سینماسینما، پاریس: یکشنبه شب ۴ فوریه، سومین جشنواره مسابقهای مستندهای ایرانی در پاریس به کار خود پایان داد و برندگان توسط مدیر جشنواره اعلام شدند.
جایزه بزرگ فیلمهای بلند جشنواره به «رویای آب» ساخته محمد واعظی تعلق گرفت. -همچنین یک دیپلم افتخار به «خانه خاموش» ساخته مشترک فرناز و محمد رضا جورابچیان داده شد. در قسمت فیلمهای مدت متوسط، جایزه اصلی به فیلم «خیام در بوشهر» ساخته یاسین محمدی، و دیپلم افتخار به «بیبی جان» ساخته مشترک ایمان پاکنهاد، و نرگس جودکی، اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم کوتاه به «فرهت» ساخته مصطفی شوقی تعلق گرفت. سومین دوره این جشنواره به همت آقای میشل نول، کارگردان مستندساز فرانسوی که مدیریت آن را به عهده دارد از سه سال پیش آغاز شده و هر ساله در ماه فوریه در پاریس برپا میشود. امسال بیش از پنجاه فیلم بلند و کوتاه مستند ایرانی به جشنواره رسیده بود که از سوی کمیته انتخاب تعداد ۷ اثر از آنها برای مسابقه و تعدادی دیگر برای بخش سینه کلوب ماهانه این انجمن انتخاب شد. پیش از شروع جشنواره که در روزهای دوم، سوم و چهارم فوریه برپا شده است، از سوی مدیر این جشنواره، چهار نفر کارشناس سینمای ایران برای داوری دعوت شده بودند که عبارتند هستند از: خانم شهلا رستمی، منتقد، محمد حقیقت منتقد و فیلمساز، منیژه حسام فر، فیلمشناس، ماکسیم جوان، سینه فیل، پاریس.
فیلمها از اقصی نقاط ایران به دفتر جشنواره ارسال شده بود، که بشکل موزاییک ایران را تشکیل میداد. این جشنواره به همت و کمک بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران بر پا شد. مدیر جشنواره با شیفتگی بسیار در ابتدای هر سانس راجع فرهنگهای ایران سخن میگفت و کارگردانان حاضر در جشنواره را معرفی میکرد. بعد نمایش هر فیلم همچنین بحث و گفتگو بین کارگردانان و تماشاگران که خود را بسیار به فرهنگ ایران نزدیک نشان میدادند بر پا میشد.
آقای میشل نول مدیر جشنواره در بروشور خود مینویسد: هدف این جشنواره روشن کردن زندگی روزمره شهروندان این کشور است که چگونه زندگی میکنند ، رویاهایشان چیست، آرمانها، ترسها، کابوسهایشان کدام است و با وجود محدودیتهای شدید فعلی، آینده خود را چگونه میبینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری