با اعلام نام ۲۸ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر یکی از مهم ترین موضوعاتی که نشان دهنده شادابی یک جشنواره به حساب می آید تنوع گونه های سینمایی در آن رویداد فرهنگی است.
به گزارش سینماسینما، در میان فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) ژانر اجتماعی یکی از پرطرفدارترین گونه های سینمایی در میان سینماگران است و همانند سال گذشته بیشترین اقبال سینماگران به این نوع از سینما باعث شده است جشنواره سی و پنجم را هم همانند جشنواره سال گذشته یک جشنواره اجتماعی با ته مایه های نقد اجتماعی بدانیم.
در این میان ۹ فیلمساز حضور دارند که برای اولین بار تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشته اند و در میان این فیلم ها نیز غلبه حضور فیلم های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها باعث شده سینمای ایران را سینمایی با بستر اجتماعی بدانیم. سال گذشته موفقیت ابد و یک روز باعث شد ذائقه سینماگران و فیلمسازان به ساخت آثاری با مضمون مسائل اجتماعی قوت بیشتری بگیرد.
فیلمهای کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)، سوفی و دیوانه( مهدی کرم پور)، فراری (علیرضا داودنژاد)، اسرافیل (آیدا پناهنده)، بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)، زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، سارا و آیدا (مازیار میری) جزو آثار مطرح جشنواره در ژانر اجتماعی هستند.
نکته جالب این لیست تنوع ژانری آن است به نحوی که آثاری در ژانر وحشت، کمدی، تاریخ معاصر، سیاسی، عرفانی و خیابانی حضور دارند که می تواند از این منظر مخاطبان جشنواره را راضی نگه دارد.
بنابراین گزارش، عصر روز جمعه هفدهم دی محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران را اعلام کرد.
بر این اساس فیلمهای کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، مادری (رقیه توکلی) ، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغزاده) : / انزوا (مرتضی علی عباس میرزایی) / نگار (رامبد جوان) / سد معبر (محسن قرایی) / چراغهای ناتمام (مصطفی سلطانی) / ماه گرفتگی (مسعود اطیابی) / یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)/ کمدی انسانی (محمدهادی کریمی) / ویلاییها (منیر قیدی) / گشت۲ (سعید سهیلی) / سوفی و دیوانه (مهدی کرمپور) / رگ خواب (حمید نعمتالله) / پشت دروازه بهشت (علی نوری اسکویی – انیمیشن) / اسرافیل (آیدا پناهنده) / فراری (علیرضا داودنژاد) / ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان) / بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند) / سارا و آیدا (مازیار میری) / زیر سقف دودی (پوران درخشنده) / خفگی (فریدون جیرانی) / پشت دیوار سکوت (مسعود جعفری جوزانی) / آذر (محمد حمزهای) / قاتل اهلی (مسعود کیمیایی) / تابستان داغ (ابراهیم ایرج زاده) / ۲۱ روز بعد (سیدمحمدرضا خردمندان) / شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری) در بخش سودای سیمرغ به رقابت می پردازند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند