سینماسینما، پاریس: فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» ساخته علیرضا معتمدی به بخش مسابقه سیوهفتمین جشنواره بین المللی بلفورت در فرانسه، راه یافت.
این جشنواره از ۲۰ تا ۲۷ نوامبر برپا میشود و امسال ۱۲ فیلم در بخش مسابقه پذیرفته شده اند. معتمدی چند سال پیش نیز با اولین فیلمش، «رضا» در همین جشنواره موفقیت خوبی بدست آورده بود. در فیلم جدید، کارگردان به زندگی علی روزنامه نگار ورزشی پرداخته که از همه چیز بریده و سر به بیابان گذاشته و مسیری طولانی را پیاده طی می کند، ماشین پلیسی سر میرسد و بی دلیل او را بازداشت میکند اما یکی از نزدیکانش واسطه آزادی او میشود، در ادامه علی که تحت هیچ شرایطی قادر به گریه کردن نیست، علاقه ای هم به اینکه نزدیکانش برای او دلسوزی کنند ندارد. وی به همه چیز بی تفاوت است. یک آدم سرگشته که کارگردان تکه هایی بریده بریده از زندگی او را به تصویر کشیده که صحنه ها اغلب نیز با طنز همراه شده است که گاه کارهای نانی مورتی را به یاد می آورد. در صحنه ای هم کارگردان ستایشی از فیلم گاو مهرجویی به عمل می آورد. شخصیت فیلم گاه گداری هم روی یک کاناپه نشسته و خود را آنالیز میکند. از اینکه آدم های اطرافش برای او دلسوزی میکنند ناراحت است! وی بنوعی به نهیلسیم کامل رسیده. او کار خود را ترک کرده و علاقه ای به مسایل پیرامون و افراد ی که او را دوست دارند اصلا نشان نمیدهد اما سرانجام…. علیرضا معتمدی نسبت به فیلم اولش، کاری غیر معمول خارج از عرف ساخته که به همین جهت میتواند مورد توجه قرارگیرد؛ البته فیلم قبلی او با تماشاگران بیشتری میتوانست ارتباط برقرار کند که د فرانسه نیز پخش عمومی شد. جشنواره بلفورت جزو جشنواره های هنروتجربه فرانسه محسوب میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





