه اسم و رسم کارگردان، بیشتر در معرض توجه هستند، چه فیلمهایی شدهاند؟!
یکی از فیلمهایی که کنجکاوی زیادی نسبت به آن وجود دارد، «متری شش و نیم» سعید روستایی است که هم تجربه دوم سازنده «ابد و یک روز» است و هم در سکوت خبری و در پروسهای طولانی فیلمبرداری شده و حرف و حدیثهای زیادی درباره موضوع آن و حساسیت برخی ارگانها از مدتها قبل بطور غیر رسمی شنیده میشد.
اما آنچه به نظر میرسد و وضعیت نمایش این فیلم را در اولین روز جشنواره در جدول سینماهای مردمی مبهم کرده است، همان حساسیتها و فشارهای خارج از حوزه سینما است که پیگیریهای ایسنا هم حاکی از همین مسأله است.
یک شب مانده به افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، فرهاد اصلانی یکی از بازیگران فیلم جدید روستایی در پستی اینستاگرامی با نمایش پوستر تازه رونمایی شده فیلم، آرزو کرده است که فیلم «متری شش و نیم» بدون هیچ حادثه و سانسوری به جشنواره و مخاطبش برسد.
او نوشته است: «متری شش و نیم» فیلمی تلخ و تازه از قصه که نه اعتیاد است که صدها سال است آفت این مملکت بوده و هست.
براساس این اطلاعات و آنچه پیگیری شده این نگرانی بویژه برای سینماگران ایجاد میشود که وقتی اکثریت جامعه سینمایی و غیرسینمایی نسبت به بخش زیادی از تولیدات سینما انتقاد دارند چرا وقتی فیلمی اجتماعی و قابل تامل ساخته میشود با برخوردهایی روبرو می شود که به ناچار سازندگان فیلمها را دچار خودسانسوری و بیکیفیت شدن آثار سینمایی میکند.
نکته قابل تامل در این اتفاقات این است که وقتی از برخی نهادها تصویری در فیلمهای سینمایی نمایش داده میشود حتماً باید روتوش شده و موجه باشد و این مسئله در یکی دو فیلم دیگر جشنواره امسال دیده شده است.
با این حال باید دید، ابراهیم داروغه زاده دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر که سمت معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را هم برعهده دارد، چطور از فیلمهایی که پروانه ساخت آنها را صادر کرده و احیاناً در مقابل فشارهایی خارج از سینما قرار گرفتهاند، صیانت میکند!
او روز گذشته در نشست خبری جشنواره وقتی صحبت از محافظهکاری خودش و نمایش برخی فیلمهای مبتذل در سینما شد، تاکید کرد که در یک سال و نیم گذشته در معاونت ارزشیابی تلاشاش این بوده تا آنچه در سینما سانسور میشود ابتذال باشد و فیلمهای اجتماعی و سیاسی دچار مشکل نشوند.
همچنین در این نشست سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از فیلمهای سودای سیمرغ به دلیل فشارهایی به جشنواره نمیرسد که داروغه زاده پاسخ داد، دفتر جشنواره هیچ اطلاعی از فیلمی که دچار مشکل باشد، ندارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





