سینماسینما، علی ظهوری راد
فیلم «یهوا» در نگاه اول فیلمی معمولی با داستانی معمولی و حتی تکراری به نظر میرسد که شاید نتوان برای آن نقطه ضعف یا قوت خاصی قائل بود. اما با کمی دقت میبینیم آناهید آباد، کارگردان این فیلم، از همین عناصر معمولی به شکلی جذاب و ظریف و به گونهای در فیلم خود استفاده کرده که نهتنها فیلمی روان و جذاب ساخته، بلکه بار اجتماعی داستان آن بسیار جهانشمول است و مانند بسیاری از نمونههای شبیهش تنها در قیدوبند جغرافیا یا مرزهای یک ملت نمیماند.
شخصیت یهوا در این فیلم بهروشنی نماد مام میهن است. زنی که برای کشورش ازخودگذشتگی کرده و جان خود را به خطر انداخته، در پی آن خواسته زندگی کند، اما فرصت یک زندگی آرام هم از او گرفته شده و در ابتدای فیلم او را در حالی میبینیم که برای بقا و حفظ فرزندش در حال فرار به دهکده کوچک و آرامی است که روزگاری سرمنشأ بخشی از ماجراهای زندگیاش بوده. ورود یهوا به این دهکده کوچک درحالیکه به دلیلی نامعلوم قصد دارد هویت حقیقی خودش را پنهان کند و در عین حال که خواهرش به او میگوید «اینجا یه ده کوچیکه، همه عملا تو دماغ هم زندگی میکنن و چیزی پنهان نمیمونه»، روند دراماتیکی را آغاز میکند که آرام آرام در طول فیلم شکل میگیرد و گرهها و راهحلهای فیلم را جلوی چشم تماشاگر باز میکند.
یکی از مهمترین نقاط قوت فیلم تدوین درخشان و خوشریتم آن است. با وجود ریتم کند زندگی روستایی و این خطر که داستان کمی آرام فیلم میتوانست با کمی خامدستی در تدوین حوصلهسربر شود، تدوین به یاری کار آمده و با ریتم خوب و مناسبش توانسته فیلم را به پیش ببرد. استفاده هوشمندانه از محیط روستا و پرهیز از استفاده توریستی و نماهای کارت پستالی در فیلم دیگر نقطه قوت «یهوا» است که تنها روستا را بستری برای روایت داستان با استفاده از شخصیت و آداب و رسوم اهالی روستا دیده و نخواسته از این محدوده پا فراتر بگذارد.
«یهوا» شبیه پنجرهای به همسایهای است که شاید اطلاع چندانی در مورد عمق فرهنگ یا مصایب آنها نداشته باشیم و شاید اولین گام واقعی در این زمینه است. جنگ بین ارمنستان و قرهباغ که منشأ بسیاری از مشکلات شخصیت یهوا است، مینهای مرزی که اهالی بومی را هدف قرار داده، خرافات عامیانه روستاییان و همان مسئله کنجکاوی بیش از حد اهالی روستا در مورد هر چیزی که پیش از این هم به آن اشاره شد، از جنس مسائل و مشترکاتی است که بین کشور ما و ارمنستان وجود دارد. پیوند دادن داستانهای زندگی یهوا با این مسائل در دستان این فیلم به دقت انجام شده و هیچجا نمیبینیم که پرداختن به یکی از این مسائل دیگری را تحتالشعاع قرار دهد و پیشرفت تمام این عوامل در کنار هم است که فیلم را جذاب میکند.
یهوا در تمام طول فیلم به دنبال آرامش و دوری از هیاهوست. اوج این آرزو را در فصلی از فیلم میبینیم که داستان حلزون و گل سرخ را برای کودکش میخواند؛ حلزونی که میتواند سرش را داخل لاکش فرو کند و به دنیا بیاعتنا باشد و در مقابلش گل سرخی که نمیتواند این کار را بکند، بلکه باید عطرش را به دنیا بدهد و گلبرگهایش را تقدیم باد کند. یهوا که آرزوی حلزون بودن را در سر دارد، محکوم است گل سرخی در معرض دیده شدن باشد و فداکاریاش در تلاش برای نجات جان پسربچهای که روی مین رفته، درنهایت باعث لو رفتن هویتش برای اهالی روستا و رقم خوردن پایان متفاوت فیلم میشود.
«یهوا» فیلمی در مورد مادر بودن، زنده ماندن و تلاش برای دستوپنجه نرم کردن با نقشهایی است که جامعه به ما تحمیل میکند. شخصیت یهوا در طول فیلم بارها با چالشهایی روبهرو میشود که میتواند از آنها به نفع خودش استفاده کند، اما به خاطر همین دلایل هیچ نفعی از آنها نمیبرد و تنها به پیش میرود تا بتواند به همین خواستهها برسد. فیلم هوشمندانه از دام تبدیل شدن به یک ملودرام اشکانگیز میگریزد و «یهوا» تا انتها بر مبنای منطقی که شخصیتها بر مبنای آنها بنا شدهاند، به پیش میرود.
تولید مشترک در چند سال اخیر ورد زبان بسیاری از افراد بوده و آثاری تحت این عنوان در سینمای ما تولید شده که بیشتر به زباله فرهنگی شباهت دارند تا تولید مشترک. «یهوا» نشان داد که با برنامهریزی درست، صرف هزینه لازم و اعتماد بین طرفین میتوان اثری فاخر و بیادعا تولید کرد که بر آگاهی و دانش مخاطب بیفزاید و ساعتی لذت از سینمای باکیفیت را در جان مخاطب بنشاند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





