با اعلام نام ۲۸ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر یکی از مهم ترین موضوعاتی که نشان دهنده شادابی یک جشنواره به حساب می آید تنوع گونه های سینمایی در آن رویداد فرهنگی است.
به گزارش سینماسینما، در میان فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) ژانر اجتماعی یکی از پرطرفدارترین گونه های سینمایی در میان سینماگران است و همانند سال گذشته بیشترین اقبال سینماگران به این نوع از سینما باعث شده است جشنواره سی و پنجم را هم همانند جشنواره سال گذشته یک جشنواره اجتماعی با ته مایه های نقد اجتماعی بدانیم.
در این میان ۹ فیلمساز حضور دارند که برای اولین بار تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشته اند و در میان این فیلم ها نیز غلبه حضور فیلم های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها باعث شده سینمای ایران را سینمایی با بستر اجتماعی بدانیم. سال گذشته موفقیت ابد و یک روز باعث شد ذائقه سینماگران و فیلمسازان به ساخت آثاری با مضمون مسائل اجتماعی قوت بیشتری بگیرد.
فیلمهای کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)، سوفی و دیوانه( مهدی کرم پور)، فراری (علیرضا داودنژاد)، اسرافیل (آیدا پناهنده)، بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)، زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، سارا و آیدا (مازیار میری) جزو آثار مطرح جشنواره در ژانر اجتماعی هستند.
نکته جالب این لیست تنوع ژانری آن است به نحوی که آثاری در ژانر وحشت، کمدی، تاریخ معاصر، سیاسی، عرفانی و خیابانی حضور دارند که می تواند از این منظر مخاطبان جشنواره را راضی نگه دارد.
بنابراین گزارش، عصر روز جمعه هفدهم دی محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران را اعلام کرد.
بر این اساس فیلمهای کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، مادری (رقیه توکلی) ، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغزاده) : / انزوا (مرتضی علی عباس میرزایی) / نگار (رامبد جوان) / سد معبر (محسن قرایی) / چراغهای ناتمام (مصطفی سلطانی) / ماه گرفتگی (مسعود اطیابی) / یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)/ کمدی انسانی (محمدهادی کریمی) / ویلاییها (منیر قیدی) / گشت۲ (سعید سهیلی) / سوفی و دیوانه (مهدی کرمپور) / رگ خواب (حمید نعمتالله) / پشت دروازه بهشت (علی نوری اسکویی – انیمیشن) / اسرافیل (آیدا پناهنده) / فراری (علیرضا داودنژاد) / ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان) / بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند) / سارا و آیدا (مازیار میری) / زیر سقف دودی (پوران درخشنده) / خفگی (فریدون جیرانی) / پشت دیوار سکوت (مسعود جعفری جوزانی) / آذر (محمد حمزهای) / قاتل اهلی (مسعود کیمیایی) / تابستان داغ (ابراهیم ایرج زاده) / ۲۱ روز بعد (سیدمحمدرضا خردمندان) / شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری) در بخش سودای سیمرغ به رقابت می پردازند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





