سینماسینما، پدرام عبهر:
فیلم: سرو زیر آب/ کارگردان: محمّدعلی باشه آهنگر/ فیلمنامه: محمّدعلی و حامد باشه آهنگر/ بازیگران: بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، حسین باشه آهنگر، رضا بهبودی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برقنورد، شهرام حقیقتدوست و…
محمّدعلی باشه آهنگر شش سال پس از فیلم خوب و تحسینشدهی «ملکه» بار دیگر با فیلمی دیگر در ژانر دفاع مقدّس به سینمای ایران بازگشته؛ فیلمی که همچون «ملکه» از زاویهای بدیع به جنگ میپردازد.
«سروِ زیرِ آب» قصّهی انتظار و چشمبهراهی خانوادههایی است که از سرانجامِ عزیزانشان بیخبرند و قصّهی کسانی که در هفتههای پایانی جنگ، در «ستاد معراج» میکوشند پیکر شهدای گمنام را تعیین هویّت کنند و آنها را به آغوش خانوادههای چشمانتظارشان بازگردانند تا دستکم دلشان آرام گیرد که فرزندشان، همسرشان، برادرشان، عزیزشان شهید شده و میتوانند او را به خاک بسپارند و بر مزارش اشک بریزند. امّا قصّهی اصلی فیلم و در واقع گره اصلی فیلم از جایی آغاز میگردد که ناگهان این شبهه ایجاد میشود که پیکر یک شهید گمنام را به جای پیکری دیگر به خانوادهی اشتباهی تحویل دادهاند و باقی ماجرا.
«سروِ زیرِ آب» تصاویر سینمایی زیبا و بینظیری دارد که دستاورد فیلمبرداری درخشان علیرضا زرّیندست و صد البتّه نگاه سینمایی کارگردان است. از موسیقی خوب و تاثیرگذاری هم برخوردار است (بهزاد عبدی) که به موقع اوج میگیرد و حماسی میشود و به وقتش در خدمتِ پیشبردِ فیلم، تمِ قصّهگویانه به خود میگیرد. و البتّه شاید یکی از نقاط قوّت فیلم که کمتر به آن توجّه شود، طرّاحی صدای فوقالعادهی آن است که بیشک سهم بهسزایی در کیفیت بالای فیلم از لحاظ فنّی دارد.
با همهی اینها، آخرین ساختهی محمّدعلی باشه آهنگر هرگز به اندازهی فیلم قبلیاش تاثیرگذار و قدرتمند نیست. «ملکه» با به تصویر کشیدن موقعیتهای حسّاس و شخصیتپردازیهای خوب، فیلمی حماسی و اثرگذار از کار درآمده بود. امّا «سروِ زیرِ آب» با ریتمِ کندی که به نظرم میتوانست تندتر باشد، با شخصیتپردازیهای نه چندان دقیق و کارشده، با دیالوگهایی که گاه بیشاندازه کلیشهای و تکراریاند، و البتّه به خاطر موضوع تأثّربرانگیزش، در برخی لحظات به ورطهی ملودرامی میافتد که سعی دارد از طریق موسیقی متن پرحجم و ارکسترال و فیلمبرداری پرشکوه به فیلمی حماسی تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش چهارم رویا فتح الله زاده و شادی حاجی مشهدی
- در جستوجوی آرامش/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- در غیاب تصاویر آشنا/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- «عشقورزی زیر بمباران»/ نگاهی به «بمب: یک عاشقانه»
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رونمایی از پوستر «سرو زیر آب» در آستانه اکران عمومی + عکس
- یک ایده خوب اما ناتمام/ نگاهی به فیلم «چراغهای ناتمام»
- موضوعی مهم در قالبی کسلکننده/ نگاهی به «پشت دیوار سکوت»
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- مینا ساداتی در گفتوگو با سینماسینما/ بازی در «سرو زیر آب» برایم هیجانانگیز بود
- «سرو زیر آب»، فیلمی که در آب غرق شد
- گزارشی از روز ششم جشنواره در سینمای رسانه ها/ اشکها و لبخندها
- گزارش نشست «سرو زیر آب»/ می خواستند ببینند ملی گرا هستم یا شیعه؟!
- نگاهی کوتاه به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «سرو زیرآب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش