
محمد تاجیک- محمد مهدی عسگرپور کارگردان و تهیه کننده سینما و مدیر عامل سابق خانه سینما ،در گفت وگویی اختصاصی با سایتسینماسینما از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ انتقاد کرده و به اظهار نظر درباره فیلمهای نرگس آبیار و کمال تبریزی پرداخته و همچنین تحلیل جالبی درباره برگزاری هفته فیلم اروپایی عنوان کرده است .
به گزارش سینماسینما ،متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است :
+آقای عسگر پور ،الان کار جدیدی که برای تولید ندارید ؟
_در حال نوشتن هستم …
+سینمایی یا سریال ؟
_یک فیلمنامه سینمایی داشتم مربوط به ۶- ۷سال پیش که آن را دارم بازنوبسی می کنم ..یک طرج سینمایی دیگری دارم که روی آن هم در حال کار کردن هستم .دو طرح سریال هم دارم که باید یکی از آنها را انتخاب کرده و برروی آن متمرکز شوم .
+خودتان بیشتر تمایل دارید در سینما فعالیت کنید یا در تلویزیون ؟
_واقعیت این است که من جزو آن دسته از آدمهایی نیستم که تعصب خاصی در زمینه کار کردن در سینما و یا تلویزیون داشته باشم . البته باید به فاصله زمانی بین کارهایم هم توجه بکنم با توجه به اینکه از آخرین فیلمی که در سینما ساخته ام چیزی حدود ۶ سال می گذرد .
+اوضاع سینما را چگونه می بینید ؟
-در سینما هم اکنون شاهد روز مرگی هستیم .ما ممکن است در یک دوره ای با فیلمهایی مواجه شویم که خیلی خوب هستند و در دوره دیگر فیلمهایی ببینیم که ضعیف هستند .مثلا الان فیلمها خوب هستند ولی در دوره ای دیگر شاهد فیلمهای ضعیفی بودیم .البته همچنان به بخش قابل توجهی از مسایل سینما توجهی نمی شود و ما داریم یک مدلی از رها شدگی را می بینیم .دولت در این سالها با طرح این موضوع که بخش خصوصی باید خودش فعال باشد به بخشی از وظایف خودش عمل نکرده است …یعنی در جاهایی که فعالیتی نمی کند آن را به عهده اینکه بخش خصوصی انداخته ،با این منطق که بخش خصوصی باید خودش فعال باشد . این در حالبست که ما باید زیر ساختهای قانونی داشته باشیم و اینکه همبنطوری ادعا کنیم که بخش خصوصی باید فعال باشد امکان پذیر نیست .چون بخش خصوصی قدرتش را از منابع دولتی می گیرد .
اتفاقی که در چند سال گذشته و از زمان دولت روحانی روی داد .این بود که مسئله مدیریت دولتی سینما روز به روز دارد اهمیت خودش را از دست می دهد،اگر چه ابن موضوع ظاهر متمدنانه ای داشت ولی باطن آن برای فرهنگ مفید نبود . .یک زمانی خیلی مهم بود که چه گروهی به عنوان مدیران سینمایی منصوب می شوند .الان شاید این اهمیت را نداشته باشد .این موضوع شاید ظاهر جالبی داشته باشد و اینکه دولت نقشش دارد تغییر می کند واهمیتش دیگر آنقدر زیاد نیست که مهم باشد چه کسی رییس می شود ؟این موضوع به یکسری از رها شدنها در عرصه سینما ،دامن زده است .
+به نظر می رسد فرهنگ جزو اولویتهای دولت نیست
_مهم نیست که رییس جمهور و مسولان فرهنگی در صحبتهابشان مرتب از فرهنگ بگویند .مهم این است که فرهنگ جزو ۵ اولویت اول دولت نیست .ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با دولتی مواجهیم که فرهنگ اولویت اصلیاش نیست. اینکه در ایام انتخابات جزو اولویتهای اصلی دولت می شود موضوعی است که همه به آن عادت کردهایم .بی علاقه بودن دولت فعلی به فرهنگ، بیشتر از دولتهای قبلی است. البته جای شکرش باقی است که ما در این دولت، به نسبت دوره های قبل ،مسئول فرهنگی که نچسب باشد و یا آزار و اذیتش زیاد باشد نداریم!
+از فیلمهای اکران عید فطر کدامیک از فیلمها را دیدید ؟
_من قبل از آماده سازی و مونتاژنهایی فیلم کمال تبریزی را دیدم و متاسفانه هنوز فیلم سرخپوست را ندیده ام.از فیلم خانم آبیار خیلی خوشم آمد و به نظرم قدم بزرگی برداشته. فیلم ساختار منسجم و خیلی خوبی داشت واز کارگردانی و بازی های خوبی برخوردار بود…فیلم جذابی بود و برای آن زحمت زیادی کشیده شده بود .مجموعا فیلم قابل توجهی بود .
+فیلم کمال تبریزی چطور بود ؟ فکر کنم دوست نداشتید ؟
* فیلم کمال تبریزی را دوست داشتم و از نظر ساختاری حرکت جدیدی برای او محسوب می شودو این به نظرم خیلی خوب است .این فلم را ممکن است در زانر طنز محسوب کنند ولی به نظرم این فیلمی فیلمی است که نگرش دارد و این خیلی مهم است.این فیلم فیلمی است که نگرش و گفتمان دارد.این فیلم پر از سمبل و نشانه است جای چنین فیلمی واقعا خالی بود و خوشبختانه اتفاقات خوبی یرای فیلم در اکران عمومی رخ داده است .
+البته گویا یکسری حمله می کنند و یکسری خوششان آمده است
_این ذات خیلی از فیلمهاست این فیلم به نوعی یک فیلم تجربی محسوب می شود و مدلی است که طرفداران و مخالفان خود را دارد و چنین فیلمهایی واقعا برای سینما لازم است و برای کسانی که می خواهند دراین مسیر قدم بردارند چنین فیلمهایی خوب است .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری دبیر صنف VOD برگزار شد/ سانسور و ممیزی هیچ پایانی ندارد
- انتصاب مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر
- گفتگو با محمدمهدی عسگرپور/ تریبون سینماگران نافذتر از دادوستدهای سیاسی است
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل برگزار شد/ قولی که شهردار تهران داد
- افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل تجلیل میشوند/ جزییات برنامه
- «ما همه با هم هستیم» و «هزارتو» در جشنواره فیلم های ایرانی در سان فرانسیسکو
- گفتوگو با محمد مهدی عسگرپور/ جا نزدیم دنیا عوض شد
- یادداشت سیدرضا میرکریمی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ جشنواره و عوامفریبان
- واکنش اینستاگرامی کمال تبریزی به ماجرای شکایت قصابها از سریال دایی جان ناپلئون
- نگاهی به فیلم جدید کمال تبریزی «ما همه با هم هستیم»: چقدر با هم هستیم؟
- درخواست محمود رضوی از رئیس قوه قضائیه در پی توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- افخمی : کمال تبریزی در فیلم ماهمه با هم هستیم با تحقیر به مردم ایران نگاه میکند
- بهزعم سازنده فیلم «ما همه با هم هستیم»، منجی یک ملت منفعل، یک فرد شارلاتان باید باشد!
- برخوردهای استانی با سینمای ملی/انتقاد روزنامه همشهری از توقیف دو فیلم در کرمان و قم
- واکنش یک عضو شورای پروانه نمایش به توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





