تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۶:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 109732

شش فیلم از آثار بخش «مروری بر آثار سینمای چین» در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، معرفی شدند.

به گزارش سینماسینما، شش فیلم «گل‌های سرخ و برگ‌های سبز» ساخته میائومیائو لیو، «معمای حضور» ساخته سونگ ون، «عکاس» از وی ژانگ، «آخرین وداع» به کارگردانی لینا وانگ، «دوست عزیز من» ساخته یانگ پینگ دائو، «قدح بنوش» کار سونتار گیال در بخش «مروری بر آثار سینمای چین» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند. دیگر فیلم های این بخش بزودی معرفی می شود.

فیلم سینمایی «گل‌های سرخ و برگ‌های سبز» (Red Flowers and Green Leaves ۲۰۱۸) ششمین کار بلند میائومیائو لیو است. او تدوینگر آثاری مهم همچون «ضیافت» (۲۰۰۶، برداشتی آزاد از هملت شکسپیر) و «شیپور عقب نشینی» (۲۰۰۷) ساخته ژیائوگنگ فنگ است که به همراه ژانگ ییمو و چن کایگه از کارگردانان نسل پنجم چین به شمار می رود. این فیلم در جشنواره پینگ یائو جایزه فیلم منتخب را دریافت کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در روستایی مسلمان‌نشین در چین خانواده‌ای برای پسرشان ازدواجی را ترتیب می دهند و پسر در راه آشنایی با عروس به اسراری از بزرگان خانواده پی می‌برد.
فیلم سینمایی «معمای حضور» (The Enigma of Arrival ۲۰۱۸) اولین فیلم بلند سونگ ون، دبیر یکی از جشنواره‌های مستقل سینمای چین است که قبلا در مقام بازیگر فعالیت داشته است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پس از گم شدن یک نفر از گروهی دوستانه، آنان دیگر یکدیگر را ندیده اند و اینک باز در کنار هم جمع شده اند… این فیلم برای نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم بوسان به نمایش در آمده است.»

فیلم سینمایی «عکاس» (The Photographer ۲۰۱۸) به کارگردانی وی ژانگ هفتمین فیلم بلند کارگردانی است که تاکنون آثارش در جشنواره‌های جهانی مونترال و فجر و جشنواره‌های اجتماعی نیویورک و کودک چین صاحب جوایزی ارزشمند شده‌اند.

در این فیلم وی ژانگ، چهار دهه از زندگی یک عکاس را در ارتباط با خانواده و جامعه اش تصویر می‌کند؛ چهار دهه‌ای که چین با تحولاتی بزرگ و شگرف به لحاظ فن‌آوری، سبک زندگی و درآمد سرانه روبرو می‌شود.

برای بازگویی این تحول، کارگردان به همراه گروهی نویسنده فیلمنامه را ۱۷ بار بازنویسی کرده و شهروندان معمولی را در بزنگاه های تاریخی به تصویر کشیده‌اند.

فیلم سینمایی «آخرین وداع» (A First Farewell ۲۰۱۸) به کارگردانی لینا وانگ در بخش کودک و نوجوان (نسل‌ها) در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور داشته و جایزه خرس بلورین این بخش و جایزه ویژه داوران را دریافت کرده است. این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را از آن خود کرده و در بخش مسابقه جشنواره هنگ کنگ نیز حضور داشته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در روستایی مسلمان نشین در چین، عیسی از مادرش که بر اثر مننژیت گنگ و ناشنوا شده است، نگهداری می‌کند. او به خاطر مادر مجبور به کوچ به شهر می‌شود و باید به مدرسه چینی برود و زبان چینی بیاموزد…»

فیلم سینمایی «دوست عزیز من» (My Dear Friend ۲۰۱۹) ساخته یانگ پینگ دائو است که در جشنواره بوسان و پینگ یائو نیز به نمایش درآمد.

پینگ دائو برای ساخت فیلم مستند «رود زندگی» در مجامع جهانی شهرت دارد و نخستین فیلم بلند داستانی خود با عنوان «دوست عزیز من» را در سال جاری کارگردانی کرده است.

در این فیلم دختری شهری به جستجوی نامزد گمشده‌اش به روستایی در جنوب چین می‌رود و با زوجی پیر که پدربزرگ و مادربزرگِ دوست او هستند ملاقات می‌کند. او در جریان این سفر، حقایقی را درک می‌کند و درمی یابد تاریخ می‌تواند تکرار شود.

فیلم سینمایی «قدح بنوش» (Ala Changso ۲۰۱۸) سومین ساخته سونتار گیال در مقام کارگردان است که در جشنواره هاینن چین برنده جایزه ویژه هنرمند جوان شد و در جشنواره بین‌المللی شانگهای جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. این فیلم همچنین در جشنواره آسیا پاسیفیک حضور داشته است.

فیلم «قدح بنوش» روایتگر زندگی زنی بیمار است که برای سفر زیارتی به لهاسا می رود و در طول راه رازهای گذشته‌اش آشکار می‌شود.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها