سینماسینما، پاریس: فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» ساخته علیرضا معتمدی به بخش مسابقه سیوهفتمین جشنواره بین المللی بلفورت در فرانسه، راه یافت.
این جشنواره از ۲۰ تا ۲۷ نوامبر برپا میشود و امسال ۱۲ فیلم در بخش مسابقه پذیرفته شده اند. معتمدی چند سال پیش نیز با اولین فیلمش، «رضا» در همین جشنواره موفقیت خوبی بدست آورده بود. در فیلم جدید، کارگردان به زندگی علی روزنامه نگار ورزشی پرداخته که از همه چیز بریده و سر به بیابان گذاشته و مسیری طولانی را پیاده طی می کند، ماشین پلیسی سر میرسد و بی دلیل او را بازداشت میکند اما یکی از نزدیکانش واسطه آزادی او میشود، در ادامه علی که تحت هیچ شرایطی قادر به گریه کردن نیست، علاقه ای هم به اینکه نزدیکانش برای او دلسوزی کنند ندارد. وی به همه چیز بی تفاوت است. یک آدم سرگشته که کارگردان تکه هایی بریده بریده از زندگی او را به تصویر کشیده که صحنه ها اغلب نیز با طنز همراه شده است که گاه کارهای نانی مورتی را به یاد می آورد. در صحنه ای هم کارگردان ستایشی از فیلم گاو مهرجویی به عمل می آورد. شخصیت فیلم گاه گداری هم روی یک کاناپه نشسته و خود را آنالیز میکند. از اینکه آدم های اطرافش برای او دلسوزی میکنند ناراحت است! وی بنوعی به نهیلسیم کامل رسیده. او کار خود را ترک کرده و علاقه ای به مسایل پیرامون و افراد ی که او را دوست دارند اصلا نشان نمیدهد اما سرانجام…. علیرضا معتمدی نسبت به فیلم اولش، کاری غیر معمول خارج از عرف ساخته که به همین جهت میتواند مورد توجه قرارگیرد؛ البته فیلم قبلی او با تماشاگران بیشتری میتوانست ارتباط برقرار کند که د فرانسه نیز پخش عمومی شد. جشنواره بلفورت جزو جشنواره های هنروتجربه فرانسه محسوب میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





