با اعلام نام ۲۸ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر یکی از مهم ترین موضوعاتی که نشان دهنده شادابی یک جشنواره به حساب می آید تنوع گونه های سینمایی در آن رویداد فرهنگی است.
به گزارش سینماسینما، در میان فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) ژانر اجتماعی یکی از پرطرفدارترین گونه های سینمایی در میان سینماگران است و همانند سال گذشته بیشترین اقبال سینماگران به این نوع از سینما باعث شده است جشنواره سی و پنجم را هم همانند جشنواره سال گذشته یک جشنواره اجتماعی با ته مایه های نقد اجتماعی بدانیم.
در این میان ۹ فیلمساز حضور دارند که برای اولین بار تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشته اند و در میان این فیلم ها نیز غلبه حضور فیلم های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها باعث شده سینمای ایران را سینمایی با بستر اجتماعی بدانیم. سال گذشته موفقیت ابد و یک روز باعث شد ذائقه سینماگران و فیلمسازان به ساخت آثاری با مضمون مسائل اجتماعی قوت بیشتری بگیرد.
فیلمهای کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)، سوفی و دیوانه( مهدی کرم پور)، فراری (علیرضا داودنژاد)، اسرافیل (آیدا پناهنده)، بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)، زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، سارا و آیدا (مازیار میری) جزو آثار مطرح جشنواره در ژانر اجتماعی هستند.
نکته جالب این لیست تنوع ژانری آن است به نحوی که آثاری در ژانر وحشت، کمدی، تاریخ معاصر، سیاسی، عرفانی و خیابانی حضور دارند که می تواند از این منظر مخاطبان جشنواره را راضی نگه دارد.
بنابراین گزارش، عصر روز جمعه هفدهم دی محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران را اعلام کرد.
بر این اساس فیلمهای کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، مادری (رقیه توکلی) ، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغزاده) : / انزوا (مرتضی علی عباس میرزایی) / نگار (رامبد جوان) / سد معبر (محسن قرایی) / چراغهای ناتمام (مصطفی سلطانی) / ماه گرفتگی (مسعود اطیابی) / یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)/ کمدی انسانی (محمدهادی کریمی) / ویلاییها (منیر قیدی) / گشت۲ (سعید سهیلی) / سوفی و دیوانه (مهدی کرمپور) / رگ خواب (حمید نعمتالله) / پشت دروازه بهشت (علی نوری اسکویی – انیمیشن) / اسرافیل (آیدا پناهنده) / فراری (علیرضا داودنژاد) / ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان) / بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند) / سارا و آیدا (مازیار میری) / زیر سقف دودی (پوران درخشنده) / خفگی (فریدون جیرانی) / پشت دیوار سکوت (مسعود جعفری جوزانی) / آذر (محمد حمزهای) / قاتل اهلی (مسعود کیمیایی) / تابستان داغ (ابراهیم ایرج زاده) / ۲۱ روز بعد (سیدمحمدرضا خردمندان) / شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری) در بخش سودای سیمرغ به رقابت می پردازند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





