سینماسینما، پدرام عبهر:
فیلم: سرو زیر آب/ کارگردان: محمّدعلی باشه آهنگر/ فیلمنامه: محمّدعلی و حامد باشه آهنگر/ بازیگران: بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، حسین باشه آهنگر، رضا بهبودی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برقنورد، شهرام حقیقتدوست و…
محمّدعلی باشه آهنگر شش سال پس از فیلم خوب و تحسینشدهی «ملکه» بار دیگر با فیلمی دیگر در ژانر دفاع مقدّس به سینمای ایران بازگشته؛ فیلمی که همچون «ملکه» از زاویهای بدیع به جنگ میپردازد.
«سروِ زیرِ آب» قصّهی انتظار و چشمبهراهی خانوادههایی است که از سرانجامِ عزیزانشان بیخبرند و قصّهی کسانی که در هفتههای پایانی جنگ، در «ستاد معراج» میکوشند پیکر شهدای گمنام را تعیین هویّت کنند و آنها را به آغوش خانوادههای چشمانتظارشان بازگردانند تا دستکم دلشان آرام گیرد که فرزندشان، همسرشان، برادرشان، عزیزشان شهید شده و میتوانند او را به خاک بسپارند و بر مزارش اشک بریزند. امّا قصّهی اصلی فیلم و در واقع گره اصلی فیلم از جایی آغاز میگردد که ناگهان این شبهه ایجاد میشود که پیکر یک شهید گمنام را به جای پیکری دیگر به خانوادهی اشتباهی تحویل دادهاند و باقی ماجرا.
«سروِ زیرِ آب» تصاویر سینمایی زیبا و بینظیری دارد که دستاورد فیلمبرداری درخشان علیرضا زرّیندست و صد البتّه نگاه سینمایی کارگردان است. از موسیقی خوب و تاثیرگذاری هم برخوردار است (بهزاد عبدی) که به موقع اوج میگیرد و حماسی میشود و به وقتش در خدمتِ پیشبردِ فیلم، تمِ قصّهگویانه به خود میگیرد. و البتّه شاید یکی از نقاط قوّت فیلم که کمتر به آن توجّه شود، طرّاحی صدای فوقالعادهی آن است که بیشک سهم بهسزایی در کیفیت بالای فیلم از لحاظ فنّی دارد.
با همهی اینها، آخرین ساختهی محمّدعلی باشه آهنگر هرگز به اندازهی فیلم قبلیاش تاثیرگذار و قدرتمند نیست. «ملکه» با به تصویر کشیدن موقعیتهای حسّاس و شخصیتپردازیهای خوب، فیلمی حماسی و اثرگذار از کار درآمده بود. امّا «سروِ زیرِ آب» با ریتمِ کندی که به نظرم میتوانست تندتر باشد، با شخصیتپردازیهای نه چندان دقیق و کارشده، با دیالوگهایی که گاه بیشاندازه کلیشهای و تکراریاند، و البتّه به خاطر موضوع تأثّربرانگیزش، در برخی لحظات به ورطهی ملودرامی میافتد که سعی دارد از طریق موسیقی متن پرحجم و ارکسترال و فیلمبرداری پرشکوه به فیلمی حماسی تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش چهارم رویا فتح الله زاده و شادی حاجی مشهدی
- در جستوجوی آرامش/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- در غیاب تصاویر آشنا/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- «عشقورزی زیر بمباران»/ نگاهی به «بمب: یک عاشقانه»
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رونمایی از پوستر «سرو زیر آب» در آستانه اکران عمومی + عکس
- یک ایده خوب اما ناتمام/ نگاهی به فیلم «چراغهای ناتمام»
- موضوعی مهم در قالبی کسلکننده/ نگاهی به «پشت دیوار سکوت»
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- مینا ساداتی در گفتوگو با سینماسینما/ بازی در «سرو زیر آب» برایم هیجانانگیز بود
- «سرو زیر آب»، فیلمی که در آب غرق شد
- گزارشی از روز ششم جشنواره در سینمای رسانه ها/ اشکها و لبخندها
- گزارش نشست «سرو زیر آب»/ می خواستند ببینند ملی گرا هستم یا شیعه؟!
- نگاهی کوتاه به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «سرو زیرآب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





